AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.248

Missljud enbart i D-läge? ("molle"-fråga)

Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Är ju nybliven 328-ägare och allt är väl... Men jag noterar ett metalliskt "rassel-ljud" från bakvagnen när man lägger i D-läget på automaten samt vid gaspådrag i lägre hastigheter. Ibland är det tyst. Ljudet kommer inte vid NPR-läge eller vid backning? Har läst andra svar om möjliga problem med convertern i automaten, men borde då inte ljudet komma även vid backning?

Ska hissa bilen och kolla noga i veckan, tror inte det är avgasröret som vibbar i vart fall. Hur låter det när Hardy-skivan är dålig?

Det lär väl inte vara generatorspännaren heller?

Tacsam för era synpunkter, (oljan är bytt på firma i automaten nyligen enligt uppgift från säljaren)
Pr
1.031
Profossen
Naturligtvis är alla som tror sig veta något välkomna att svara! (ifall det var oklart :-)

I rather have a bottle in front of me - than a frontal lobotomy!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har också ett missljud som kommer från lådan, troligen konvertern som "missljudar" för mig...

Ljudet kommer och går, men jag har haft missljudet från det jag köpte bilen(E32:an) och det har inte blivit värre heller(inköpt sommaren 2003)...skumt...om det är ett lager som låter illa så borde det bli värre med milen och åren som går.

Blir kanske i slutändan läge att byta konverter för mig...men inte ännu.

Svårt att via en text få fram ljudet ;) , men jag tycker ju inte att du beskriver ett likadant missljud som jag har(lagermissljud, "skrikande" ibland gnisslande :)), men jag vet ju inte...
Jag har annars ett liknande scenario som du när ljudet uppstår och försvinner s.a.s.

Skriv gärna ner vad du finner efter din felsökning så att bl.a. jag också får lite input i frågan vad det lider.

Mvh Janne.
Pr
1.031
Profossen
Ja, det är som om det vore en "lös fjäder" som hoppar och rasslar till när man bromsar upp bilen och står stilla med D-läget ilagt. Ljudet kommer även när man kör iväg i lägre fart. Men gasar man på i högre fart tror jag inte det kommer, det kommer inte heller när man har spaken i PRN-läge. Har inte provat 234-lägena, känns lite meningslöst...

Var inne på att det kunde vara något som skramlade under, efter den här jävla plogningen som varit, med vallar och spår, men som någon skrev, saker som inte rör sig lär inte låta heller...

En fundering jag haft är om det kan vara något med bakaxelklumpen, typ oljebrist eller så, men då borde det ju låta även vid backning.

Ska som sagt kolla under bilen noga, min bakvagn är märkbart lägre än framvagnen, ser ut som en misslyckad 30-30 sänkning (touring), men det kan ju eventuellt vara fjäderbrott eller något annat jävelstyg som inträffat, jag har för mig att bilen inte lät så här när jag köpte den förra veckan nämligen, samtidigt som jag kört en del på ganska trista vägar den senaste tiden...

Jag återkommer självklart om jag kommer på något, verkar ju som om det hållt bra för dig i alla fall :-)

I rather have a bottle in front of me - than a frontal lobotomy!
Pr
1.031
Profossen
Har varit in på verkstad och de har provåkt, låter inte som lådan, hardyn eller stödlagret enligt mecken... Har felsökningstid i slutet på April. Bussningarna verkade inte heller slut enl mecken.

Saken är den att om man smyger iväg så uppstår inte ljudet, dvs det bör vara kopplat till kraftöverföringen med kringkomponenter, ljudet är lite för dovt för att vara lösa plåtar eller liknande, men det skulle kunna vara avgaser som rör sig emot ngt vid acc... Har även varit inne på spännaren till generatorn, men det borde höras även i andra lägen än "D" tycker jag. Motorfästet är även en het kandidat som ska kollas... Byter till sommardäck snart, återkommer om jag gör nya fynd ;).

MVH
Pr
1.031
Profossen
Förresten, det sitter väl kuddar på växellådan också? Skulle ju också kunna vara ngt? Mecken trodde inte heller på upphängningen till diffen, betade av en ganska gedigen lista på tänkbara fel med honom :)
Pr
1.031
Profossen
Löst!

Tvättade bilen idag inför v-besöket. Noterade att "katten" (liten burk) till webaston, som sitter rätt nära växellådan, hade en liten buckla. Den satt ca 0,5 cm från avgasröret. Jag böjde ut den lite mer och alla missljud försvann vid acceleration!

Helt sjukt att ett sådant enkelt fel kan ge så mycket olika missljud, jag har ju varit övertygad om att diffen eller lådan måste haft någon defekt, alt. Helt slut bussningar...

Jag håller tummarna för att du också har en Webasto, Janne T! ...

MVH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.