AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.470

Billarm från Biltema.

Jag skulle vilja ha lite åsikter om Biltemas Billarm. Då detta kostar 449:- och eliminerar självrisken (stämmer det?) så finns det inget som talar emot detta. Men man vill ju inte slänga 449:- i sjön:

Fungerar larmet som det skall?

Kan man koppla in detta i ett befintligt centrallås (då det kan kopplas ihop med B-temas centrallås)?

Något annat att tänka på?
hrm, ett larm för 499?
tror inte att det är godkänt av försäkringsbolagen, och även om det är det måste installationen kontrolleras av en fackman innan du blir av med självrisken.

#232 i E28 registret
Länk

he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
Näe, tror inte heller att det är godkänt av försäkringsbolagen. Köpte ett på Micro som kostade runt 1500:- Billigt det oxå, kan ju vara ett alternativ till dig. Detta larm är godkännt. Du kan själv göra installationsarbetet och sedan funktionskontrollera larmet för Micro. Detta eliminerade iaf min självrisk. Detta var länsförsäkringar och en annan bil. Bilfabrikat borde dock inte vara relevant.

Mvh. Henrik.
Läste lite själv och klistrar in detta från Folksam:

"Du slipper grundsjälvrisken om din bil var:

- utrustad med av oss godkänt billarm och det var aktiverat vid skadetillfället

- försedd med annat av oss godkänt, extra stöldskydd t ex immobiliser eller rattkrycka (detta gäller ej vid stöld eller stöldförsök av utrustning)

- parkerad i låst garage eller annan låst lokal som du ensam har tillgång till eller i låst säkerhetsbur som vi godkänt.

Om bilen inte har varit låst med ratt- eller växellås ökar den självrisk som du annars skulle ha betalat med 5.000 kronor."

Enligt en god vän som blivit av med sin bilstereo så var just Biltema-larmet godkänt enligt den som tog emot skadeanmälan på Folksam, men detta skall kollas upp en extra gång. Skall även fråga om det måste godkännas av fackman. Det bör ju inte vara omöjligt, då man i många fall inte behöver mer än polisanmälan + kvitto på stulna prylarna för att få ut ersättning.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vore rätt konstigt om Biltemas larm vore godkänt när
inte BMWs eget larm som är ett av de bästa på marknaden
inte godkänns av försäkringsbolag.Utan bara vissa eftermonterade larm, som egentligen är en sämre lösning
än ett larm som är inbakat i bilens ordinare elsystem.
Rätta mig om jag har fel.

MVH
Hasso
Problemet med dom flesta orinallarm är att dom går att avaktivera med bilens nyckel i dörrlåset och då blir dom aldrig godkända i sverige, sen är det ju det att ett orginallarm sitter alltid på samma plats i bilen och det är känt på ialla fall vo,850 att det säljs motorstyrdon och tänd lås som kodas mot varann sen är det för en van kille en operation på under 5min att åka iväg med bilen, bilen öppnas larmet går, upp med motorhuven koppla ifrån styrdonet larmet tystnar, tar ca 10 sec vem bryr sig då bland omkring varande?? byte styrdon in i bil, knäcka rattlås koppla in eget tändlås och åka iväg....standardiserat = enkelt
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jo håller nog med dig ,men det spelar nog ingen roll vilket larm det är om bilen ska stjälas,då måste man nog hitta på en egen "ny" lösning,för de flesta montage känner detta klienterium redan till oavsett om det är orginal eller eftermonterat.Ett eftermonterat sitter ju kablaget till viss del "synligt" på utvald plats på respektive bilmodell, med vissa avvikelser.

MVH
Hasso
Jag: -Vilket larm gäller det här med självriskeliminering?

Folksam: -Larmet måste vara godkänt av Stöldskyddsföreningen, detta kan stället som säljer larmet svara på.

Jag: -Måste jag visa upp bilen eller göra något sånt för att det ska vara godkänt?

Folksam: -Nej, däremot kvitto på larmet. Så du vid t ex stöld kan visa att du har ett larm.
Länk > Rådgivning > Skydda motorfordon > Skydda Bilen Produkter och företag

Här finns en lista över godkända larm. Det är alldeles riktigt att SSF (Stöldsskyddsföreningen) inte har godkänt detta larm. Frågan är nu vilket som är i prisklass bästa larmet, dvs lägst pris.
Nu postar jag mitt tredje inlägg i rad här.

Biltema ska enligt en säljare få sina larm inskickade till SSF, ingen idé att vänta eller tro på det.

Har dock fått tag på ett Kombigard för 1300:-, detta är ju klart intressant. Godkänt enligt listan ovan.
fr
79
froven
2002 tii -74
325ix -88
CD Bilradio i Gbg säljer ett godkänt larm (vet ej märke) mont o klart för 1400:-. Dock ingår ej C-lås i priset.
//Peter

Beställde precis detta Kombigard-larm. Vet någon hur lätt det är att koppla in detta till det befintliga centrallåset? Antar att man får med nån slags monteringsanvisning, men man vill ju alltid veta allt före paketets öppning. Jag önskar alltså kunna styra centrallåset via larmets fjärr.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.