AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
13.735

Behöver vi så många hästkrafter?

Sida 3 av 5
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
En bra tumregel för minsta antal bensinhk är:

Vikt/hk = 10 eller mer
1550/150 = 10.33 Knappt godkänd (320)
1525/143 = 10.66 Tveksamt (318)
1600/218 = 7.34 MVG (325i)

1150/113 = 10.17 Godkänd (E30 318i)
1150/100 = 11.50 Ej godkänd (E30 316i)

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Edit Edit

Vikt/hk = 10 eller MINDRE så klart!

Jag har en bil med 400Hk för att jag tycker det är jävligt kul. Sen har jag min pendlar bil med dryga 100hk. funkar perfekt för mig.

Sen kan jag vidare ställa mig frågan.. behöver jag bo på 100m2 eller ska jag spara miljön och flytta in på 20m2?
Behöver jag verkligen den lön jag har idag? kan jag inte ha lite mindre så kanske jag köper mindre förbrukningsvaror och sparar miljön?

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Och så denna

1655/420 = 3.94 Godkänd eller? (E90 M3)

Oftast brukar acc 0-100 stämma med vikt/hk plus 10-12%

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Godkänd!
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
325 e90 är fullt tillräckligt, men en 335i är aldrig fel :-)
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
AMS testar en 320d efficient dynamics med 163 hk och kommer fram till att det inte finns något negativt med den. Jag skulle säga att för samma pris får man 14 hk mindre och marginellt lägre förbrukning jämfört med den vanliga 320d som har 177 hk.

Helt klart går tenden i branschen mot svagare och snålare motorer. Jag väljer den starkare motorn alla dagar i veckan. Jag vill att bilen ska ha bra acceleration med hela familjen och semesterpackning i bilen. Däremot kan jag tänka mig att ersätta andrabilen med en plug-in hybrid när de kommer ner i vettiga priser.

16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
I ett land som Norge blir prisskillnaden mellan 320dE och 320d kanske 50.000kr så varje gram räknas numera. Alla bilar tillverkas inte efter svenska förhållanden ;-)

-------
//Lövet
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Själv har jag 8,75 hästkrafter per 1000kg i lastbilen :D

// Erik
Ch
52
Christoffer71
735iA E32 -88
Jag ser den stora motorn i min 735:a som en viktig del av utrustningen. Jag struntar i topphastigheten, 0-100 är mer intressant. Många blir så tama när trådar som denna dyker upp. Klart det är kul med hästkrafter inget snack om saken sen är det klart att inte alla tycker det, men många som som drar svansen mellan benen och talar om "säkra omkörningar". Ingen som gillar pirret i magen efter en kickdown? Sedan att avgasljudet sjunger finare är knappt något jag klagar över.

Sedan är det praktiskt att köra in "tysklandsfärjan" i garaget ibland och ägna sig åt lite mer ekonomisk körning. Inget snack om den saken.

Ha de gott.
Jag struntar fullständigt i miljösnacket, och ju mer folk tjatar, desto mer struntar jag. Enda sättet att få mig att välja en riktigt snål bil är genom ekonomiska straffskatter.

Vorsprung durch freude am fahren
Verdi
Apropå "ekonomiska straffskatter"...

Jag har räknat lite på vad det skulle kosta mig att ha en 335:a av samma årsmodell istället för min 320d. (3 års ägande, 100 tusen i prisskillnad)

Kör jag 4500 mil per år skiljer det 45 tusen. Eller runt 10:-/mil.

Kör jag 1500 mil per år skiljer det 23 tusen. Eller runt 15:-/mil.

45 tusen är jävligt många restaurangbesök och en handfull weekendresor...

Om man "har råd" eller inte är en högst subjektiv uppfattning dock. I ett kortsiktigt perspektiv, månad för månad, så är det klart att jag har råd.

Men sett ur ett längre perspektiv och med fler parametrar inblandade (boende, nöjen, resor, aktiesparande osv osv) så blir det betydligt knivigare att avgöra var smärtgränsen går.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Verdi: Bra inlägg, speciellt de sista två styckena. Det får mig att tänka en extra gång i valet mellan F11 520d eller 530d. Visst har jag råd att hosta upp pengarna men man får ju fundera på vad man vill satsa på i övrigt. Men frestelsen efter hästkrafter är stor...
Behöver och behöver är ju mer vad man utnyttjar hur många Volvo V70,Saab 95 och andra bilar på 200hk ++ finns det inte som ägs av äldre folk 40+ som ligger och håller 60-70 på påfartsträckan till motorvägen eller ligger och håller 105km/h i omkörningsfilen på 110 vägar.
Finns väl inget mer onödigt än att betala bensin/försäkring på en motorstarkare bil om man till 95% aldrig använder det enligt mig.
Alltid kul med mycket effekt men allt över 150hk tycker jag faktiskt räcker för vardagskörning
och även för att kunna göra en omkörning utan att behöva peta i 3an på 70/90 väg för att komma förbi.
Är det någon regel att människor över 40+ börjar köra försiktigare och medvetet hålla under tillåten hastighetsbegränsning?
Drar dock inte alla under samma kant men merparten anser jag mest ligger i vägen är inte så att jag själv kör som en buse till vardags men är det 110 kan man väl hålla 110 och ska man göra en omkörning så kan man väl växla ner eller trycka på gasen lite extra finns väl inget värre än folk som tar över 500 meter på sig att köra om tex en lastbil.

// 4 cyl är INTE en riktig BMW
Rauta,

Bra inlägg!

Du har helt rätt, det finns alldeles för många motorstarka bilar i trafiken relativt effektutnyttjandet.

PS. Jag är 40+ och fiskör aldrig ;-)

mvh/ Anders
Ett vanligt missförstånd är att hastighetsskyltar betyder gällande hastighet i alla lägen. Max hastighet på en viss vägsträcka betyder inte att man alltid bör och skall hålla denna, det kan vara lämpligt med lägre (eller högre t.ex vid omkörning) vid många tillfällen.
Att fixera eller irritera sig vid t.ex några km lägre än skyltad hastighet bakom framförvarande bilar har skapat många livsfarliga situationer och idiotomkörningar. Eller?

FP
Am
194
Amonsson
320si -06

325i -92
Behöver och behöver, man behöver väll egentligen varken bil eller tv, men att man inte vill leva utan det är en helt annan sak :)
In
355
Inot
745iA -02
Om vi Behöver så många hästkrafter?

Jag skulle säga nja, men å andra sidan behöver vi....

Äta oxfile, när det finns grytbitar
Ha 42" LED TV när en gammal traditionell med bildrör funkar
Köpa märkeskläder, när man kan gå på secondhand
Ha 7.1 ljud när det finns mono
osv... Listan kan man göra hur lång som helst.

Men i mitt fall så är det
Jag åker motorstark för att jag trivs bättre i det
Äter oxfile för att jag tycker det är godare
Har LED TV för att jag är tekniktorsk
Lyssnar 7.1 för att jag gillar när det mullrar i rummet till en bra film.

Alla väljer vi att "unna" oss olika saker, och i de flesta fallen så styr plånboken

Den som tycker att > 300 hästar i en bil är att elda för kråkorna, kanske tycker att det är vettigt att lägga 200k på exempelvis en båt, Jag tycker att det duger med en eka, båda sakerna flyter ju

Allt är relativt som den vise mannen sade.
Problemet är väl att många bilköpare fhar mer motor än de behöver och utnyttjar. Låt säga att man vill ha en viss utrustningsnivå, ja då måste man acceptera en motorstorlek. Helt fel ur miljösynpunkt och för bilägarens ekonomi.

Det mest frustrerande måste nog vara bilar som inte kan få upp farten vid påfarter osv trots att det står t.ex Aero på bakluckan. Fel bil till ägaren men det ser bra ut på parkeringsplatsen förstås.

mvh/ Anders
Verdi
Plasma är bättre än LED. ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.