|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Jag tror att trenden mot motorstarkare bilar är på väg att vända. Just nu tävlar tillverkarna om att göra bränslesnåla versioner av sina bilar. Volvo säljer just nu mest av sina drivE-modeller, dvs nedtrimmade motorsvaga versioner. BMW väljer att visa upp den nya F11 5-serie touring med 520d-motor och manuell växellåda samt start/stop-teknik. 3-serien kan man ju få med 520d efficient dynamics som är tillbaka på 163 hk från nuvarande 177. Jag tycker i alla fall BMW gör rätt som fortfarande har ganska mycket kraft i bilarna och ändå sänker förbrukningen hela tiden. Vem vill ha en V70 som knappt orkar köra om med familjen och lite semesterpackning i bilen. Just nu står jag i valet mellan F11 520d eller 530d så jag brottas just nu ganska mycket med förnuft och känsla. |
|
|
Visst blir många modeller starkare men allt fler svaga och snåla motorer presenteras. Förstår inte problemet med mycket hästkrafter, man måste inte använda alla jämt. Ovsett hur och när man kör om så blir det säkrare med mer effekt. Hög toppfart tror jag de flesta köpare struntar i, det är en bieffekt man får med starkare motorer. Heller inget som tillverkarna går ut speciellt hårt med i marknadsföringen (undantaget supersportbilar) Det man vill åt är väl låg bränsleförbrukning och aldrig tidigare har det varit mer fokus på låg bränsleförbrukning och de hetaste bilarna i dag är snåla dieslar. |
|
|
Gorban: Det är säkert bara BMW som strävar efter lägre förbrukning i förhållande till effekten... ;-) Vad det gäller V70 drive, så är den betydligt starkare än 2,4 som var volymmodellen förut. MVH Christofer |
|
|
Chrille, så klart att alla strävar efter lägre förbrukning men Gorban skriver ju att BMW gör rätt som fortfarande har ganska mycket kraft i bilarna. BMW har ett ganska brett program av sexcylindriga starka dieslar och även de större bensinmotorerna är vanligtvis ganska snåla med tanke på effektuttaget. Men så klart finns det fler tillverkare som har starka och relativt snåla modeller. Antar att du syftar på Audi och VW ;) |
|
|
BjörnB: De flesta biltillverkare strävar sannolik mot lägre förbrukning... MVH Christofer |
|
|
Här är i alla fall en tillverkare som misslyckats totalt med typ allt? Länk |
|
|
Nu kan det hända att jag är ute och cyklar. men det är väl inte bara utväxlingeförhållandet i växelådan som spelar in? diffen spelar väl hyfsat stor roll eller? sen blir ju en bli mer rapp om man har "tätare" lägre växlar så man kan ligga bra på effekttoppen. |
|
|
Just precis, Grelle. Vad är det som är oklart? Zafiran är optimerad att dra så lite som möjligt, därför känns varje växel väldigt lång. Det är visst en 1,6l turbo, men den inbjuder inte till att varvas eftersom den brölar som en älg och vibrerar på ett konstigt sätt över 3500 varv, medan toppeffekten ligger någonstans i närheten av 6000 rpm. Det är ganska svårt att förklara, precis som alla känslor är. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Precis, Decerto. Ju lägre utväxling på diffen, desto kvickare känns bilen, men blir surrigare och med lägre toppfart. Zafiran jag nämnde måste ha en skyhög utväxling på diffen. Vorsprung durch freude am fahren |
|
Verdi |
Va? Diffen? Vad snackar ni om? Det enda som spelar roll är väl vilket varvtal på motorn som motsvarar vilken hastighet? Vilket ju är olika för de olika växlarna... Du får väl varva upp till 6000 varv då om du vill komma åt effekten. Skyll inte på "diffen". |
|
Både diffens och växellådans utväxling är viktig, iaf om man accelererar genom växlarna. Skillnaden i växellådans utväxling är mindre på de höga växlarna. Totala utväxlingen är differentialens utväxling multiplicerad med växellådans aktuella utväxling. Diffens utväxling är mao viktig för att växlarnas steg skall hamna rätt i förhållande till hastighet, belastning och tillgänglig effekt. mvh/ Anders |
|
|
Antalet växlar har absolut med utväxlingen att göra. Du kan välja på lika många olika utväxlingar som du har växlar i växellådan. Jag tycker alltså det du skrev tidigare är fel. __________ Mvh Grelle |
|
|
Jag kanske inte var tydlig nog. Jag pratar om slut utväxlingen. Typ 2,90:1, 3,50:1 och så vidare. I detta fallet så blir 2,90:1 kvickare och surrigare jämfört med 3,50:1. Det är detta jag pratar om, oviktigt om det är 4,5 eller 6 lägen i växellådan. Vorsprung durch freude am fahren |
|
Verdi |
Men om diffen är högt utväxlad får du väl köra med en lägre växel för att kompensera... Det är ju den totala utväxlingen som är intressant. Och där har du 6 st olika om du har 6 växlar. |
|
Verdi, du och jag verkar ha liknande syn på situationen. __________ Mvh Grelle |
|
| Det här kan ju bli en lika utdragen diskussion som den om vridmomentets betydelse. :) | |
|
mera hästkrafter=säkrare omkörningar. Lite satiriskt kan jag säga att med firmabilen renault traffic 1,9diesel 78hk 2200kg blir det bara säkra omkörningar,eftersom det går inte. helt omöjligt men jättesäkert. |
|
|
Helt seriöst: Vem behöver 300-600Hk eller mera, vilket ingen lyfter på ögonbrynet åt idag, oavsett om förbrukningen inte är skyhög vid jämn körning? Tar man däremot ut effekten så är den i stort sett lika hög idag som på 50-talet, om det är samma massa som skall accelereras osv. Man lurar sig bara själv om man tror nåt annat, och att tro att inte ägarna av dylika fordon gör detta då och då är nog till att vara rätt naiv eller? Redan 100-150 hk menar jag räcker väl för att göra säkra och bra omkörningar med, annars planerar man körningen för dåligt. Även större "nyttofordon" osv som är bra mycket långsammare än en p-bil med 78Hk gör ju omkörningar vid behov... Även trenden med helt onödigt breda däck har nu vänt enligt vad man skriver i pressen iaf. Få se nu, bättre komfort, tystare, mindre rullmotstånd/lägre förbrukning, billigare.. men mindre tuffa att titta på. Jaja, gubbstrutt kommer det nog nu...) FP |
|
|
Man kan ju diskutera fram och tillbaka hur länge som helst om säkra omkörningar. Jag personligen tycker det är säkrare att köra om med en motorstarkbil. Har man en motorsvag bil för man välja tillfälle med omsorg och ibland växla ner och ge full gas för att ge nödvändiga marginaler. Har flera gånger känts lite obekvämt att köra om med frugan A2 diesel. (Något som sällan hände med M5e39:an) Har du en motorstark bil kanske du bara ger halvgas på högsta växeln och så kommer du förbi smidigt. Har du missbedömt situationen har du en extra säkerhet i den motorstarka bilen. |
|
|
Vidare kan man också diskutera fram och tillbaka hur länge som helst vad man egentligen behöver. För de flesta skulle en betydligt enklare bil eller kanske eldriven EU-moped uppfylla behovet att förflytta sig från A till B. Ofta handlar det helt enkelt om bekvämlighet. Även om jag just nu inte har en motorstark bil tycker jag det är trevligt , bekvämt, kul och säkert med pulver under huven. Sen har det såklart en baksida i form av kostnad och miljöpåverkan. Är övertygad om att alla i den här tråden skulle kunna gå ner flera steg i motorstorlek och standard för att spara miljön, inte bara de som åker 200+hk "monster". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.