AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
13.736

Behöver vi så många hästkrafter?

Sida 1 av 5
Efter mitt tidigare inlägg om motorsvaga bilar, så har jag funderat över om vi inte kör omkring med nästa onödigt mycket effekt i Sverige. En av Sveriges vanligaste bilar är V70 2.5 FT. 231 hk och 340 Nm! Eller Saab 9-3 2.0t: 200hk och 300 Nm. Vad ska man egentligen med så mycket effekt till? Visst är det kul med snabb acceleration, men är alla som kör dessa bilar fartfantomer? Min fördom är i alla fall att om man köper en V70 så är man inte i första hand ut efter en sportig bil.
Är ganska ofta på besök i Peking. En av de vanligaste bilarna där heter Volkswagen Santana (en faceliftad variant av 1985 års Volkswagen Passat). Den har 95 hk och gör 0-100 på 12,9 sekunder. Men det verkar inte vara nåt problem för dem att kryssa mellan alla Mercedes S 350 (en annan vanlig bil i Peking :-) ). Dessutom är en av de vanligaste motorvolymerna 1.6 liter eftersom bilar med 1.6 liters volym eller mindre är momsfria. Kanske något Sverige borde ta efter istället för att subventionera törstiga familjekombis med 200+ hk.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Omkörningar går ju lite smidigare och säkrare. Så pass stora och tunga bilar bör ha närmare 200hk för att göra en riktigt smidig omkörning i runt 100+.

Men trenden går väl mot allt motorsvagare och snålare bilar.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Min Far har för tillfället en V70 T5 eller vad den heter han har aldrig kört för fort
Så när han kom hem med den IDIOT förklarade hela familjen honom

Ha deT
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Antal hästkrafter är ganska ointressant, beroende på viktskillnaderna mellan olika bilar. Min personliga åsikt är att man inte böhöver han en snabbar/starkare familjebil, än att den gör 0-100 på 8-9s, toppar 220-230km/h (man kanske tar den till autobahn nån dag:-) och klarar en omkörning 80-120 på 6-7s.

Ägde tidigare en CLK 500 och den hade resurser i överflöd. Kul tills det var dags att tanka....vilket var ganska ofta. Nuvarande bilen är en A6 2,0T och den klarar alla mina vardagsbehov med råge.

För rena sport/race bilar gäller naturligtvis....ju mer desto bättre!

Mvh
Marin
Buspelle
Skulle nog vilja påstå att grundregeln är ju mer desto bättre i alla sammanhang. Sedan vänjer man sig vid kraft, vilket gör att nästan allt blir för lite med tiden. Har dock kommit fram till att 335ans 306 hk är precis lagom även om man ibland önskar sig lite till....
bmw newbie - it ain't what you got, it's how you use it! :)

Men visst håller jag med dig, speciellt med tanke på alla hastighetstalibaner här i landet. Tänkte just på att den HÖGSTA TILLÅTNA HASTIGHETEN i Sverige är ynkliga 120km/h! På en enda sträcka i detta avlånga landet. Unikt dåligt, typ Albanien dåligt! Så i Sverige så räcker det mer än väl med BMW 316, allt annat är onödigt. En 311 hade varit lagom här, eller en Yugo 45, för den delen.

Vorsprung durch freude am fahren
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

BMW 711i.
1,1 liters sugmotor, med ytterst få hk,3-cylindrig... eller nå´t :)

Den optimala(host) snålvarianten med lyx o komfort för framtidens behov i Sverige ;)

Mvh Janne.
Verdi
BjörnB,
Tvärtom. Trenden är mot allt starkare och snabbare bilar. Definitivt. Jag kommer ihåg när Volvo 850 kom och hade 170hk. En bekant till familjen köpte en och skröt över hur den "spann loss på alla växlar". Det var väl i början på 90-talet och min pappa hade en Ford Scorpio med 120hk motor. Det funkade men den tappade fart i minsta uppförsbacke...

Sen köpte farsan en dieselmerca 1998 med 150hk. Det var också ganska mycket för en diesel kommer jag ihåg att jag tyckte. Det vanliga då var kring 100-120hk för en diesel.

Sen vad gäller originalfrågan. Hur många hk behöver man? Egentligen är det en "alert" känsla man vill åt och det är INTE ett reellt behov.

Det beror även på hur och var man kör. Kör man mycket i stan så behövs knappast så många hästar. Lika är det på motorvägen. Där behöver man inte mycket effekt heller. Det enda är att det är smidigare att byta fil osv om man har mer under huven.

Men oftast tuffar man ju på med farthållaren i. Och då räcker det med en 316 för att hålla marschfarten på 130-140 uppe...

Inte ens om man åker mycket landsväg så har man särskilt mycket nytta av mer än 250hk (om man inte kör tung SUV). De omkörningar man behöver mer effekt än så till är onödigt snäva i vilket fall.

Förstår inte snacket om toppfart. Med 200hk når du nästan 250 km/h. Så fort vill inte jag köra ens på autobahn. Visst, med 300+ hk når du 250 några sekunder fortare men... Hur ofta händer det?

Men det är klart att det är vanebildande. Men inte så mycket att man inte kan vänja sig vid lägre igen... Jag gick från 230 till 177 och det gick helt ok. Nu är jag visserligen uppe på 221 igen men det var för att det var så billigt och enkelt.
Egentligen behöver ingen bil mer än ca 100 hk, det skulle räcka mer än väl för 99% av all körning. Men det är ju så jäkla kul, beroende och vanebildande med mycket hästkrafter. Och det är svårt att gå ner i motorstyrka om man väl har blivit van och beroende av hästkrafter, så är det i varje fall för mig. Dessutom så är hästkraftstinna modeller nästan billigare på begagnatmarknaden där jag rumsterar. Man får mer hästkrafter för lika mycket eller mindre pengar och det är svårt att värja sig mot det faktumet.
ar
457
argungu
118i -20
Beror absolut på vilken bil hästarna sitter i.
BMW 320i 2008 med 170 hk = alldeles för få.
Opel Kadett 1.2 1978 med 52 hk = perfekt! Där snackar vi körglädje. Allvarligt! :-)

/Erik
Håller med, Opel kadett (den bakhjulsdrivna) var/är en kul bil.
Fantastiskt rolig bil att sladda med på vintern.
1,2 S sloltserade med hela 60hk :-)

mvh/ Anders
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Det behöver nödvändigtvis inte vara avsaknaden av hästkrafter som ger bilen dålig prestanda utan snarare vilken utväxling bilen har. Men jag kan hålla med henke lexus att det är jäkligt kul med mycket hästkrafter.
Fick åka med i en z06 med 840hk och 1050nm i somras, vilket h-j drag:-)

//Stefan

Mina bilar:Länk
Stavfel, stoltserade skall det stå.
Verdi
StefanL,
Utväxling? Men en bil har väl minst 5 olika utväxlingar. Är den högt växlad får man välja en lägre växel. Inte svårare än så väl?
Antalet växlar har inget med utväxlingen att göra. Kör en Zafira med 6 växlar på helgerna - och den bilen är såååå seg på varenda växel, man kommer liksom aldrig in i det optimala varvtalet, utan varje växel känns så lång att det inte alls är roligt, trots 150 hk. Sedan så sätter jag mig i min A6 med lika många hästar (men mer vrid) och Audin känns som en ren sportbil. Allt tack vare lägre utväxling.

Vorsprung durch freude am fahren
Ja visst fan är det löjligt! håller helt med trådskaparen.
o istället för att bygga bilar som strävar efter större motorer o drar mer bränsle så gör landsvägarna rakare här i sverige istället o sluta kör om som idioter. själv kör jag V8 som förstabil o kraften räcker ju till för en snabb omkörning men till o med lilla jag fattar att man inte kör om var som helst. vägen o föraren avgör allt, bilen noll.

istället för att biltillverkare satsar på stora bränsleslukande familjekryssare borde priset sänkas betydligt på de mindre modellerna så det blir mer efterfrågan. 1.6 liter är nog det optimala när det gäller både utsläpp och bränsleförbrukning.

kollar man på volvos priser idag så ser det ut ungefär såhär för V70:
V70 2.0 (145hk)
Pris: 262.000:-
V70 1.6 (109hk)
Pris: 275.000:-
ja, den lilla motorn är dyrare... ironiskt

källa Länk
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jo, men den första är en bensinmotor vilket är mycket billigare att tillverka. Enklare insprutningssystem, ingen turbo, billigare block pga lägre kompression.

-------
//Lövet
men du fattar kanske vad jag menar. borde de inte bara kunna göra nån enstaka budgetbil med riktigt snål motor som är värdig att köpa före de vanliga? det enda follk som köper den lilla motorn är de som är riktigt miljömedvetna o det är vi många som inte är. otroligt att marknaden ser ut som den gör när allt ska vara så "miljömedvetet" i dagens sverige. jävla politiker :D)
Verdi
Jasko76,
Jag är inte riktigt med. Med 6 växlar så borde väl nån växel passa för det "optimala varvtalet" om inte toppen är extremt smal.

Kanske är det så att du kör den på för låga varv generellt och det är därför den känns tunn jämfört med en turbobil?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
"Antalet växlar har inget med utväxlingen att göra" - Den här mening är minst sagt intressant!

Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
En del av effektökningen kan säkert också motiveras med att bilarna i takt med att krocksäkerheten höjs och ljudisoleringen förbättras också blir allt tyngre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.