AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.899

Försöka få bilen inlöst?

at
140
ataim
523i -98
Hej,

Jag rådfrågar er innan jag går till försäkringsbolaget.
Min 523i -98 Sedan (sv såld) blev påkörd i framskärmen (huv, front, lykta gick i kras). Jag kom från höger och är tilldömd icke vållande av båda inblandade bolag. Så långt frid och fröjd dvs allt belastar den andres bolag.

Nu är reparationen godkänd och uppskattad till 59.900 sek, vilket får mig att fundera över om det värt att propsa på att de skall byta in bilen istället.

Min bil har gått 23000 mil och är i gott skick, förarstolen dock sliten.
Bytt är framruta och front och huv sedan ett år tillbaka, men det är bara rutan som blir kvar - det andra blir ju nytt igen :-).

Jag har svårt att tro att man får 59.900 för e E39 523i från 1998 idag.
Men undrar också hur mycket man får för den vid inlösen.
Dessa iofs fina maskiner rasade ju i pris för några år sedan och står inte högt i kurs nu heller.

Får man för lite är det rätt svårt att hitta något lika bra för de pengar man får plus att det är rätt besvärligt (tar tid) att leta reda på ett annat bra objekt.

mvh Lars

mvh Lars

so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Det låter som det vore värt att förska få bilen inlöst tycker jag. Inte värt att repa en så pass gammal bil för de pengarna.

Mvh Henrik
at
140
ataim
523i -98
Förmodligen, men hur kan man få reda på vad bilen skulle ge?
Jag menar om jag får väldigt lite har jag en bättre bil om jag behåller den än attt söka köpa nyare bil för de pengar jag får.

Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Kanske kan be dom ge dig pengarna som det kostar att laga den för? Så slipper dom allt besvär...hahaha

Frasse
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Oppps...dyrt med "lite småkrockande", men det visste vi ju sedan tidigare.

60 papp, det skulle du inte få för bilen om du skulle sålt den innan, konstigt att försäkringsbolaget inte kontrollerar upp priserna innan dom ska "hosta upp" en så dyr reparation för en ej så värdefull bil(tolka mig rätt nu).

Värdet för en dylik "hel bil" kan man få en uppfattning om när man kontrollerar vad diverse säljare vill ha för en likvärdig idag, minus lite prutmån
T.ex på Blocket.

Mvh Janne.
at
140
ataim
523i -98
Ja finge jag 59.900 i handen tog jag dem på stört.

Varför detta går igenom tolkar jag som att mitt bolag får kostnaden från verkstan och eftersom det är motpartens bolag som står för kalaset blir researchen inte så noggrann. Säger bolag A att det kostar 59.900 så köper betalande bolag B det.

Jag kan även tänka mig 55000 i handen.

Det problematiska är att via bilpriser.se så ligger en liknande bil i 27-30000.
För dessa pengar får man inte mycket idag.

Men att sälja en 523i -98 är å andra sidan nästan omöjligt.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...inte tyckar jag att det är omöjligt att sälja en 523:a, en arbetskamrat sålde sin 97:a nyligt för 35000kr, den hade gått ca 26000mil vill jag minnas..
Men ok, den var lite påkostad med ny kondensor och lite annat "småfix" innan försäljning..
17 tums sommarhjul och lite annat lull ingick också, dock inte läder..

Priset på så gamla bruksbilar är i slutändan beroende på skick, så visst kan man sälja en gammal 523:a för en hyfsad slant, men det beror på hur den är i skicket och vad som ingår i "extras"..

Mvh Janne.
at
140
ataim
523i -98
OK, det är just det att måpnga söker just lullull.
Annars är ju drag, motorv, kupév. bra grejor, men de drar inte lite mkt som 17 tummare o läder.

Jag inväntar dock det slutliga beskedet från försbolaget.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.