AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.489

kyl vattennivån

Visa användare
12
evillastro
525iA Touring -92
jag har en 525iA touring och jag får ett felmedelande på den om att kyl vattennivån är låg fast en den inte är det sitter det någon givare till det och vart siter den i så fall

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Sitter en flottörgivare i botten av expansionskärlet, d.v.s. rakt under påfyllningslocket. Inte alls ovanligt att den fastnar och falsklarmar.
Länk
Visa användare
12
evillastro
525iA Touring -92
oki tack så mycket

Hej,
Jag har faktiskt samma problem med min 535i -91:a! Någon som vet om och var givaren sitter på på denna?

/JBM
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Givaren på en 535i E34 sitter också på ovansidan av expansionstanken, går en kabel från expansionstanken. Kan lägga upp en bild...
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Givaren sitter bakom locket, ser ut som en jättemutter...
Länk
Länk
Hej bmw-slangen!
Stort tack! Jag antog att det kunde vara den... Vet du eller någon annan hur man testar om denna givare är OK eller ej? Borde gå att mäta med typ en Voltmeter eller något sånt...

STORT Tack! :-)

/JBM
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stod inget specifikt om denna givaren i Bentley, men tittar man på elschemat så är det en simpel switch. Kretsar för olika typer av varningar brukar vara designade att de är slutna när allt är ok och öppna när det inte är ok (annars kan ett simpelt kabelbrott på varningskretsen alltid signalera att allting är ok) - bromsslitagevarnaren är tex konstruerad på detta sätt.

Så jag gissar att du bör ha en sluten krets när det är fullt med vatten i behållaren, samt öppen krets när det är tomt (eller låg nivå).

Har inte provat själv, kan dock lätt springa ned i garaget och prova...
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Stämmer som bmw-slangen skriver den går enkelt att mäta upp, har gjort det själv.

Lätt att köra med summerfunktionen när man har givaren lös i fullt respektive tomt läge, så listar man snabbt ut om den är hel.

//Roffa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.