|
|
|
|---|---|
|
Har en 325:a 2006 och när bilen är kall så är ettans växel lite seg att få i, får lägga i 2:an först och sen 1:an för att den ska vara aningen lättare. När man har kört ett tag så är det som vanligt, är det kanske dags att byta oljan i växellådan? Vad har bmw för intervall på oljan? bilen har gått ca 10300. | |
|
Helt normalt, bara tuta och köra. Väldigt vanligt på BMW, det har varit så på samtliga bilar jag ägt. Kanske vanligt på andra märken också? Oljan i växellådan skall inte behöva bytas enl. fabriken ("Lifetimeolja"). Det finns personer som har upplevt en förbättring genom att trots allt byta olja. Jag bytte på min förra E90, helt utan förbättring. |
|
|
okej, har haft automat på nästan alla bmw jag ägt så de hade jag ingen aning om. man tycker ju inte de borde gå segt, det är inte speciellt kallt ute heller och det är ju ändå en ganska ny bil. har ju haft bilar från 70-80 talet som man bara behövde använda lillfingret för att växla. |
|
| När bilen är kall brukar det hjälpa mig att lägga i friväxel, varva upp på 1300-1500 varv och sen lägga in ettan istället för att lägga in ettan från tomgångsvarv. Kan bli lite trögt annars. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.