|
|
|
|---|---|
|
Tjenare... Har ett litet problem. jag har fått växellåds ras på min bmw 325 e30 -90. Vad ska de vara för växellåds olja i den? | |
| BMW verkstan, om du inte har instruktionsbok till bilen så finns det även rekommendationstabeller hos dom flesta oljebolagens hemsidor, endel använder redline, sök här på forumet om oljebyte så hittar du mer. | |
| ok tackar | |
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Köper du på BMW får du Castrol TQ Dexron III olja. Men det behöver inte var Castrol, du kan köpa Dexron III klassad olja från Biltema. Men många föredrar Castrol Transmax Z. Den är dyrare men har gissningsvis längre bytesintervall. Beror lite på din budget och om du tänkt byta typ vartannat år eller vill byta så sällan som möjligt. Jag kör Castrol TQ Dexron III i min 535i E34 (Getrag 260/6) idag, men skall så småningom prova Castrol Transmax Z. I mina 323i E30 (Getrag 260/5) skvalpar det Biltema Dexron III olja, för denna kommer jag att byta i runda slängar varje år. |
|
Ok kanon men då är de samma olja som är i lådorna på A25E dumper. sån olja kan jag köpa billigt på jobbet......... Tack för hjälpen |
|
Jamen, läste att PowerTronic 1560 lådorna vill ha Dexron III (och Allison C-4) klassad olja så den kommer att fungera finfint i din växellåda. |
|
va bra hur ofta ska man byta då tro?? Är det 2 gånger pär år eller?? |
|
Nejdå, det är på tok för ofta. Rekommenderat är att byta växellådsolja vid varje Inspektion II. Man kan räkna ganska grovt att Inspektion II kommer med ca 10000 mil intevall. Men det är inte så toknoga på en äldre E30 bil. Kör efter någon enkel regel som tex byt efter 10000 eller 2 år (det som kommer först). Rekommenderat är att byta kylarvätska med samma intervall som växellådsolja. |
|
ok men nu är det problemet att jag skulle köpa olja i dag men de gick inte för de är 3 olika sorters olja. 1.ATF TQ DIlll/ TQ 2.Transmax Z 3.TAF-X / EP 80W. |
|
Varför kunde du inte köpa någon växellådsolja? Beslutsångest? :-) Nej, men allvarligt - varför gick det inte? |
|
ja bara för att lådan har rasat och jag har köpt en ny låda och jag vill veta vilken olja det ska vara i den som är rätt. =) |
|
Jag förstår dig, vill också gärna veta att jag häller i rätt sorts vätskor! Speciellt om man köpt en ny låda. Men ingen splirrans ny väl? Du får gärna utveckla varifrån du fick ovanstående lista ifrån. Det ser ut som någon variant av Castrols egna rekommendationssidor. Så du har troligtvis fått den från Castrol (kan även vara Mekonomen eller BMW). Svaret på din fråga : det finns flera olika produkter som passar din låda. Det finns inte en enda rätt produkt och alla andra är fel (jämför med motoroljor). Men har du verkligen läst mina tidigare inlägg? >>Köper du på BMW får du Castrol TQ Dexron III olja. >>Men många föredrar Castrol Transmax Z. Vill du vara 100% originaltrogen häller du i Castrol TQ Dexron III olja. Detta är den olja som skulle hällts i om du körde in till BMW och bad om att köpa "rätt" växellådsolja. Men anledningen varför det är just Castrol är för att BMW har avtal med dem. Det räcker med att oljan har en Dexron III klassning (som egentligen inte finns längre - det är en lite längre utläggning så jag länkar till ett inlägg där jag förklarar hur det ligger till). Det pågår dock diskussioner om varför inte BMW marknadsför/säljer Castrol Transmax Z växellådsoljan. För detta är ett annat alternativ, många föredrar denna oljan i samma typ av växellåda som du har. |
Men i många inlägg brukar jag även ge följande rekommendation : om man är osäker på vilken vätska man ska ha (eller har i dagsläget inte all kunskap för att kunna avgöra vad som är en bra vätska) så är det alltid enklast att bara knalla in på BMW och köpa därifrån. Varefter man blir säkrare, bygger upp kunskap om olika produkter och får erfarenhet kan man börja välja andra proukter (som inte säljs av BMW men är minst lika bra). Nu när du köpt en ny växellåda, gå in på BMW och köpa växellådsolja denna gången. Priset är in princip samma som Mekonomen. Var beredd på att du kan eventuellt bli tillfrågad av BMW personalen vid köp av växellådsolja om det sitter någon klisterlapp (färg och eventuell text) på din växellåda. På mina Getrag 260/5 och 260/6 satt det en röd/orange lapp med ATF på. |
|
Wallhanger Vet du anledningen varför lådan rasade, har hört att om man kör på 5an i låga farter under 80kmh så får inte lådan ordentlig oljecirkulation. Finns det någon mer som känner till detta? 628csi |
|
Jag känner inte till det där med 5:an under 80 km/h - har du någon referens eller kommer ihåg var du läst/hört det? Låter dock inte särskilt troligt. Jag skulle gissa på att bottenstockens rotation ger tillräcklig smörjning på alla "körbara" varvtal typ 1000 varv/min och högre. |
|
nej jag har inte hört de häller :P men de som hände ifrån första början var att när jag skulle baka ut bilen från garaget så fick jag inte ur baken. själva spaken är i neutral läget men baken är i lådan. och de va inte nå länkage utanför lådan som jävlades. :P |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.