AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.306

Kortslutit E34 535:an

Batteriet var lite för trött imorse (gissar på dåliga kol, då man behöver ladda batteriet sisådär 1 gång varannan vecka), givetvis stressad för ovanlighetens skull och kastar mig in efter ett nyladdad batteri i garaget som får leka starthjälp. Upp med huven och slänger på minus i gods på motorn och sedan på med plus på den lilla polen under huven... blixtrar väldigt mkt, men inte ens då fattar jag förrän jag kliver in och ska starta och det är HELT svart nu.

Kunde man bara ge sig själv spöstraff så vore nu ett bra tillfälle. Men det jag undrar (fanns ingen tid att felsöka då) är om jag har haft tur och bara smält någon säkring/tömt batteriet under baksätet... eller kommer det bli dyrare och jobbigare??

Om du har otur så kan du ha bränt sönder generatorn. Hände för mig på en volvo 245 där polerna sattes fel vid starthjälp. Var nästan så att det tog eld och sprakade rätt så mycket.
Visa användare
97
RizztO
BMW 540IA M-Sport -03 Svart som döden
Dodge 4x4 w200 -77
BMW 635CSI -79 Svart
Opel Kadett super -69 Ferarri röd
kan vara huvudsäkringen som brunnit. sitter strax efter pluspolen i en svart låda. kan lagas med hjälp av en grövre ståltråd så länge

Real x-traktor power =)
Jag hade tur... låste upp bilen så låste C-låset upp alla dörrar och när jag vred på tändning så lät det iaf "njuttt" från startmotorn. Så laddning över natten så ska nog kärran vara "fit for fight" igen
PE
138
PEMA
530i -05 Touring
325i -08 Touring
Hej,

vart lite nyfiken bara, men varför skulle det bli kortis om du sätter minus mot karossen och pluss på plusspolen? de e ju inte felvänt direkt?

/Magnus
Helt riktigt... det var på hjälpbatteriet som jag polvänt, framgick ju inte helt i inlägget :)

Bilen funkade iaf som den skulle imorse igen :D

Har man tur och är snabb så hinner inget hända. I bästa fall... Det beror på om eller hur länge dioderna i generatorn orkar hålla i mot. De kan iofs tåla ett par hundra A under nån halv sek eller så och om startkablarna och klämmorna inte är av allra bästa sorten (vanligen är dom inte det...) så blir det spänningsfall och mindre fyrverkeri vid inkopplingen osv.
Huvudsäkringen ger inget bra skydd i dessa fall, den sitter inte i generatorkretsen heller så det går inte så stor felström där så att den brinner av speciellt snabbt. Att ersätta en säkring med grov ståltråd trodde jag inte man skulle behöva läsa nu för tiden...
Även med ett helt urladdat batteri, kanske med en eller annan kortsluten cell också så blir det höga strömmar och fyrverkeri även vid riktig polaritet vid inkopplingen. Ett tips är att koppla på kabeln i korta stunder och pausa lite tills det svaga batteriet vaknar till liv lite. Det är lätt att döda batteriet annars.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.