AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.473

E39 problem att få i låg växlar och backen då bilen är kall. Vad kan vara fel?

Et
3
Ettan85
528i -98
Har en bmw e39 från 1998 och har nyligen börjat få problem att få i låga växlar(1,2) och backen vid kallstart. Då bilen är varm så fungerar den bra. Undrar vad det troligtvis beror på och om det kommer bli en dyr historia att åtgärda. Att få i backen då bilen är kall går i princip inte just nu. Vågar man använda bilen överhuvudtaget tills det är åtgärdat? Har inte bytt växellåde-olja i min ägo än(haft bilen snart i 1 år) och vet inte om förra ägaren gjort det heller. Tänkte iaf byta oljan men vad mer kan behövas göra? Kan det vara så illa att växellådan håller på att gå sönder eller är det mer troligt att någon del behövs bytas ut?

Tänkte ringa bmw i veckan men ville höra mig för här först om det finns någon vänlig person som har någon idé vart felet kan ligga.

Et
3
Ettan85
528i -98
Tänkte tilläga ett par saker. Det är en manuell låda. Kopplingen känns fel, den tar för tidigt(behöver inte lyfta foten mycket innan bilen vill rulla iväg).

Hittade ingen redigera inlägg knapp så fick göra på detta sätt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du kopplar inte bilen ut ordentligt, vilket kan vara fel på hydraliken tex eftersom det är tempberoende, du kan ju tex byta vätskan och lufta den till att börja med.Kan vara fukt i vätskan, man ska ju byta bromsvätskan med jämna mellanrum och den del som går till kopplingan byts ju aldrig och kan vara riktigt kleggig, sedan kan det vara en dålig packning i antingen huvud eller slavcylinderna. Har du provat och satt foten under kopplingspedalen och dragit upp den, när den tar för lågt.

Det brukar ju normalt inte var lätt att växla en som bilen är avstängd heller om man inte trycka rned kopplingen ordentligt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
174
azumio
528iA -97
Testa söka om ditt problem här på forumet, du hittar säkert något om detta.

prosperity is a mindset!
Et
3
Ettan85
528i -98
Tack Hasso för infon, bilen fungerar som den ska nu. Var så simpelt att sätta foten under kopplingspedalen och dra upp den. Trodde du skämta när du skrev det, men testade för skojs skull :P
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jo men visst, men de löser inte ditt problem ändå. så fort du ska trixa och fickparkera så kommer problemet tillbaka då och då.
Du behöver byta huvudcylinder vid kopplingspedalen, jag har haft samma problem nämligen när jag köpte min 540.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.