AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
6.952

Har ni tagit bort CDV´n?

Sida 1 av 2
tg
92
tgneb
Z4 2.2i -04
Jag hoppas att snöhögen framför garagedörren snart smälter undan så sommarbilen kommer ut. Av erfarenhet vet jag att jag första dagarna kommer att reta mig på den oprecisa kopplingskänslan orsakad av CDV´n. Förstår inte att man utrustar en bil i viss mån avsedd för sportig körning med en sådan. Hantera en vanlig koppling kan väl alla som är så bilintresserade att de köper en Z4. Jag överväger att göra något åt saken. Frågan är nu om ni här på forumet har gjort den modifiering som innebär att man antingen genom ingrepp i befintlig ventil eller inköp av modifierad sådan får bort fördröjningen. I så fall. Var det besvärligt? Var det värt besväret?
Vårhälsningar!
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Hej!!

Vad är det förnågon fördröjning?
Har just köpt en Z4 3,0i 05-a i tyskland men märker inget speciellt med kopplingen mer än att det finns en tendens till skrap när jag ska växla från ettan till tvåans växel.Bilen har gått fyratusen mil så det borde ju inte vara något med slitna synkringar.

Hasse Z4
St
255
Strebers
E30 325 cabrio -90
E34 525 touring -95
Hej! Har funderat mycke på detta då farsan har en 540 touring med mauell låda, där de sitter en cdv, tycker att halva nöjet försvinner när man inte kan göra som man vill med kopplingen, så i höstas när jag gjorde en rejäl recond å service på bilen så passade jag på att krypa under å titta hur undersidan såg ut, å kom på att ja skulle titta hur fan de där ventilen ser ut, sagt å gjort, hissade upp bilen å började titta, å på röret, precis vid slavcylindern sitter denna, ser ut lite som än "mutter", något längre..
Plockade fram en nyckel, 10 tror jag de var, å kände lite på den, den lossnade utan problem, så, skruvade helt enketl bort den, å satt in röret direkt i slavcylindern, Tjapp, klart på 10 minuter iknlusive lufrning av koppling..
Ivrigt rev jag igång v8an å rullade sakta ut ur garaget, smög iväg efter småvägarna å kände lite på grejerna, sen bjöd jag sp mycke de gick, å kasta i växel efter växel, vilken UNDERBAR känsla de var!!! Blev en helt annan bil direkt!! så Mitt råd är: Ta unna skiten GENAST :P

Du kommer inte att ångra dej en sekund!!
Lycka till! :P

Här har du "boven"i dramat på din bil:
Länk Nr 16 på bilden är de..
De är en vanlig "hylsa" med mindre hål än sälva bromsröret, därav en "fördröjande effekt"

E30 325 Cabrio -90
E34 525 touring -95
St
255
Strebers
E30 325 cabrio -90
E34 525 touring -95
CDV står för Clutch Delay Valve för den som undrar vad de är :P

E30 325 Cabrio -90
E34 525 touring -95
Visa användare
50
Magge
Z3 3,0 Roadster, 2001
Den lilla irriterande j-eln hade jag glömt. Det blir till att hissa upp bilen igen till helgen, för bort skall den innan premiären. Tack för påminnelsen!
Jag har en 320i e46 som hackar på första växeln i dragläget, kan det vara CDV´n som gör det?
St
255
Strebers
E30 325 cabrio -90
E34 525 touring -95
Japp nog är de cdv som ställer till det tror jag :D
Mitt råd till alla bmw ägare med cdv: Ta bort!! de går inte å förklara vilken otrolig körglädje man får utan den...

E30 325 Cabrio -90
E34 525 touring -95
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Hopp å hej!

Vet någon om den så kallade lilla j-eln finns på en Z4 3,0i -05

Som jag skrev tidigare så finns det skraptendens mellan ettan och tvåans växel.
Kan det bero på den lilla ......

Visa användare
50
Magge
Z3 3,0 Roadster, 2001
Jag tror inte det HasseZ3. Det CDVn gör är att den fördröjer uppsläppet av kopplingen eller rättare sagt gör den mera utdragen.
Frikopplar bilen ordentligt? Någon har kanske plockat bort den lilla redan och inte luftat ordentligt efteråt.
En Kanske korkad fråga.Vad är cdv för något?
Tackar för svar.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
CDV, clutch delay valve är en strypventil som stryper den dränerande oljan ur kopplingsslavcylindern. Oavsett hur snabbt du släpper kopplingen så gör strypningen att ingreppet går saktare för att kopplingen skall greppa in mjukt. Kan upplevas som lite diffus känsla över var dragläget ligger.
Sitter monterad på slavcylindern och kan plockas bort och man ansluter röret direkt i cylindern.
Ba
75
Ballder
Z3 2,0 -00
CDV:n är till för att amerikanska hemmafruar inte ska få motorstopp
Tackar för det Anders-72.Nu förstår jag bättre.
St
255
Strebers
E30 325 cabrio -90
E34 525 touring -95
För alla nyfikna:

Länk

Å så här ser den ut innut i :

Länk

Till vänster är orginal, å höger en urborrad.. Dock finns de ingen mening att ta bort, borra ur å montera tillbaka om inte bilen fortnde har nybils garanti..

Så ta bara bort å koppla ihop utan den,,. Men den kan ju vara bra å spara i nån låda/ask ifall nån framtida ägare skulle föredra den monterad :P

E30 325 Cabrio -90
E34 525 touring -95
Z4
28
Z4 Coupe
BMW Z4 Coupe 2006, uttagen april 2007
har en känsla av ett klonkande och att det inte är helt tight när jag växlar från 1.an till 2.an, det är detta som är problemet då antar jag?

Står som ett vanligt fel på Z4 på ett annat forum, kost att göra det hos BMW tro?

Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Någon som vet om det är lika enkelt på en e90 320?

BMW CS #07491
En fråga till er som tagit bort den, har ni ersatt ventilen med någon modifierad eller tagit bort den helt?

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Ja bara bort med den andreas men det komme rinte att hjälpa mot dippande varvräknare och motorstopp.
Jag rullar igång 325 på tomgång nu efter tempsensorbyte men CDV.n är kvar vad jag vet.

Byta upp sig? Till vad då?
Dippandet har avtagit nästan helt, har inte dippat och hackat på över en vecka nu. Så man tar bara bort CDV? Ska man lufta kopplingen?
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Då får vi hoppas att det var tempsensorn som fixade dina problem.
Om det var......så sur besserwissern fartoflakt skall bli!

Byta upp sig? Till vad då?
Haha ni hatar varandra ju. Jag har även nya stift i.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.