|
|
|
|---|---|
|
Japp min fråga var lite kortfattad där. Jag har en e30 som är naturale (alltså inga sportdämpare etc.). Jag kör aldrig "busigt" jag är t.o.m tjej. Men jag såg att min kompis tog kurvor snabbt som bara den med en ful seat. SÅ då började jag undra hur det skulle gå med min e30. Jag är rädd att den kommer välta eller något haha. Så är det smart att ta kurvor snabbt? Sen en liten plusfråga, sliter rivstarter mycket på däcken? tack :) | |
|
Det bästa är väl att testa var gränsen går någon annanstans än i trafiken. (Jag själv gjorde inte det i 20-årsåldern och det höll på att gå åt h_vete ordentligt) Välter gör nog inte en E30 så lätt, men greppet ger väl sig till slut och endera över- eller understyr det. Har du inte möjlighet att prova på en bana, varför inte en IKEA-parkering kl.07 på morgonen! Se upp för polisbilar och ev. lyktstolpar bara. Rivstarter sliter väl en del, men inte som konstant busåkning ändå. |
|
| Okej tack för svaret. Nej om den inte välter lätt så lär den nog inte välta när jag kör den. Jag vill ju egentligen testa den lite bara. Det är bara en 316 men den är ändå en liten kisse som gillar gas :) | |
|
När du blir varm i kläderna får du skaffa en S14-maskin från M3 så går det o göra så här:Länk E30 är en härlig modell! |
|
|
Njaa när jag får ihop lite pengar efter plugget på högskola (2år kvar) har jag siktet lite mer inställt på en e46a :) Enligt mig själv den snyggaste 3-serien som producerats :) men e30n är min första bil så den kommer alltid att finnas i mitt hjärta! |
|
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Följer Anders-72 linje här, testa gärna hur bilen beter sig när den närmar sig gränserna, det ser jag som nyttig övning - men gör det definitivt inte bland trafiken. Anledningen är de andra medtrafikanterna. Föraren har alltid gjort ett medvetet val och är (borde vara) isåfall medveten om riskerna. Det är däremot inte alla medtrafikanter (inklusive fotgängare) - de har dessutom inte varit delaktiga i det val föraren gjort. Exempel på detta är följande Länk Det bästa hade varit att prova på bankörning, eller det räcker med att börja med vanlig konkörning- mycket billigare och vanligare än bankörning. Men ett annat intressant sätt är att prova på olika halkövningar och utbildningar som erbjuds på landets halkbanor. Lite sent kanske, men att köra på is borde vara en rolig upplevelse också! Men en stor öde parkering är annars ett lämpligt alternativ (notera att polis och väktare inte uppskattar det) - men se framförallt upp med lyktstolpar för de verkar dras till bilar (och en bil åt gången om ni är fler och kör). Ovanstående alternativ kanske låter lite torrt - ganska långtifrån blingande F&F drifts - men det är lämpliga sätt att börja känna bilens gränser. Jag tror det är nyttig att känna på hur bilen beter sig vid gränserna, och framförallt känna på hur det känns när man går över gränsen och allt går åt h-e (retursladd på en retursladd och sen kan bilen gå åt vilket håll som helst) - hur utlämnad man är när 1.5 ton skenar iväg och man bara sitter som passagerare. Men ta gärna en snabbtitt på att chassit är helt ok för lite workout. Kolla tex fjädertorn fram och bak att det inte rostat sönder (jag har sett ett par sönderrostade fjädertorn bak och metallen är ganska tunn där). |
|
E30 har kanon vägegenskaper, om en Seat går bättre är det nog snarare som så att din bil är lite sliten. Fast det beror naturligtvis på vad för Seat din kompis kör, det finns riktigt fina vägvagnar från det märket :) Men att den skulle välta (förutsatt att den är i ok skick) är inte troligt, snarare skulle den släppa antingen fram eller bak. E30 är rätt överstyrt till karaktären, det vill säga släpper gärna bak. Men Bmw "lägger" mycket av greppet på framhjulen, det vill säga den styr in och släpper hellre bak än fram. Men med dåliga däck fram (eller tex. dubbdäck med sämre grepp på asfalt) kan den däremot släppa fram istället. Så ovanstående beteende kan du vänta dig, inte att det lutar så du tror det välter :) *Sedan är kanske din kompis Seat sänkt? Då ligger den förstås stabilare på vägen, och lutar mindre* //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
| e30 316i är ju störtskön att ta kurvor med. hade en själv för några år sen. mycket roligare än min compact även om den bygger på samma bakvagn. framvagnen tenderar snarare att understyra vilket är mycket tråkigare. den har ju dessutom relativt bra viktfördelning iochmed den lilla motorn och en lätt bil är alltid att föredra i kurvor. | |
|
Nej hans Seat är en cordoba årsmodell 97 eller något. Helt i fabrikstillstånd eller vad man säger. Jag hade ju inte testat min så jag vet inte direkt om seaten är bättre. Min kompis är lite "speciell" också så han vågar sig på det mesta. Jag vill inte låta kaxig men min bmw årsmodell 90 är bättre än hans seat tror jag nog. Men jag har i alla fall testat lite, det är dubbdäck så jag fick nog inte den bästa effekten. Men det kändes jävligt stabilt och om några veckor när vädret blir perfekt och dubbdäcken är off så ska det bli skoj :) |
|
| Släng upp bilder på pärlan :P? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.