|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
hej, jag och sambon ska försöka bestämma oss för en bil och vi har lyckats komma ner till två olika: 3-serie touring eller en X1. När det gäller 3-serien har jag kört en 320i som väl inte var speciellt kul men helt okej. Valet står väl lite mellan en sådan med automat eller en 320d manuell. Budgeten medger inte automat i det fallet då den är dyrare. Vad skulle ni valt? Motiv? Har hört att diesel skulle vara dyrare att serva och underhålla m.m. Är det så? Har tittat lite på m-paketet som jag tycker ser väldigt bra ut men är det bara töntigt att försöka få en bild med 170 hk att se ut som en raket?!? /micke | |
Bayer_Aleks |
Jag hade köpt bilvalet med 320d motorn, alla gånger! Jag har aldrig haft diesel innan men jag är så sjukt imponerad över bilen!! Dyr service? Köper du ny så ingår det 3 år gratis! Sen är inte servicarna något dyrare för en diesel. M-paket enligt mitt tycke är bortkastade pengar, för du får knappt nånting för pengarna om du istället tar Comfort+Dynamic paketet där du får m-sportchassit och lägger du till 1000 kr så får du både m-ratten och m-växelspaken som är kortare och 3000 kr för svart innertak som på m-paketet. Men det är som sagt vad JAG tycker, sen är det alltid delade meningar =) |
|
Kollade själv en hel del på X1 innan jag slog till på 320d xdrive touring. Mina invändningar mot X1:an var främst att bagaget blir mindre, plus att jag hellre sitter lågt än högt. Körkänslan blir lidande ju högre upp man kommer... Dessutom kommer jag inte riktigt överens med X1:ans utseende, varken in- eller utvändigt. Till slut blev det ett enkelt val både logiskt och emotionellt! 3-serien går dessutom aningens snålare. Manuell diesel eller automat bensin, egentligen är det väl bara du själv som kan svara på den frågan. Det beror ju helt på vad man föredrar och prioriterar. Diesel är dock knappast dyrare i service & uh, det gäller då inte de jag haft förut. Och definitivt inte under de tre första åren eftersom du har friserviceavtal. Ekonomiskt sett är det så gott som omöjligt att räkna hem en bensinare om man kör normalmycket, i synnerhet om du lägger på automaten som ju drar lite extra bränsle och skatt. Vill du åka billigt och trivs med dieselkaraktären (som jag), köp diesel, vill du slippa växla köp bensin. Eller gräv ännu djupare i plånboken och ta en dieselautomat :) M-paket: I mina ögon sanslöst dyrt med tanke på vad man får. Det finns mycket som går före i min utrustningslista, t.ex. automaten! Åtminstone i nuläget när Dynamic + Comfort finns som erbjudande men M-paketet är normalprissatt. Skulle man få M-paketet för säg ca 10' extra, ja då kanske jag hade övervägt det, men inte annars. Hellre en 325d utan än en 320d med M-paket, priset blir ungefär detsamma! MVH Jonas |
|
|
Beror lite på körstil också. Men för normal körning så tycker jag diesel är trevligare. Det händer betydligt mer när du trampar till på gasen vid låga varv pga det höga vridmomentet. Du måste helt klart provköra en 320d också, annars är det svårt att bilda sig en uppfattning. Jag tro dock att du kommer uppleva dieseln som en "snabbare" bil med mer pulver i. + att de miljömässiga och ekonomiska aspekterna är något till dieselns favör. Jag hade iaf valt diesel. |
|
| skulle satsat på dieseln :P förbrukningen är riktigt låg och andrahandsvärdet högt | |
| Länk 320d i supersnål version dessutom | |
|
320i - om inte annat så för att alla andra har sagt 320d! Allvarligt - testa båda, endast så kan du avgöra. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Skulle inte valt bensinaren.. 320d motorn är underbar att köra även om automat skulle vara att föredra (enl. mig). //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
| Visst slipper man sänkningen och hårdare fjädrar om man väljer m-sport med xdrive? | |
|
Är det någon vits alls med 320i gentemot 318i är min undran? Du får ingen sexa längre, bara lite starkare 4a. 318 med lite extra paket istället, bättre stereo etc. För mig är tystnad=komfort, så att köpa bil i denna prisklassen betyder bensinmotor. Men det ligger säkert en del i andrahandsvärdet som nämndes, att diesel står sig lite bättre, men också är dyrare i inköp. Vart är politkerna på väg med drivmedel och skatter undrar man ju ständigt. Det är nog hugget som stucket. Rätt som det är finns det nya rön som skapar straffskatt på ena eller andra. |
|
Bayer_Aleks |
Med ett bensinpris på 13,11 kr och diesel på ca 11,60 kr som dessutom drar betydligt mindre än en bensinare, samt har en relativt låg dieselskatt (320d = 2550 kr/år om det är en 09 Touring), då e det inte mycket att snacka om tycker jag. Mer kraft med diesel, billigare att köra, bättre andrahandsvärde men något dyrare att köpa. Man kan inte äta kakan och ha den kvar. Du får väga in om du kommer köra mycket så det lönar sig med diesel för dig. Sen får du göra som Jasko76 säger, ut o provkör båda så märker du om du ens kommer gilla diesel eller bensinare bättre. |
|
Jag som hade svårt att välja tv sist får panikångest inför bilköp - kul men jobbigt. Jag har kört en 325:a ganska många gånger och gillar verkligen den motorn. Men eftersom jag helst vill ha en lite billigare bil har jag börjat fundera på hur "liten" motor jag skulle kunna leva med. Tycker att bilhandlarna ofta har för få modeller inne vilket medför att det blir svårt att jämföra olika motorer. Trodde på att den nya miljöklassade 320d motorn även skulle komma till touring-modellen vilket jag inte kan se än?!? Om den rödgröna sörjan vinner valet kommer man väl inte få köra ur garaget i stan om inte bilen är en "miljöbil". X-drive lockar också med tanke på denna vintern men då flyger priset iväg lite väl långt. Comf + Dynamic känns som ganska givna val med tanke på erbjudandena som finns. Så idag att det fanns en 320d bavaria som verkar vara en 320d touring comf-paket. Jag tycker också att det krävs en del utrustning för att bilen ska bli bra att leva med och jag är inte så intresserad av tex. en 325:a med enbart comf-paket. Tack för alla era tankar och hoppas att ni står ut med många fler frågor! :) |
|
|
BMW 320d Efficient Dynamics (320d ED) som bmw_jerry tipsade om framstår som mycket intressant. Tyvärr har jag för mig att den endast kommer som sedan, men hör efter med någon på BMW eller en återförsäljare. 320d ED har en slags pendel i motorn som mekaniskt minskar vibrationerna som kan vara lite irriterande i en diesel. Själv kör jag 520i E61 2009 och även om motorn inte är speciellt populär/storsäljande i en stor BMW som 5-serien så är jag mycket nöjd med den. Förbrukningen ligger kring 0,7 l/milen. Dock tycker jag att du ska förvänta dig ett mycket bättre erbjudande (dvs. högre rabatt räknat i %) vid köp av en liten bensinare eftersom andrahandsvärdet på smådieslar är mycket bättre och efterfrågan på nya bensinare är lägre. Hade 520i inte varit 60 tkr billigare än motsvarande 520d hade det blivit en diesel. Om du väljer 320i ser jag ingen anledning att välja till automat, till en diesel kan det däremot vara värt att överväga. |
|
Verdi |
Le Boeuf, Jag tror att man kan kryssa ur sportchassit från M-paketet om man tar en bakhjulsdriven. alexanderl, De får inte ner förbrukningen på kombin tillräckligt mycket tror jag. Den där pendeln tror jag är till för att man ska kunna köra på ännu lägre varv utan vibrationer. Automat får man absolut inte in som "miljöbil" heller... |
|
"Hade 520i inte varit 60 tkr billigare än motsvarande 520d hade det blivit en diesel." ??? Enl prislistan skiljer det "bara" 22.000:- cirka. |
|
|
"Le Boeuf, Jag tror att man kan kryssa ur sportchassit från M-paketet om man tar en bakhjulsdriven." Nu var det xdrive och sportchassie jag inte ville ha, någon sa till mig att den kombon inte fanns. Hittat några med m-sport och xdrive till salu, vore bra om alla såna var utan sänkning. |
|
Verdi |
Ok, jag uppfattade det som att du ville ha M-paket utan sportchassi och att det var därför du valde xdrive. Ska du ha en xdrive så kan du inte få nåt sportchassi så det borde vara lugnt. :) |
|
Perfekt, då har jag koll på det. Förresten så går valet på 320d framför 320i för min del. Inget smaskigt motorljud från någon av motorerna men vridet och förbrukningen gör att diesel går före bensin för mig. |
|
|
Jag valde 320Ad x-drive för att den är snål, knallgod att köra, och känns bra. M-ratten är bland dom bästa jag har haft i handen, förutom F1 ratten till Schumacher. |
|
|
zootcase: Vad har du för utrustning på din? Något du kan leva utan eller som du känner var värt pengarna. Comfort + Dynamic känns som givna val. Övrig utrustning som jag skulle vilja ha är: Metallic M Lädersportratt Velourmattor Larm (någon som har det nu för tiden?) Bagageutrymmespaket ISOFIX (fram Svankstöd El-stolar Halvläder Förvaringspaket Nackstöd fällbara Tonade rutor Bortfall sportchassi Hi-Fi högtalarsystem Takrails alu (beroende på färg) |
|
|
karlhilding, Det var en kampanj på fabriksnya 520i Touring som fanns i lager, dessutom var nybilsmarknaden fortfarande iskall vintern 08/09 så priserna var hårt pressade. Lika stor rabatt var dock inte aktuell för 520d på grund av mycket större efterfrågan. Det jag ville säga var att det krävs bra mycket bättre erbjudande på en 320i än normalrabatten (som man även får vid köp av 320d) för att 320i ska framstå som ett bra köp. Prisskillnaden enligt prislistan vägs helt klart upp av dieselns många fördelar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.