|
|
|
|---|---|
|
Jag ska så klart ha en BMW, men var går gränsen mellan vad det är värt? Kommer att köra mkt mer än jag någonsin gjort, kanske man egentligen bör ha en diesel? Inte så att det direkt lockar... Har en 323 -98 nu, funderar på en E39 523. Är det bara dumt? Till saken hör även att familjen kanske blir större snart... Som det ser ut så kommer jag att köra massor, så keftersom en bra E39 inte hittas så lätt, ska jag hellre isf söka en långmilare och fortsätta nöta? Jag är lite i kval just nu... Power is FUN without Control | |
|
Lista dina behov och preferenser så kanske det kan komma något råd.. Ny el. beg? Hur många ska åka? Hur mycket är "kör mycket"? Budget? //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Beg är givet. Jag kommer att ha den i jobbet, men vill kunna ha en familj i den också. Mycket kan variera. Vet inte, men omkring mälardalen 5 dagar i veckan lär lägga några mil på mätaren ganska snabbt. Budgeten får vi se, jag tror jag först vill börja lågt, typ 50 papp. Sen, när saker börjar rulla så siktar jag på bättre och nyare. Jag vet att det låter patetiskt, men om jag inte kan langa upp mer pengar, så kan jag inte. Ni som har E39T, trivs ni med dem? Power is FUN without Control |
|
| Varför inte behålla din 323? | |
| om du ska köra mycket så bör du ju som sagt köpa en bil som drar lite bränsle och då är diesel bästa alternativet.. en 523 drar nog lika mycket som din 328 om inte mer så den faller bort för mig.. försök hitta en e39diesel.. vet att de itne växer på träd men hittar du en så har du en mycket fin bil | |
|
Är budgeten 50k så är den. Det är väl inget patetiskt med det? Det hade varit mer patetiskt att köpa en 400k bil och inte ha råd med service och underhåll. Om det måste vara en BMW så försök att hitta en fullservad diesel med inte alltför stor motor. Det är nog det bästa alternativet. “Folk uppfattar vallöften som löften. Det är ett problem för oss.” Lennart Nilsson (s) |
|
|
Tack för era tips. Heinrich: Jag älskar den bilen, men den känns liten med tanke på 2 katter och planerad tillökning i familjen... Power is FUN without Control |
|
Verdi |
I den här prisklassen tror jag att du får mer för pengarna om du väljer ett annat märke. T ex; Länk! Länk! Länk! Länk! |
|
Verdi: Visst är det så. Men efter att ha haft många olika märken och äntligen hittat tillbaka till BMW så känns det faktiskt mer motiverat att hålla vid bilar som faktiskt fungerat för mig. Jag tackar för tipsen, men jag har "my mind set" på BMW. Opel och Ford har jag fått köra utan att jag önskat, det har inte alltid varit så kul. Enorma krångel... Min syster fastnade för franska bilar, även amerikanska. Jag ifrågasatte hennes resonemang, men det var bra, tyckte hon. 6 havererade bilar på knappt 2 år känns inte så bra. Iofs har nog hon någon bermudatriangel som halssmycke, men ALLT går verkligen fel för henne och hennes bilar. Hittills är jag beskonad eventuella haverier när jag kört BMW. Det känns värdefullt. Sen blir jag så glad varenda gång jag startar fanskapet... 6 cylindrar är så mysigt. Att vi dessutom kunnat köra denna bil fullpackad i -20 med en massa idioträcken och mig som en otålig (kanske inte, men effektiv omkörare) chaufför som dessutom gärna vill stampa förbi vägsniglar när man får chansen och det med automat hamnar på ca 0,77l/mil, med en såpass stor motor, det får mig att vilja hålla mig till BMW. Så för mig känns det som om både hjärnan och hjärtat väljer om jag ska vara ärlig. Power is FUN without Control |
|
|
För guds skull. Köp en E39 touring 528 eller 523. Finns många fina 98-00 för 50-60 papp. |
|
|
Kolla dessa: Länk Länk Länk Länk |
|
|
Ett pat strålande länkar, karlhilding! Tack! Jag ska ge mig på att kolla vidare. Det uppskattas och jag tackar som fan. Power is FUN without Control |
|
|
Och en 528 drar bara 2-3 centiliter mer per mil än 523. Försumbart. Den är högre växlad = lägre varv och ett bra vrid dessutom. Kan varmt rekommendera den. Men hittar du en fin 523 så klipp till. Men prova en 528 och du kommer att gilla den skarpt! Mycket mycket bil för pengarna. |
|
|
Men glöm E39 520. En alldeles för klen motor med dåligt vrid, högt varv och karaktärslös. Plus hög förbrukning. Alltid undrat hur BMW kunde göra en så alldaglig motor på ändå 2.2 lit. När gamla 323 E30 på 2.3 lit var en skön vridstark mullrande sexa! Helst 528 men 523 funkar så klart. Och............Lycka till!! |
|
|
Kram på dig, karlhilding. Ja, 520/320 är inte i siktet. 2,5 eller mer känns bättre. Tror dock att 523/525 är bättre. Antingen har man känslan, mjukheten och EFFEKTEN, eller så bara som att köra en liten Lexus. Tack, jag hör av mig om allt går som det ska. Power is FUN without Control |
|
| Jag hade inte köpt en 523 pga av det dåliga vridmomentet, minst 528 | |
|
530 och 540 är inte ens med i leken, antar jag? Om man ska se till syftet... Power is FUN without Control |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.