AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.254

Bilprovn i Karlskrona omöjligt att "få igenom en bil"?

mi
302
mikehunt
330 e46,318 e46
Har aldrig fått igenom en bil på Karlskrona bilprovn vid första försöket..
Senaste tillbudet var bländande dimljus.Jag frågade då om dom var för högt ställda?
-Nej,sa dom det är fukt i dom så det blir ingen ljusbild.
Så dom är rätt ställda då fast fukten bara behöver tas bort?..frågade jag
-Ja dom är rätt fast fukten gör att bländar..
När jag sen torkat ur fukten o ombes bilen sa nästa bes. man att dom är för högt ställda...
Känns som det är helt omöjligt att få igenom en bil där när dom inte verkar veta vad dom snackar om..
En gång bes jag en 9-5 A saab då jag fick anm på höger broms bak.
Åkte hem o plockade ner den o den funkade perfekt, men däremot funkade ej vänster...
En gång knäckte dom en nyckel i tändn låset på en e34,bes mannen sa:
men den var ju så dålig i alla fall...
En annan gång slet dom sönder höger lyktinsats på en e34 för att den var feljusterad.Han tog då tag i underkanten på lyset o liksom bräckte lyset uppåt av ngn anledn...Jag sa: vad fan sysslar du med? han tyckte den var lös för att den gungar när man tar tag i lyktan...vilket den ej gjorde innan han höll på...
Känns som man kan verkligen skriva en hel roman om bilprovn i Karlskrona...
Blir nog till att bes i grannkommunen hädanefter där alltid mina bilar går igenom,för jag ser alltid till att hålla mina bilar i ganska bra skick...
Är det ngn som råkat ut för likn. idiotgrejer så är jag väldigt nyfiken på att höra om de.....

Lelle
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Jag har positiva erfarenheter av Bilprovningen i Karlskrona, min fd 540 registreringsbesiktigades där, kunniga och kompetenta.

// Mvh Andreas

Am
569
Ambush
540i/6-94
Är nog benägen att hålla med Lelle - vissa på Karlskrona-stationen verkar ha ett genuint hat mot begagnade bilar och vägrar släppa igenom dom på första försöket. Har också varit med om att få underkänt på felinställda strålkastare. Problemet är att de vägrar säga någon förrän besiktningen är klar och då är det för sent att sätta sig i förarsätet och vrida ned lyktorna till rätt nivå. Bara att vrida ned dem senare och snällt betala för ombesiktningen.
Det är sådant uppförande som gör att jag tacksamt tar emot beskedet att bilprovningen ska konkurrensutsättas, även om det blir dyrare för oss bilägare.

Sen är det klart, alla kan ha en dålig dag och surkart finns på alla arbetsplatser men av alla service-institutioner som jag besökt i mitt liv så verkar bilprovningen vara minst sagt överrepresenterad av surkart som vaknat på fel sida.
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Ambush: Det är inte tillåtet att justera ner lyset med den elektroniska höjdjusteringen. Lyktorna får ej blända när dom står i översta läget vilket tydligen betraktas som "normalnivå".
I vilket fall verkar det onödigt att skicka folk på ombes. för en sådan sak. Alla gånger jag har haft fel ljusbild så har besiktningsmannen(tyvärr aldrig träffat en kvinna) justerat ner den (har ej besiktigat i Karlskrona dock).
Intressant!
Jag har haft bil sedan -87 och har besiktigat där minst en bil om året sedan dess.
Allt som oftast har det gått bra!

///Micke
Min cabrio Länk
Här i Örebro så har killarna på bilbesiktningen justerat rätt mina lyktor när de varit felinställda.
Detta har hänt vid två tillfällen med olika bilar och båda gånger var det eftermarknadsljus som jag justerat lite grovt mot garageporten =)

Be
726
Bert-Ola Runeson
523iT LCI -07
316i -00
530iT/5 -96
528iA -86
528i -83
Alpina B9/E28 -82 Nr:003
525 -75
3.0 CS -73
Jaguar E-type OTS v12 -71
Dynapack dynamometer
Jag tycker att de brukar sköta sig bra när jag är på bilprovningen i Karlskrona.

Har aldrig fått några påpekanden jag inte förtjänat.

Bert-Ola
BmwCS #2423
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Regbesiktade min 530 där och upplevde de två inspektörer jag hade att göra med som väldigt trevliga. Allt gick snabbt och smidigt.

___
//Ulf
Oftast brukar dom skruva till dom om det INTE är xenonljus

Xenonljus måste oftast justeras med hjälp av dator för att inte hela systemet skall få konstig balans och man får INTE skruva på dom

Det är ett flertal märken som det är så på. vet att i början gjorde några besiktningsmän fel och det kostade besiktningen en hel del pengar så numera tvärvägrar dom skruva på xenonutrustade bilar (finns interna regler om att dom inte får göra det)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.