AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.353

Varför äga en BMW ?

Sida 2 av 2
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Bjerser: Fel förekommer på alla bilmärken. Sen skrev jag "allvarliga kvalitetsbrister", däri räknar jag främst rost. Tyvärr är BMW och Mercedes klart överrepresenterade på den punkten. Tändspolar stämmer att det varit en del problem med, dessa har bytts kostnadsfritt på förlängd garanti. Kamkedjeproblem har avhandlats, se länkat tråd ovan. Glapp i länkarmar har det inte varit problem med på drygt 10 år.

Det märks att du är helt ointresserad av Audi/VW eftersom du baserar dina uttalande på något du förmodligen läst i Vi Bilägare 1997.

MVH Christofer
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det här med att ventilerna kan stå lite öppna efter korta körningar verkar drabba alla bmw med M50-M54 motorer om man har lite otur. Jag har lärt mig att man minst kör runt kvarteret när man skall flytta bilen. Felet finns dock på andra bilar också, t.o.m. vår vän Bosse bildoktorn har visat det på något annat märke.

Själv har mitt bmw-ägande gått från 2* E32 till E34 och slutligen E39 samtidigt som jag även skruvat E30 och för mig känns det som att mängden störande men dyra småfel ökat markant samtidigt som jag betalt 20 gånger mer för min E39 än min första E32. Fanns det andra bakhjulsdrivna bilar med lite motor för rimliga pengar som begagnade skulle bmw ligga riktigt dåligt till hos mig inför framtida bilköp.

//Magnus

Felet med att motorn blir svårsvartad efter att startats en kort stund finns för övrigt även på Audi. ;-) Har en god vän vars A4 B5 drabbats av det problemet. Vet även ett par Volvo S60 som fått samma symptom. Så detta är då inget som är isolerat till BMW.
Håller fullständigt med om att även Audi har mer eller mindre kända brister liknande de BMW har rent mekaniskt,men Audi har några fördelar som jag ser det och för att förtydliga några så är defenitivt rosten en som Audi klarat av bättre än BMW och sedan tycker jag att inköpspriserna på Audi bilar är betydligt lägre än motsvarande BMW modeller.

När det gäller service-biten i form av kostnader mm så är det nog rätt så lika mellan Audi och BMW så där finns varken för eller nackdelar mellan märkena i dagsläget?

En annan aspekt är att försäkringen för mej där jag bor är betydligt humanare med en motsvarande Audi än den BMW'n jag äger.

När jag ser tillbaka på mitt ägande utav BMW's jag ägt/äger så har dessa bilar skänkt mej (förutom en enorm körglädje) en högre kostnad än de märken jag ägt tidigare och då har jag ägt Saab,Opel,Peugeot,Mitsubishi,Renault,Volvo och Nissan.

Sämst med handen på hjärtat var den Renault jag ägde (Scenic-98 Tdi) som jag hade på verkstad ca 3månader av de totalt 36 månader jag ägde bilen!
Räddningen var ett sk trygghets-avtal i detta fallet så kostnaden blev totalt 14000kr under tiden jag ägde bilen och reparations kostnaderna var drygt 20000kr så där hade jag tur :)

Min BMW Tdi-98 jag ägde hade förvisso rullat 20' mil när jag köpte den,men slutnotan av de 12000mil jag körde bilen blev drygt 70000kr i reparations kostnader och det slutade med att pumpen rasade och bilen blev avställd pga kostnaden blev för hög för en reparation!

Utav de bilar jag här räknat upp är den Mitsubishi Sigma -91 3.0 24v den härligaste bil jag ägt.
Skön prestanda med massor av komfort och körglädje.
Trots att kamremsbytet inkl vattenpumpen var en dyr service (9000kr) så var detta den enda kostnaden förutom olja+filter såklar den enda kostnaden för denna pärla,och jag ångra än idag att jag sålde den :(
Köpte en 325a -94 Coupé istället som jag la ut ca 25000kr på under mitt ägande under 3års tid.

Vet inte vad jag spenderat totalt på mina BMW bilar under de 8åren som gott sedan jag började köra detta märke,men en uppskattning på ett ungefär är runt 120000kr på 8år och där i ligger sanningen att jag servat själv med olja+filter+stift etc under denna tid,så visst har jag provat olika modeller och därav denna tråd !

Snittar man dessa kostnader blir det en nätt summa av 15000kr/år för att köra BMW.
Lägger man därtill att försäkringen kostar mej ca 6-7000kr/år för en BMW och 4-5000kr för motsvarande Audi så börjar man fundera på om det är värt trots att körglädjen finns där hos BMW?

Jag skruvar för det mesta själv i mina bilar där jag kan,och av de BMW-modeller jag ägt (e30,e36,e46,e39) så jämnför jag mot ex Audin jag äger nu (Audi A6 2.6) och att skruva en Audi är betydligt enklare än en BMW,både när det gäller motorer samt karroseriet etc.
Audi's tekniker har verkligen tänkt till i alla fall på de äldre modellerna när det gäller åtkomlighet samt funktion.

Visst kan jag medge att jag låter bitter,och följdfrågan är såklart varför jag då kör BMW och predikar alla fel här på AP?
Kan svara på detta själv innan någon ger sej på mej i tråden..
Jag förväntade mej förutom körglädjen och prestandan en bättre kvalitet hos BMW från början,och efter att min Dieseln krånglade så kändes det som att..jaja den här bilen var nog ett måndagsex så jag testar en annan,and so on..
Tyvärr så har jag inte blivit imponerad av de andra så här långt förutom att 5an (525i-02) har varit snäll hittills i mitt ägande,men man undrar när den börjar uppvisa någon form av virus den med?
Den har jag inte kört med i vinter då jag bara har den som sommar-bil,men troligtvis har även den drabbats av VV felet om jag kört den denna vinter?

Så för att avsluta detta långrandiga inlägg så ville jag bara få en bild av hur andra har haft det under sitt ägande,för att det finns problem på nya som äldre modeller ser man dagligen på detta forum.
Nu är detta forum unik på det sättet att disskusioner förs om problem av olika art som andra märkesforum kanske saknar vidden utav med undantag av Nordic Audi's forum då naturligtvis.
Så slutkämmen och frågan jag ställer mej är om det är värt att fortsätta köra BMW med den historiken jag upplevt hittills?

Ni som känner Er förnärmade av mitt inlägg där jag beskriver BMW som ett sämre alternativt än ex Audi vill jag bara säga att jag inte ämnar trampa er på tårna,utan se bara vad jag upplevt i mitt ägande istället,för jag kanske bara haft en rejäl skopa otur med mina bilar och är ett undantag i statistiken?
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Känner en som har lagt ned cirka 50 tusen i reparationer på en audi a4tq på ett par år.
Känner en annan som lagt ned 60 tusen i reparationer på en saab 93 under samma period.
Har man oflyt så spelar nog inte märket någon större roll, många är ju trots allt nöjda med sina bmw oxå.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Nog är det så att BMW kan ha fel, jeg har haft ett antal BMW (2002, 323i E30, M5touring E34 och 530d E39) , 2002:an renoverade jag, och stort sett alla fel kunde härledas till förra ägares underhåll förutom rosten. efter totalrenovering fungerade bilen felfritt i flera år , året runt.
E30 323i var nog den mest felfria av mina bilar, under 4 år och 6000mil byttes bara slitdelar.
E34 M5, var en fantastisk bil, hade den i nästan 7 år och 11000mil, där vågar jag dock inte räkna vad jag la i reparationer, nu måste sägas att jag är sådan att om något går sönder och det måste demonteras saker, så byter jag ALLT som kan bytas medans man är där, så man inte behöver demontera på nytt efter kort tid då ngn skitdel har nått änden på sitt liv.
530dat:n hade gått 17400mil när jag köpte den 2,5år sedan, nu har den gått 20500mil, har stort sett bara bytt slitdetaljer (bussningar, bromsrör etc) Det enda utöver det har varit kontaktfel på Webasto som kostade en del i felsøkning (irr i en kontakt) og defekt sätesvärme i passagerarsäte, fikk också byta generator vid ca 19000mil.

Nu räknar jag inte annat än utomordinära reparationer i "kostnader" eller kvalitetsbrister, Bromsar, avgassystem, støtdämpare,bärarmar/bussningar etc är slitdelar, til och med generator vid ca 20000mil kan räknas som det.

En fråga, du säger ju att BMW är dyrt i inköp, kan det vara så att du har köpt bilar som har gått längre/"billigaste blocket pris" än dina andra bilar (f.eks sigman) för att hamna i passande priskategori?(försöker inte vara fräck, frågar bara) , då är det ju klart att man får bilar med flera fel?

Men klart BMW är på inget sätt felfri, dock de i min omgivning som har haft/har BMW ,har haft problemfria mil relativt sett. Om du är less, så byt för all del, det verkar vara många praktiska grunder för det (försäkringskostnad f.eks) Det är viktigt att trivas med ngt som är så dyrt och det verkar uppenbart att du är inte längre där med BMW.

MVH
Sakke

@DrSakke: Du är inte alls fräck som frågar ;)
Jag har köpt alla bilar jag räknat upp hos bilhandlare förutom Sigman som jag köpte privat.

De BMW jag köpt har gjorts på Volvo (525 Tds -98),M-Bilar V-Rås (525i-Touring -02) samt Carlssons Bil Örebro ( 320i -01 ).
Skicket på bilarna vid inköp var utan anmärkning vare sej på utseendet eller funktion,så handlarna står så att säga skuldfria i frågan !
Felen hopade sej allt från 1år till 2år efter inköp.

Har fått väldigt bra bemötande av både M-Bilar V-rås samt Carlssons Bil i Örebro när jag gjort affärer där,och skulle inte ha något emot fler affärer på dessa ställen :)

För att försvara BMW's anseende lite efter allt jag skrivit om mina problem så är det väl så att fallet med Dieseln var extremt och den hade rullat +20' redan när jag köpte den.
Fallet med 320in så rör det säkerligen sej om tidigare ägares skötsel när det gäller lacken då den hade rullat 12' mil redan vid mitt inköp.
Sedan så är det väl missflyt kanske,men att saker som rent mekaniskt havererar på fler bilar än mina,så gör detta att man är lite fundersam om märket?

Fler märken än BMW dras med brister och sannerligen Audi med.
Ibland måste man "spy" lite för att få bukt med den frustration man får när det jävlas lite ;)
Om jag är färdig med BMW?
Nja,när man sitter vid ratten och kör iväg så är det väldigt svårslaget ,men vi får se om BMW gudarna blir lite snällare mot mej framöver ;)
BMW köper man för att man trivs med dem. Gör man inte det köper man ett annat märke och gnäller över detta istället./ Gnällspiken från Gnällbältet.
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Ehhh.....någon sa att AUDI hade färre fel än tex BMW? Jag har en bekant som jobbat på VAG-verkstad och det stämmer INTE!

Jag hade då inte haft särskilt nya bilar, bara E34:an som var 4 år när den köptes. Jag blev helt paff över hur fruktansvärt mycket pengar folk fick lägga på sina AUDI, VW etc. Jag har ju bara kört och kört med min bil och endast servat i princip.

Men givetvis, frågar du en BMW-mek vet han nog om 1000 fel på BMW.

Så innan jag säger för mycket, jag har köpt E60 nu, vi får väl se om den är så dålig som det skrivs.

Makalöst bra instrumentering, enkel, stilren. Underbar design. Tycker de flesta konkurrenter ser liknande ut nu 7 år senare.

Ci
7
Cigge83
330 kombi -01
jag älskar bmw måste jag bara ileda med. Men rosten gilla jag inte alls, jag får lämna in min bil nu på måndag för att laga rost. kostar endel men jag kanske slipper byta delarna om ett teg iaf(inte för att jag kommer få byta dom senare endå men fördröja kan man ju alltid.) jag har en 330 01:a touring och jag bor i gbg å jag har hittat ärldens bästa verkstad som e billg å riktigt skicklig, inte aukoriserad men men specieliserad på bmw dvs riktigt grym på att laga å serva. så till alla er i partille å gbg mrådet så råder jag er till att vända er till göteborgs bilservice i partille han har bra servisece kostnader som är ca halvapriset på bmw och han gör det bättre och noggrannare än bmw. jag hoppas att detta gör någon gladare i att äga en bmw iaf. JAG ÄLSKAR MIN BMW ÄVEN OM DEN ROSTAR LITE!!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.