|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Visst är det körglädjen som fick mej att köpa min första BMW ( 323 e30 ) och sedan dess har jag ägt 525tds-e39,525i-e39,320i-e46. De sista 2 äger jag fortfarande idag. Men börjar allvarligt lessna ur på BMW då skitfel samt felkonstruktioner hopar sej på de jag äger. Detta med Vevhusventilationen är en del av det hela och sedan rosten för att tillägga något. Tvättade av 320in i helgen och gjorde en groda varpå frugan inte kunde starta bilen imorse..... Vad gjorde jag för fel då?? Jo jag glömde att låta motorn gå minst 2 minuter innan jag stängde av den igen och ventilerna står öppna utan olja i sej ???!!! Så jävla dåligt BMW igen !!!! 2a gången detta händer under den tid jag ägt bilen så jag vet att det bara är att gnugga tills skiten startar eller så blir det startkablar !! Rosten kommer värre än på en gammal Opel!! Näe har min 525a i garaget som jag inte åker med på vintrarna,men jag undrar om det inte är dax att säga adjö till BMW och börja med Audi istället ? Har en 93ans Audi a6 100 2,6 som vinterbil och vilket skön bil att åka i säger jag bara. Mindre körglädje såklart,men tonvis med komfort och ingen rost heller. Näe skall kika på ett lämpligt objekt att byta mot,för nu är jag trött på dessa skitbilar BMW lyckas/misslyckas producera,för inte ser det bättre ut med E60/61 eller E90/91 heller med de fel som man kan läsa om här på AP? Rosten ersatt av plast....hahahaha ja inte svårt att räkna ut vad som kommer hända och har hänt redan också. Elektronikfel,vv fel även på nya modeller...ja listan fortsätter att växa och BMW´s goodwill börjar bli svagare och svagare. Visst är jag förbannad och kritisk just nu men jag är inte själv längre att klaga på BMW bilar och flera tidigare BMW ägare har börjat lessna ur på den avsaknad av kvalitet som BMW uppvisar på de nyare modellerna. Om fler känner igen sej av mina erfarenheter så skriv gärna ett par rader i denna tråd om erfarenheterna liknar de jag har? | |
|
Fel finns på alla bilar, inte bara bmw, å de är klart att man ibland lessnar, jag har skrikit både de ena å de andra till mina bilar, å hotat om bojsänke mm, men ger man den kärlek så får man faktiskt lite tillbaka :D å halva nöjet med bilägande är ju att få meka å greja med den :D Men som du säger så blir de för mycket ibland.. Å vad jag har förstått av diverse läsning på Forum så börjar man ju nästan att tveka lite på kvalitén på nyaste modellerna.. Men de är väl bara att hoppas att dom rycker upp sig :D Audi rostar inte pga galvad kaross, däremot får man dras med diverse lacksläpp istället.. E30 325 Cabrio -90 E34 525 touring -95 |
|
|
Ingen sportbil precis men bra och ganska komfortabla bruksbilar. Numera även snyggare design än Audi samt sist men inte minst KAMKEDJA= billiga servicekostnader. |
|
| jag har inte haft problem med mina bmw-bilar än peppar peppar.. det som gör att jag gång på gång väljer bmw är kvaliten och körglädjen.. känns nästan som en sportbil i familjebilskläder | |
|
Håller med om det här med kamkedja. Två bilar i min närhet servade på V.A.G under förra året, kamremsbyte. Audi V6 diesel: 25.000 kr. VW Passat Diesel 4WD 17.200kr Någon som såg inslaget i Plus för några veckor sedan om Nissan King Cab 02-06 där det är nästan garanterat att någon vevstake tittar ut genom motorblocket. Bra vevlager Nissan! Inslaget: Länk |
|
|
Hej alex! Jadu, om du tror andra märken är bättre, så är det bara att prova. Nu ska det sägas att om du bara läser på diverse märkesforum, så verkar det ju alltid som att bilarna är fulla av fel då de flesta skriver för att få hjälp eller vädra frustration som du. Betyder inte att BMW har mera fel än andra. ang. att bilen inte startar: har nog inget med ventilerna att göra. Hade det varit så som du beskriver så hade det nog inte gått bra da kolvar och ventiler möts i så fall, är nog ett fall av "surhet" dvs. vid en start så får bilen mycket bränsle och slår man av på en gång så blir tändstiften dränkta og det blir startsvårigheter. âr inte ngn "fel".... baserad på all tilgänglig statistik så är BMW ungefär som de andra tyska märkenä (Audi , Merca), handlar nog mest om tur (eller otur) Lycka till! MVH Sakke |
|
|
Håkan02: Visst kostar det en del att byta kamrem på Audi/VW. Men dina bekanta får faktiskt skylla sig själv om de betalar mer än dubbelt så mycket som de behöver. MVH Christofer |
|
|
...och har man problem med kamkedjor och/eller spännare på senare Audi V6 (inte ovanligt) gäller det att ha välfyllt bankkonto. Personligen tycker jag att kvaliten på bilar sjunker generellt. Toyotas problem är väl det yttersta beviset för eländet. Hoppas BMW har skärpt sig nu med F modellerna. mvh/ Anders |
|
|
AKN: Dra inte upp det där igen... Får man problem med kamkedjor så har man uppenbarligen inte tömt bankkontot på att sköta oljebytena iaf. Länk MVH Christofer |
|
|
Ja ska man se nyare BMW bilar så provsatt jag i Torsdags nya 5-serien. Kändes mest som ett rullande flipperspel, mängder med knappar o flipper -blipper som säkert tar en hel del tid o lära sig, utan att göra ett skit positivt för körupplevelsen. TRAMS enligt mig. Varför gå ifrån den enkla o cleana interiör BMW har haft sen 70-talet och fram till e46/e39?? Efter det började flipperspelsinteriören... Dock blir dom ju bara snyggare utvändigt. |
|
|
crille82, Vad är fel i mitt påstående? Trampar jag på en öm tå om jag anmärker på Audi? mvh/ Anders |
|
|
AKN: Man kan inte lasta bilen för att inte ägarna sköter servicen. Audi är antagligen det märke som haft minst allvarliga kvalitetsbrister på senare år. MVH Christofer |
|
|
Nja, av den information som finns tillgänglig så förefaller det ganska uppenbart att kamdrivningen är en svag punkt på Audis V6or med kamkedja. En kedja skall definitivt klara av att man kör t.ex 300mil över servicen. Är Audis marginaler så små tycker jag synd om framförallt begagnatköparna. mvh/ Anders |
|
|
Det det handlar inte om att köra 300 mil efter att serviceindikatorn indikerat service utan över 1000 mil vid upprepade tillfällen. MVH Christofer |
|
|
@DrSakke: Jodå läs på om ventil lyftarna här på AP så lär Du dej ett fenomen på M54an som framkallas genom att inte låta motorn stå på tomgång efter start !! Att starta upp för att flytta bilen ex 5-10 meter för att sedan stanna den igen så blir felet att lyftarna inte fungerar som dom skall och ett liten öppning gör att kompressionen försvinner ur cylindrarna ! Även E36or kunde få dessa problem ! En jobbarkompis till mej fick samma problem i vintras på sin 323i-97 när han fyttade bilen lite när den var kall för att sedan stänga av den igen. Lösning blev att bogsera igång bilen när batteriet inte räckte till för att starta upp den igen! @Streber: Håller med Dej fullständigt ang galvsläppen då min nuvarande -93a har detta men ingen rost däremot :) Känns som mer fördelaktigt än när det börjar rosta hål i framskärmar,huv samt bakluckor på min e46a :( Sedan detta med kamkedja vc kamrem där jag håller med Er som påpekat fördelarna med kamkedjan. Idiotiska priser för byte på Audi-bilar kan jag verkligen hålla med om. Bytte faktiskt Topp-packningar på min 93a (2.6) eftersom detta är en svaghet hos ABC-motorn där oljeläckage uppstår vid topp-packningarna. Bytte då även ut vattenpumpen samt kamremmen. Rem samt pump kostade mej 1700kr i delar och Audi skulle ha mellan 7-9000kr för ett rembyte till min gamle häst !! Helt horibelt för ett jobb som jag klarade av på 1 timme och då kanske en proffesionell verkstad kanske behöver halva den tiden för en kostnad av 7-9000kr inkl materialet ?? 5-7000kr för max 1 timmes jobb gör nog att jobben lär minska för verkstäder framöver och många äldre bilar som fortfarande har mycket att ge blir avställda eller skrotade rentav pga detta !! En vän till mej som är en gammal Audi-mek ville ha 4000kr för att byta på min bil inkl materialet,och detta känns mer som överkomligt ! En annan jobbarkompis äger en Audi Allroad-06 och skulle ha den stora servicen gjord med byte av kamrem. Pris 15-20000kr hos Audi,men hos en annan mek på orten fick han detta fixat för 7000kr. Att Audi är svindyra på servicar gör att dom tappar kunder naturligtvis och detta förstår jag. Samtidigt kan man fynda om man är händig och klarar ett byte själv,men på nyare Audis är det svårt att fixa detta själv då ACC/ECC ställer till det med framkomligheten när ett byte skall till då fronten i det närmaste måste demonteras = mycke skruvande. Men att skruva i en Audi av äldre snitt är faktiskt inga problem då Audi-teknikerna tänk till och gjort jobbet bra med åtkomligheten :) From -04 blir det dock lite mer jobb med kamrems bytena dock om man inte väljer en större motor då med kamkedja ;) För mej är Audi ändock en stabilare alternativ när man väger in bristerna hos de modeller av BMW´s som jag äger i dagsläget och då jämnför jag Audi´s av samma årgång typ -02-04 som jämnförelse. Att det finns tonvis med körglädje i en BMW förnekar jag inte och detta är en anledning till att jag i dagsläget kör BMW,men att dras med dessa skitfel som BMW har på mina modeller iaf känns surt bara för att ha kul när man åker :( Hur som,igår fixade jag problemet med bromsar mm på 320in samt fick igång kräket efter missen med att inte låta motorn gå tillräckligt länge efter uppstarten i helgen. Åkte till jobbet (natt-skift) och jag brukar åka min Audi-93a som regel men valde 320in bara för att kolla de saker jag fixat ( frugans bil egentligen ;) ). Erkänner att det är kul att köra en bimmer mot en slö Audi 6a ;) Men som sagt,det finns alternativa motorer i Audi´s med och kikar idagläget på A6or med 3.0-3.2 liters V6or av årgång -04 och uppåt som ev ersättare för min 525a. Att åka en A6a S-line med 255hkr känns inte som ett nerbyte och att få 4WD känns inte heller som ett kliv neråt ;) Priserna talar för ett framtida Audi-köp också,så vi får se... BMW övertygar inte mej på samma sätt numera som förr och tiden får utvisa om BMW är kapabla att vända trenden när det gäller den övergripande kvaliteten hos de nyare modellerna ? |
|
|
En blankrad ibland hade inte skadat. |
|
|
mr.ozz: "Ja ska man se nyare BMW bilar så provsatt jag i Torsdags nya 5-serien. Kändes mest som ett rullande flipperspel, mängder med knappar o flipper -blipper som säkert tar en hel del tid o lära sig, utan att göra ett skit positivt för körupplevelsen. TRAMS enligt mig. Varför gå ifrån den enkla o cleana interiör BMW har haft sen 70-talet och fram till e46/e39?? Efter det började flipperspelsinteriören..." Lustigt, tänkte precis tvärtom när jag häromdagen reflekterade över hur BMW:s interiör utvecklats under åren fram till idag. Jämfört med hur många andra biltillverkares interiörer ser ut och även skiljer sig mellan modeller tycker jag BMW varit synnerligen konsekventa och hållit en stram linje som går igen i alla deras modeller. Inga överraskningar, utan allt ser ut som och alla knappar sitter där man förväntar sig på en BMW. Sedan kan man ju inte komma ifrån att en modern premiumbil idag innehåller ofantligt mycket mer elektronik och finesser än vad bilar gjorde på 70-talet. Tycker ändå att BMW tillhör de som lyckats bäst med just att INTE skapa en knapphysteri och "flipperspelsinteriör" utan att låta tekniken finnas där lätt tillgänglig när man behöver den, utan att ta uppmärksamhet i onödan. De är helt enkelt bra på att skapa bra förarmiljöer där man som förare kan göra det man vill göra och har full kontroll, så att körningen står i fokus - god ergonomi helt enkelt. Sedan kan man en del möjligen ha synpunkter på tidiga versioner av iDrive :-) |
|
| Angående Audis kamkedjor Länk skitkonstruktion, inte bara pga dålig hållbarhet utan även för att placeringen är i bakkant av motorn. | |
|
Jepp, konstruktionen framkommen av att Audi vill ha en så kort motor som möjligt pga chassiet med motorn framför drivaxeln. Se S4ans kedjearrangemang: Länk kedjefrosseri...dyrt... :-) mvh/ Anders |
|
|
"Audi är antagligen det märke som haft minst allvarliga kvalitetsbrister på senare år" Och hur tänkte du nu? Tändspolar, gaspedaler gått av i kylan, kamkedje-problem och tom ras, 2.5 V6 tdi skall vi inte tala om, glapp i framvagn. Och det är bara vad jag som fullständigt VAG ointresserad människa kan komma på. Bmw har tom haft nöjdare ägare än Audi, om det sedan beror på mer entusiastiska ägare eller bättre bilar låter jag vara osagt. Mercedes skall vi inte tala om, där både rostar det och kommer elfel med mängdrabatt. Sen har jag med en bra bit över 50.000 mil (fördelat över ett par bilar) med ovanstående motorer aldrig råkat ut för de fel som skrivs, vevhusventilation eller ventiler som fastnar(?) eller andra påstoda "typfel". Har väl som allt annat med hur man sköter bilen att göra. Har förövrigt lyckats övertala flertalet bekanta att köpa Bmw, ingen har haft dessa fel (men naturligtvis fel i övrigt i nått fall). Bla. skrivs att "flytta bilen 5-10m framkallar felet", och oräkneliga är gångerna jag fått flytta bilen en 2-5m får att komma åt båten. Både sommartid när jag inte vill ha den i hamnen (tex stökig helg) eller kall vår när den skall i ordning. Och har som sagt aldrig haft dessa problem. Fast det är säkert en stor portion tur bakom detta med, men det är också ett tydligt bevis för kvalitén i även nyare Bmw. Sedan kan man inte prata om "hur dåliga Bmw blivit" utan att jämföra med hur "dåliga" konkurrenterna blivit. Ta pålitliga Volvo som ett exempel, oräkneliga är de fel V50 drabbats av. TS: Testa gärna Audi om du känner för det, men som du sa har du mer körglädje, bättre komfort (i mitt tycke) och minst lika pålitlig bil i Bmw :) //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
|
På en modern bil idag så är bytesintervallet på kamremmen 18 000 mil eller 10 år. För mig är det inget problem som kör bilen max 5000 mil under dess första år. Dvs kamkedja har ingen konkurensfördel alls mot en kammrem. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.