|
|
|
|---|---|
|
Jag har sökt runt en hel del på olika forum världen över och det förvånar mig hur lite det pratas om AGR/EGR ventilen här på Autopower. Är det någon som vet vad jag pratar om? Har BMW någon bulletin för detta? Problemet gäller som sagt AGR-ventilen som kan sättas igen, ofta efter ca 3000-3500 mils körning. Felet artar sig likt att motorn misständer vid låg belastning eller vi övergång från motorbroms till svag belastning. Det verkar helt sjukt, BMW som får så mycket beröm för M57N2 motorn. Varför pratas det inte mer om detta? Tror ni att BMW ser det som ett garantifel och är det något de kommer ordna på godwill efter att eventuell garanti gått ut? Enligt RealOEM har ARG-ventilen olika delnummer på 325d och 330d så ni som tror/påstår att dessa motorer är identiska, det är de inte. Utöver AGR så är det flertalet viktiga detaljer som skiljer men det får vi ta i en annan tråd framöver. Så alla ni som sitter med info i ämnet, dela gärna med er av era erfarenheter. | |
|
Har liknande problem på min 530d, d.v.s. känns som att den "misständer" vid lastväxling, precis när man möter upp med gasen. Det pratas även om kärvande VANOS ventil. Kommer ingen felindikering på detta, förmodligen inom datorns tolerans, även om föraren märker av det. Felindikering kommer först när nästa händelse i kedjan inträffar, d.v.s. att kamaxeln inte stå i rätt läge. Då först kommer en felindikering. Kan f.n. inte backa upp detta. Återkommer! P.S. BMW har naturligtvis "aldrig hört talas om detta fel". -Lite illavarslande inställning... |
|
|
Ja det är dåligt att de bara ignorerar det, även om det för mig är något som jag inte tänker på längre men det gör egentligen inte problemet mindre. Keep us posted. |
|
|
EGR borde kunna inaktiveras, men de som har nyare bilar lär få varningar på instrumentbrädan...: Länk Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.