|
|
|
|---|---|
|
Efter de diskussioner som varit här på forumet om automatlådeolja, sk life-time olja, samt ivrigt påhejad av Asken, begav jag mig till BMW för att inhandla denna fantastiska olja. Döm om min förvåning när de räcker över en dunk med helt vanlig Dexron III ATF-olja. Enligt dem så var det de man använde vid oljebyten i växellåda, men jag tycker mig ha fått en annan uppfattning här i forumet. Eller är det så att alla dessa oljor som diskuterats i själva verket bara är vanlig Dexron III ATF av olika märke? Hjälp mig att reda ut begreppen. I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... | |
|
Som sagts tidigare. Det finns ingen life-time olja. Olja är färskvara. Den surnar efter viss tid. Jag håller på en del med växellådor på jobbet, förvisso inte till bilar men ändå. Enligt Statoil och Shell så är det max två år mellan bytena. När oljan väl börjat surna så försvinner tydligen smörjegenskaperna ganska snabbt. Så ett tipps. Gör som Asken tidigare sagt, byt olja vid varje inpektion 2. Mvh. Micke Olsson |
|
|
Jo, att jag skall byta olja råder det ingen tvekan om, det jag undrar är bara varför jag skall köpa Dexron III ATF på BMW, när jag kan köpa den på vilken mack som helst billigare än där. Eller var det någon annan olja som det talades om tidigare i forumet? I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... |
|
|
Jag kollade på min faktura jag fått från BMW-Verkstan, det står artnr. 1001 Växellådsolja Livstid, 4 lit a´260:- litern + moms om det kan vara till nån vägledning. mvh Shopkeepern |
|
|
Elite: Bra fråga, jag har på 3 olika verkstäder(BMW Solna, BBM samt Bil&Motorteknik) samt ESS i Norge fått den infon att det är en speciell BMWolja i automatlådan, tillverkad efter BMWs specar. Finns bara att få tag på hos BMW. Detta är citat. Har inte varit mitt bekymmer vad dom häller i. Ett enkelt byte består i att de lossar pluggen och tappar ut ca 1.8-2l, ca 1/3-del av olja i samband med service och fyller på ny samt byter filter. Den stora seriösa sättet är att man "rensköljer" dvs tappar ur lika ovan fyller i ny, kör samt lossar huset och tappar ner så mycket som möjligt. Det är inte möjligt att tappa hela utan att riva allt. Detta sättet kommer jag att göra nästa gång och det verkar som shopkeeper fått den stora bytet. Jag har betalat ca 400kr/ liter för oljan. Kan inte ge dig mera input där. Finns vissa förhållningstips ang renlinghet och aktsamhet för smuts vid byte jag hört. I övrigt vet jag inte, kan du ha fått rätt olja? Mvh Asken |
|
|
Det verkar alltså återigen som om BMW Solna är ute och cyklar. Ni har definitvt fått någon annan olja än den de presenterade för mig. Jag tänkte nog byta ut all olja i lådan, det finns en firma som tömmer hela lådan och rengör alla ventiler som jag tänkte anlita, men de använder INTE life-timeoljan från BMW, så det är därför jag behöver veta om life-timeoljan är en annan typ av olja, eller om det bara är en vanlig Dexron III ATF med högre prislapp. I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... |
|
|
Om du går in här kan du kolla vilken växellådsolja och tillverkare du skall ha! Det verkar som det är ESSO som tillverkar en specialolja till BMW som livstidsolja. Kontakta ESSO och fråga deras kundinformation. Länk Mvh |
|
|
Jag läste av skylten med BMW's artikelnummer som sitter på växellådan och beställde från BMW Solna. Det är den olja som Shell kallar LA-2634. BMW's artikelnummer stämmer klockrent med skylten på växellådan och ZF's rekommendation enligt länken ovan för min 5HP30-låda. Elite; är inte lådan märkt på e38 som det är på min 540-e34? |
|
|
Vilken låda har jag i min 525iA-95? Och var sitter skylten? |
|
| Min skylt sitter på undersidan. | |
|
elite: Gör det enkelt, lämna tillbaka oljan och lämna bilen till någon BMWVerkstad. Enkelt och du slipper bekymra dig om oljan. Att ta ned och göra rent ventiler verkar som overkill på mig men var person gör som man vill. BBM är stabila, lika Solna eller Bil&Motorteknik. Elite har nog en 5HP24 lådan, HP30 satt på 740/540 bara fram tom 07.95 som ursprungligen kommer från 750. Mvh Asken |
|
|
En ATF Dexron III är säkert lika bra som BMW:s lifetime olja. Jag tror att det är lika bra att köpa någon ATF olja av bra kvalitet, tex. Quaker State och byta olja regelbundet i automatlådan. Nyare Volvo har samma sytem med lifetime olja som aldrig behövs bytas, men det är naturligtvis bluff eftersom oljan hela tiden försämras. Det enda rätta är att regelbundet byta ATF, då kan nog lådan hålla hur länge som helst. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
I Repboken står följande oljeval till E39. Esso ATF Dexron D-21065(Werksfüllung) Shell ATF DexronII D-21-666 Mobil ATF 220 D-20104 Total Dexron II D-20356 Flera oljetyper kan användas med fråga din BMW handlare enligt repboken. Shell har bytt beteckning på sin olja när jag tittade i mekonomen katalogen för ett tag sedan. MVH Hasso |
|
J.L, vet du om Quaker State ATF, är en bra olja? Jag har precis köpt en sådan, men kollade med ZF i Tyskland och de säger, att oljan är inte testad, så de rekommenderar inte att jag använder den. Vet någon om det går att använda andra Dextron III oljor, eller bara Castrol TQ, som BMW säljer.Är det farligt att blanda olika oljemärken? Jag har en 5HP18 i min. |
|
|
Castrol rekomenderar följande oljor till "lådan" SMX-B Transmax-Z TQ Dexron III På www.castrol.se, försäljningsoråde, verkstad och rekomendationstabell (BMW) kan du se vilka oljor du skall använda just för din BMW Nisse |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Använd den olja som det står på lådan, skall finnas en skylt som talat vilken lådtyp och vad för olja den är fylld med. Laborera aldrig med automatlådeoljor utan se verkligen till att få rätt.Vissa tätningar och gummipackningar i lådorna, tål inte respektive oljesorter om det blir fel utan blir förstörda med stora kostnader som följd. Och det är rörigt på BMW då de använder olika sorter till olika årsmodeller.Shell LA2634 är ett hett tipps som Kane säger till en 730-92. MVH Hasso Länk |
| P65, du har mail. | |
|
E32 E34 5hp-18 dexron 3. E32 E34 5hp-30 Shell LA-2634. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.