|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Någon som har ngn ide' på vad följande kan bero på? Skulle iväg med bilen häromdagen och precis när den hoppat igång så lägger den av innan egentligen den gått upp till riktigt tomgångsvarvtal. Provar att starta igen men då är den helt död. Kör på startmotorn ett tag men den tänder inte. Provade imorse att titta på bränslepumpen, öppnar luckan till tanken och, kopplar bort slangen för att sedan sätta tillbaka och lyssna om pumpen går när nyckeln vrids om. Pumpen verkar gå! Har sedan provat med att koppla bort 5 av 6 tändstift och kan konstatera att jag har gnista på dessa, stiften är rätt blöta så bensin verkar den få. Har även haft batteriladdare på då den blev dåligt med fart på startmotorn efter ett tag. Nu ikväll lyckas jag få den att starta, går först väldigt ojämt och det krävs lite varvtal för att få den att sedan gå på tomgång. Tycker inte att den går lika jämt som annars. Jag provar nu att lossa oljelocket och kan konstatera att då tappar den 1 eller 2 cylindrar. Detta går att repetara och det är mkt nära att den lägger av utan locket till oljepåfyllningen. Kan detta vara en defekt topplockspackning? Eller kan det vara hål i kolv? Kolvringar som gått av? Jag har även reagerat på att när jag kör motorn på enbart startmotorn (när den inte vill igång) tycker jag att det låter lite som ett hårdare metalliskt ljud, skulle kunna vara en taskig startmotor, alt. ngt annat?? Tacksam för synpunkter! /Rickard | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.