AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.588

Hur vet jag om en fjäder är sönder?

Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Jag la igår märke till att vänster bakdäck syntes mindre än höger, inte mycket med ändå lite. Jag gick och hämtade tumstocken och bilen var 62cm hög upp till hjulhuset på ena sidan och 63 på den andra. Kan kan det vara en fjäder som gått, bilen känns som vanligt och jag har inte upplevt någon försämring i komforten på stötiga vägar men vad skulle det annars kunna vara? Borde det inte vara större skillnad i höjd om det är en fjäder som är paj?
Tycker det vore dåligt om fjädrarna går sönder på 3 år, det är Eibach som sitter på den. Eller har fjädrar bara en livslängd på 3 år eller vaddå?

Tacksam för svar.

Mvh Markus
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Det råkar inte vara så att inte bilen står HELT plant? Det räcker med väldigt lite lutning på underlaget för att det ska bli lite skillnad i höjd och en cm är ju ganska lite skillnad.
Du råkar inte ha lastat något i bilen som påverkar? (förutsatt att nu bilen stod helt plant när du mätte)
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Helt plant vet jag inte om den stod, jag mätte inte med ett vattenpass;)

SKämt å sido, nej det var ju inte en superslätväg utan det är ju lite ojämnt men hyfsat plant tycker jag det var iaf, jag mätte på 2 ställen och det skiljde bägge gångerna men jag kan inte lova att det ena stället var mer plant än det andra. jag ska mäta på ett tredje ställe.
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Angende lastningen så har ja inte tänkt på det men det ligger inga tunga saker på den sidan mest, nåra skruvar, cdskivor och överlevnadskit så det är ju inte en resväska typ.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Du som är musiklärare har väl sett en sträng som gått av?! En fjäder som är av syns nästan lika bra ;)
Oftast går et halvt till ett varv i ena änden av.
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Haha jag ser att du gjort lite efterforskningar Anders.

Jodå jag har sett en sträng gå av men jag är inte lika bra på bilar som jag är på gitarrer. Det är svårt att se i hjulhusen eftersom bilen är så låg men jag ska åka förbi bmw nu så får vi se om de säger nåt.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om du lyfter den låga sidan och skruvar av hjulet så syns nog fjäderbenet ganska bra.
Alla är ju olika, men jag skulle tycka det vore enklare än att ens sätta introt till Smoke on the water på gitarr :)
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Okej tack för tipset!

Jag var hos BMW och killen tittade på det, han trodde inte att det var något fel så den där cm som jag tycker är för hög hade att göra med nåt annat sa han och han trodde inte att något var fel. Skönt det iaf!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jo, det är lite bökigt att hitta ens ett garagegolv som är riktigt plant.
Bra att det var ok.
Bara att tuta o köra!
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
sant, tack för svaren iaf.
Roffa1
Markus: Är bilen fortfarande lika låg som när du köpte den? Eller bytte du fjädrar o dämpare.
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Den är lika låg som när jag köpte den Roffa men jag har börjat tvivla på att den är så sänkt som den förra ägaren sa. Han sa att den skulle vara sänkt 60/80 men det kan inte vara möjligt eftersom den i så fall nästan skulle vara sänkt 1 dec bak. Låter knappast troligt. Jag skulle tro att den är mer sänkt i stil 40/ 60 el 20/40 jag tror dock att 40/60 är det troliga. Jag ska lägga ut bild så fort bilen är tvättad.

Jag tog kontakt med killen som du länkade till och han hade tyvärr sålt dem redan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.