AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.734

330ci E46 -01 med ett lustigt elfel

Köpte bilen förra sommaren och är riktigt nöjd med den!

En sak som var svår att missa efter affären var följande:

Varje gång efter tvätt eller kraftigt regn så började instrumentering krångla.

Blinkers indikerade inte på instrumenteringen men det funktionerade utvändigt. Radio/cd funkade från och till.
Antal ggr då centrallåset inte funkade (fjärren)

Det tog två dagar efter tvätten så funkade allt igen som vanligt.

Man klarar sig men det är väldigt störande problem. Har besökt Jacobsons i Jönköping (BMW) och dem sa att det inte går att läsa ut några felkoder då bilen inte sätter några när det bara händer ibland. Men det borde väl gå om jag läser ut dem när felen finns?

Jag tror att det är någon kontakt vid torpeden som tar in fukt/vatten. Någon som vet vad det är eller några tips på felsökning?

Förstår nu varför säljaren sa att han inte hunnit och tvätta bilen innan jag kom och skulle kolla på den. Nu vet jag det innan nästa ev. bilköp.

Skriv era funderingar och tips =)

En gång tyskt, alltid tyskt!
so
3
soetsur
330CI -03
Jag var & tvättade min bil på jobbet igår. Tvättade ganska snabbt, 15min kanske..

När jag sen skulle starta den så blinkade bara allt & den var helt död. Några kompisar kom så rullade vi igång den, startade direkt! Har aldrig haft nåt problem med den innan eller efter detta, väldigt lustigt. Känns som att det var fukt eller nåt.

Var förresten & tvättade den idag & då startade den direkt.. Låter som ett liknande problem & jag vill också veta orsaken..
Okej, kan tillägga att det inte bara är blinkers indikationen i instrumentet som spökar... det är fler.

Ska höra runt lite.

Hör av mig om jag finner en lösning!
Li
3
Limso
M3 -02
Hej A73X!
Hittade tråden när jag sökte runt lite och har exakt de problem du uppger, bl.a. att blinkers dimljus och helljus inte indikerar i instrumentet med fungerar utanpå som det ska!? Likaså fjärren m.m.
Vore kul att höra om du fick någon klarhet i vad det beror på?
Tacksam för svar, elfel är inget kul!

Med vänlig hälsning
Hej ursäkta för sent svar..

Önskar att jag hade ett svar till dej.. men det har jag inte. Efter timmar av felsökning så la jag ner och sålde bilen.

Troligtvis var det någon jordpunkt som var skadad, typ ett dränings hål som var igen täppt. Jag hade nere stora delar av inredningen för att kolla om det läckte in vatten vid torped väggen, men hittade ingenting på verken kabelhärvor eller kontakt stycken. väldigt lustigt!

Jag hade liknande fel.. stereon funkade från och till, blinkersen funkade men indikerade inte på instrumentet, fjärren funkade inte, och i slutet så startade den inte. Man fick vänta en stund sen helt plötsligt startade den och allt funkade men efter en 10 min körningen kunde det komma tillbaka. Allt detta hände endast efter kraftigt regn eller tvätt.

Hoppas det löser sig för dej..
Li
3
Limso
M3 -02
Lugnt du!
Okej ja det verkar var något svårsökt fel. Grymt tråkigt med sånna elfel man är helt hjälplös med.

Tack för svar iallafall!:)
Visa användare
281
Hova
Bmw 325iA -09
Bmw 316ti compact -04 (egentligen min fru´s)
Bmw 320i -00
Bmw 520iA -94
Bmw Z4 3,0 roadster -03
Bmw 528iA -86
Bmw 316 -76
Elkontakten till draget om sådant finns. Inte ovanligt att det går in fukt där och ställer till en massa.

En riktig karl lyssnar på Ac/Dc.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.