|
|
|
|---|---|
Johnny Sundström |
Jag har kört Mercedes av olika modeller och nu senast Lexus LS400. Nu är jag sugen på en BMW 7-serie av 95 eller nyare. Jag har dock aldrig kört en, så om någon skulle vilja hjälpa mig med fördelar och nackdelar, positivt och negativt och vilken modell jag ska välja vore jag tacksam. Ps. Om ni vet av något fint exemplar, maila gärna D.s |
|
Hej Jonny, Titta i Teknikens Värld nr7 -02. Faktiskt ganska bra beg. sammanfattning för E38:an. Motorpressen i allmänhet hyllar ju 728:an som det enda "nyktra" valet. Jag tycker personligen den är för slö. Automaten växlar i ett för att motorn ska hänga med. Eftersom det är den populäraste modellen på beg.marknade så är priserna uppskruvade. -Minst utrustning för pengarna. 735 är roligare men står lite i skuggan av 740. 740:an är helt ok prestandamässigt, framför allt 4.4:an som kom -97, men gillar absolut maxutrustade exemplar så är dom svåra att hitta. Elrattstång, eluppvärmt baksäte, elnackstöd bak, etc. är betydligt vanligare i 750:an som alltid beskrivs som en ekonomisk katastrof. Jag vill påstå att det inte stämmer. Ägandekostnaderna är klart jämförbara med 740 men man får mer lull lull och pulver för samma pengar. |
|
|
Jag hade köpt en 740 97 och framåt. Farsan har en sån med så gott som all utr. inkl navi/TV + det som powertoy tyckte va lite ovanligt på 740is. Vilket det säkert är. Det är en grymt skön bil att köra. En riktig glidarvagn :-) Ibland måste man hem och byta bil lite :-)) /Johan |
|
|
Kan inte komma på nåra nackdelar, KÖP /Bimmerman Länk Sponsorer Phatmobil Projekt: Jag själv :(( Därför ett långtidsprojekt |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
powertoy, 4.4 kom 1996, se modelguiden, eller kom och se min bil ;) |
|
Jörgen: Kom steptronicen också 96? Har sett en del 96:or med vanlig aut. nämligen. /Johan |
|
| -95 har den vanliga växellådan utan steptronic. -96 och senare skall ha steptronic, så johan99 de bilar du har tittat på kan vara sena -95:or som har räknats som -96 när kommit till Sverige. | |
Johnny Sundström |
Vad är skillnaden mellan steptronicen och den vanliga automatlådan?. Hur ser man skillnaden rent optiskt, hur blir skillnaden vid körning osv. Ps. Tack för svaren på min förra fråga. |
|
Växellådan på -95 är en vanlig 5 stegs programautomat, medan steptronic är en tiptronic växellåda där man kan lägga spaken i ett spår till vänster och växla manuellt. Man ser direkt skillnaden om man jämför växelväljarna på de båda lådorna. |
|
| vilken låda är bäst driftmässigt,är det någon modell som är bättre el sämre? | |
|
Att dömma av detta forum verkar fler ha åsikter om den "gamla" adaptiva lådan. Notera dock att även steptronic lådan är adaptiv i sitt automatläge. Båda lådorna är smarta och motorbromsar i nedförsbacke, annars kunde ju steptronicen sägas vara att föredra om man drar släp. Busfaktorn på småvägar är självklart högre med steptronic ;-) |
|
| Jörgen, du har rätt att 4.4 kom -96. Av samma skäl som J.L tog upp om sena 95:or bör man dock vara uppmärksam. | |
|
Köp - 740 eller 750! 735 - varför? Skattestrypt 740 men med nästan samma bensinförbrukning och -50 hk. 728 - men hallå? Är mycket nöjd med min, har just kommit hem från en 230-mila rundtur i Frankrike. Mycket behaglig och underhållande. Mvh Björn |
|
|
När du slagit till vore det mycket intressant om du kunde beskriva hur E38 står sig mot LS400 och MB W140/W220. Innan jag själv slog till på min E38 funderade jag både länge och väl på MB W140, LS400 Ser III och dessutom Audi A8. Ångrar inte mitt val för en sekund men man är ju lite nyfiken på att höra andras erfarenheter. Är dessutom väldigt sugen på en MB W220 vad det lider... Mvh Björn |
|
|
Måste säga att vi har haft och har fortfarande en hel del BMW bilar i mon familj. Den bästa var nog en BMW 728IA som kördes 16000 mil - så otroligt bra och snål - kommer hur långt som helst på den tanken! Den är ju inte lika pigg som en 740 men den tillräckligt pigg! Den bilen bytes mot en 735IA - 97 som nu har gått 25000 mil och som har varit bra. Den har knackat från motorn och haft lite underligheter för sig, visslande speglar och lite andra märkligheter. En 840, 525 och 730 (E32) har också hunnits med. En gemensam nämnare för ALLA dessa bilar har dock varit att BMW borde skämmas rejält över kvaliten på displayer inuti bilarna. Dom blir liksom svårare att tyda varje år - ock i slutändan så måsta man byta ut dom. 735:an, är nog värst, det är alltid en gissningslek att försöka se vem som har ringt, vad för radiostation... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.