AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
28.083

Formel 1 Säsong 2010

Sida 1 av 3
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Sitter just nu och tittar på årets första F1-tävling. Är det bara jag som tycker att detta varit tråkigaste loppet på länge?
Jag förstår säkerhets-tänkande med att ta bort tankningen, men man har ju samtidigt tagit bort ett spännings-moment.
Nu får man vel bara sitta och hopps på at fleras däck tar tok-slut, så att det kan bli lite kamp.
Jag är enbart glad att tankningen försvann! Ett lopp ska avgöras på banan, inte i depån! Jag vill ha racing, inte en tillställning baserat på förbrukningsstrategier. Men det har jag inte fått, ändå. Det är bara så att moderna banor inte längre inbjuder till omkörningar, det blir bara långa processioner, lapp efter lapp. Speciellt banor designade av Herman Tilke tenderar att vara fruktansvärt tråkiga, med undantag för Istanbul. Tidigare kunde detta motverkas genom en klok depåstrategi, som nu är alltså borta.

Ytterligare en sak gjorde att tävlingen blev tråkig - avsaknaden av BMW. Nu finns det ett missfoster som kallas BMW Sauber Ferrari och som retar mig fruktansvärt. Peter Sauber säger att de inte haft tid att byta namn på stallet, att ta bort BMW. Men de hade tid att lägga till Ferrari till namnet?! Ska BMW göra en comeback nästa år och vill att namnet redan finns registrerat? I wish!

Vorsprung durch freude am fahren
mv
289
mv70
Z3M roadster -97
316i compact -95
BmwSauber åker runt och sponsrar för Bmw med Ferrari motor i bilen :)
Fantastiskt tråkig tävling, fortsätter det så här så är det en katastrof att tankningen är borttagen. Inte så värst upphetsande att sitta och titta på ett gäng bilar som större delen av tävlingen åker och spar på däcken för att slippa in i depå. Bilarna var väl dessutom så tunga i början så dom blev klumpiga och svårhanterliga. Det blir det ingen rolig racing av.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Jasko76, problemet blir ju nu som GE påpäkar. Alla åker rundt och sparar däck, så dom ska slippa undan med ett depå-stop.
Tidigare var det ju en del av spänningen, vad dom olika teamen hade för tank-strategier. Nu verkar det ju bli lite så att den som tar starten, inte behöver oroa sig så mycket efter att det lugnat ned sig. Dom bakom vågar inte riskera däcken i en eventuell omkörning.
Nej, fortsätter det så här. Så misstänker jag att man är tillbaka med tankningar innan säsongen är över.
Kvalen är iallafall spännande. Man får vel konsentrera sig på dessa istället:-)
Pa
1.121
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Tycker precis som ni, värdelöst! J*vla följa john. Om de inte gör något åt detta dödar de intresset helt. Däremot tror jag det kan bli svårt att få tillbaka tankningarna, denna säsong, då bilarna är helt ombyggda och optimerade för att gå ¨tungt¨. Men hoppas det blir ngn ändring till det bättre.
Att det är mindre roligt i år är inte för att de inte får tanka. Tankningen blev en del av F1 på 80-talet tack vare turbomotorernas törst. Medan de tidigare damp in då och då och fyllde på bränslet, så blev de tvungna till detta under turbo eran. Bränsletankarna hade blivit mindre pga säkerheten redan tidigare. Och jag kan inte tycka att F1 var tråkigt på denna tiden, tvärtom. Villeneuve, Senna, Prost, Mansel, Piquet...

Anledningen till att F1 är tråkigare än någonsin är banornas layout. Det finns knappt några bra och snabba banor kvar. Spa och Monza är superba. Nürburgring är sådär, mest tack vare att det lever i skuggan av Norschleife. Resten är tråkiga, ju nyare desto tråkigare layout och läge, någonstans mitt i öknen eller motsvarande. Imola och A1 Ring (gamla Österreich ring) samt Hockenheim är banor som skulle lyfta sporten enormt. Silverstone, banan där den första moderna Grand Prix hölls 1950, speeden personifierad, är efter ombyggnaden 2000 en riktigt tråkig historia.

En annan sak som är dålig för sporten är FIAs ständiga ingripande, samt Bernie Ecclestones girighet. Det känns som om sporten verkligen har förlorat kompassen för närvarande. Var är den tekniska utvecklingen som sporten är känd för? Smalare däck och större bränsletankar hör knappast dit, motorerna har varit "frusna" sedan 2007.
Oj... det var en hell utläggning!

Det är tydligen pga FIA regler som Sauber inte har tagit bort BMW namnet.
Hade dom gjort det så hade dom förlorat bidrag.
Pa
1.121
Passo222
Att Sauber fortfarande heter ¨BMW Sauber¨ beror på att BMW anmälde sig för 2010 och därmed registrerade namnet och den registreringen är bindande för teamet som köptes av PS. BMW sålde efter registreringen, de drog alltså inte tillbaka anmälan för då hade troligen inte PS fått ställa upp då ansökningstiden gått ut och han kunde således inte ansöka med ett nytt team. Det blir sannolikt ändrat till nästa år. ¨Ferrari¨ är ett tillägg till BS och hör inte till det registrerade namnet.
Så även om teamet såldes till QADBAC så hade de fått heta BMW Sauber? Hur kunde Brawn GP bli Mercedes GP då Brawn köptes upp 17 november 2009, 5 dagar innan BMW sålde sina 80% av teamet tillbaka till Sauber? Jag förstår att teamet hade redan registrerats som BMW Sauber, men borde inte Brawn ha registrerats som sådant om de ville delta i 2010 säsong, innan affären med Mercedes blev klar? Och ändå byttes namnet från Brawn till Mercedes?

Jag får väl acceptera Saubers förklaring att de hade viktigare saker att göra än tänka på namnbyte. Hoppas bara de hittar sponsorer snart, annars går det som för Super Aguri. Snyggt men oroväckande med helt reklamfria bilar.

M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Personligen tycker jag att det varit många interessanta och spännade lopp
dom sista 2-3 åren. Tyvärr så hade jag inte möjlighet att följa F1 på Tv förren 1990. Så missade tyvärr Turbo-tiden. skulle varit roligt att se Gilles Villeneuve och René Arnoux m.m. brottas med Turbo-bilarna "live".
Håller med om att FIA och Ecclestone inte bidrar med mycket positivt till motorsporten. Är ju ränt av pinsamt att se hur FIA har misskött WTCC.

Men ger inte upp F1-säsongen än. Hoppas på trevligare racing i Australien.
Annars så får man vel fokusera på kvalet, som ju var lika spännande som tidigare.
Sen kan det nog bli en het duell mellan Vettel och Alonso iår. Personligen tror jag att 2010 är Alonsos år.

Sen tycker jag det är bra att Viasat Motor börjat med att sända Porsche Supercup iår också.
Pa
1.121
Passo222
Jasko76: Tror skillnaden är att BMW inte står kvar som ägare alls medan Ross Brawn fortfarande äger 25% av Mercedes och då kan det vara så att om han godkänner namnbyte så kanske det är ok? Bara min gissning!
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Vilken skillnad. Riktigt bra race idag. Lite hjälpt av vädret givetvis. Men denna gången verkade det finnas en vilja att köra om.
Ra
164
RaiderViking
z4 sDrive 35is
Har väldigt mkt att göra med banan... Melbourne har alltid genererat bra race... synd bara att alla Tilke banor på kalendern är såååååååå himla tråkiga.
Kan bara instämma, riktigt bra lopp idag! Det är nästan så man tycker synd om Vettel vid detta laget, pole och överlägsen ledning igen, och så havererar bilen, igen. Roligt att se att Kubica visade vinnarinstinkter igen, och lika roligt att se att Schumacher inte har glömt att fightas! Och mycket jämnare lopp än debaklet i Bahrain. Många fler fighter och fina krascher, tyvärr med Sauber i huvudrollen.

Angående namnbytet - Sauber har ansökt om bytet men det måste godkännas av de andra stallen. Vilket uppenbarligen inte är så självklart eftersom de vill ha namnet BMW med för att säkra större intresse, dvs intäkter! Det är så dags att tänka på det, de kunde väl ha reagerat i juli förra året.

M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Ytterligare ett halv-trist F1 lopp. Rolig start, sen en gäspning.
Iofs rolig komentar av Webber på radion direkt efter loppet.
Sen är jag mycket tveksam till Alonsos bestraffning i samband med omkörningen av Kubica. Men Mansell slog vel ihuvudet på Le Mans:-)
fredde 7
?????????????? såg vi samma GP?
F1 är idag bättre än på länge.
Man får gå tillbaka till 70-80 tal om det ska va bättre.
Håller dock med om att straffet slog ut hårt på Alonso.
Men han som alla andra vet riskerna.Sedan är det nästan roligt att just han råkar ut för elände som den gnällspik han verkar vara.
Go Webber!!!
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Just gårdagens GP tyckte jag var lite tråkigt. Jätte rolig start, men sen när det lungnat ned sig lite så tyckte jag inte att det hände så mycket.
Man funderade mest på om Webbers bil skulle hålla eller inte.

Sen håller jag med om att det har varit ett lyft iår jämfört med förra säsongen, om man bortser från årets första lopp.
Dock tyckte jag att det var än roligare för ett par år sedan när Alonso, Hamilton, Räikkonen och Massa gjorde upp om det. Var vel båda 2007 och 2008, när det avgjordes i sista loppet.
fredde 7
håller med om att spänningen varit på topp de år du nämner.men fajterna på och omkring banan har blivit bättre nu med det senaste reglementet.
fortfarande tycker jag dock inte safetycar reglerna är riktigt bra, samt att
nykomlingsteamen behöver komma ikapp mer.
hoppas på reglementen som främjar mekaniskt grepp framför aerodynamiskt.

hoppas att vm likt 2007/2008 avgörs sista rundan.
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Kul ämne

Jag håller med om att årets första lopp i Bahrain inte var någon thriller.
Men att sitta 70m från apex i första kurvan i slutet av start och målrakan när 24 fulltankade bilar kommer i mot en i närmre 280 km/h för att sen bromsa ner till 60 det vägde upp allt.

mvh F1 Power
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Under en period var det inte så kul heller, jag syftar på Schumachers era. Man visste att Schumi vinner, frågan var bara vem som skulle komma efter honom. Även om jag gillar Schumi så tyckte jag det var rätt tråkigt under just de åren han dominerade F1.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.