|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
undrar om det är någon som har testat pro bitz box? Och om det verkligen är något att ha? Länk | |
Ghost Rider |
du har power post :) Christer Andreasson BMW 123D Coupe |
|
Vi andra är också nyfikna ! |
|
Bayer_Aleks |
Låt hellre bli att göra något än att slänga in en box i bilen |
|
Don't do it ! /Janne |
|
| okej verkar ju bli starkt avrådd, men varför? | |
Bayer_Aleks |
Det finns gott om trådar på forumet med många svar på den frågan |
| tycker att jag sökt utan att hitta. du får gärna länka till en sån tråd isf. | |
| undrar verkligen varför boxar finns fortfarande till salu om det är så kassa?? =( | |
| Sök på KCR eller Mehrleistung eller V-tech så ska du se att det blir 20+ träffar.... | |
Bayer_Aleks |
Hittar du inget??? Skojar du? Här har du ett par: Länk Länk Länk Länk Länk Länk Tror det räcker för att du ska förstå varför folk avråder |
Verdi |
bmw Alb, Det finns boxar till salu eftersom de som säljer göra stora vinster då folk uppenbarligen köper skiten. Är man inte så insatt i ämnet så är det lätt att ramla dit. |
|
Som sagt.. STAND AWAY FROM THE BOX! Att boxa är näst intill lika som att kasta pengarna i sjön med undantaget att du inte riskerar att paja motorn. De flesta trimboxar som är plug and play är egentligen en glorifierad resistor som "lurar" bilen att tro att den har för dåligt tryck i commonrailsystemet och således trycker in mer soppa än bilen skall ha samt överbelastar dieselpumpen. De GER effekt, absolut! Men du kommer svartryka och sannolikheten till igensatt avgassystem, katalysator och avlagringar som påverkar motorn är stor. Dessutom minskar du livslängden radikalt på din pump. Bättre att i så fall titta på en flashning av något slag. VTECH och ESS är populära. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
| box varianten är numera utesluten! va inne på att köra v-tech men efter att idag ha pratat med en erfaren biltrimmare och han rekomenderade inte dom efter att en av hans vänners bilar skurit efter att ha varit hos dom! så nu vart jag väldigt osäker på vad man ska ta sig till!? | |
Bayer_Aleks |
Det beror knappast på att boxen just kommit från Vtech som varit orsaken till att den bilen har skurit. Att en diesel ska skära krävs en hel del då den smörjs ständigt med bränslet. Den bilen måste ha råkat ut för något helt annat. Din erfarne trimmare till vän låter mer som en amatör i mina öron än seriös kunnig biltrimmare. Vad du ska ta dig till? Du tar och mappar bilen hos en firma som kan sina grejer och passar dina önskemål för effekt, pris mm. Rekommendationer och smutskastningar kan du få gott om här om du frågar frågan "vilken trimfirma är bäst att välja". Så undvik den frågan och gå efter egen plånbok och önskemål. En mappning programeras i bilens styrbox och på så sätt styrs bilen direkt med trimprogrammet framför en dieselbox som gör det indirekt och bara lurar signaler så bilen får i sig mer soppa för att uppnå mer effekt. |
|
Corzair>>>Om du som kund vill ha ut så pass mycket effekt att det tummar på säkerhetsmarginalerna så kan det bli så, |
|
| jag har stort förtroende för denna killen med tanke på dom bilar han byggt, men men de hör inte hit. Har ingen bakgrunds info om just den bilen som skar men tror inte att de va en diesel. Om man då lämnar in bilen till dom o säger "ja vill ha jättemånga hästar i min bil" då gör dom ett program så bilen går som ett skott i 3mil och sen skär ihop. Min upfattning är att dom kanske borde arbeta med säkerhetsmarginalen på sin sida och säga att nej de går inte att få så mycket effekt för då kommer motorn skära. Bmw kan nog säkerligen bygga en bil med 1000hk i men då håller den säkert inte heller och då får ju bmw dåligt rykte, någon som förstår vad min poäng är även om de är lite sluddrig förklaring. | |
Bayer_Aleks |
Corzair: Du får börja skilja på äpplen och päron i din beskrivning =)) Att en trimfirma skulle ösa på så mycket effekt att bilen inte håller finns inte, iaf ingen seriös. Dem vettiga vet vart gränsen går för säkerhetsmarginalerna. Vissa med större marginal, andra med mindre, men dem vettiga varnar dig oftast om effekten är för hög. För att inte det ska balla ur så får du vid sådana extrema effektökningar som du pratar om, byta ut flera av originaldelarna för att bilen ska klara av den påfrestningen. Starkare koppling, insprutningar, bränslepumpar, bromsar osv osv. Men vem vill gå så långt när man vill bara mappa en bil "normalt"?? Sen så är det nästan aldrig att motorn skär det första som händer utan snarare att växellådan går sönder och kopplinge. Men vad är det du är ute efter för effektökning till din 120d? Du kan få effekt på mellan 211hk - 238hk beroende på val av tuningfirma. |
| Att dom klarar av en liten effekt ökning på min bil tror jag absolut att dom klarar av och de är ju ingen större fara för bilen heller. Men mitt förtroende för firman sjönk en aning då man får höra just sådana saker att dom mosat på med effekt så att motorn klappade ihop. Men de skulle ju lika gärna kunnat vara någe fel på bilen från början som uppdagades då vid trimmning, vad vet jag. Ändå så blir iaf jag lite misstänksam! | |
Bayer_Aleks |
De e därför du har urval av flera tuningfirmor ;) Du bor ju i Trosa, åk över o prata med dem på Vtech, dem känner garanterat till bilen som rasat pga deras box som du tror och som din vän säger. Men jag antar att det saknas underlag till det påståendet så därför tror jag varken du eller din vän vågar åka bort och prata med dem om det. Killarna som skapar dessa trimfiler är inga garage trimmre utan samtliga är olika typer av tekniska ingenjörer. |
Bayer_Aleks |
Glömde säga....du kan prata med Christer "Ghost Rider" som skrev första svaret till dig, han hade en 120d med MYCKET mos i sin bil utan att den klppat ihop och den rör på sig fortfarande av nästa ägare. Allt gjort på bilen är från Vtech dessutom! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.