|
|
|
|---|---|
|
Det är alltså dags att byta ut de gamla RFT-däcken, ska bli så skönt!! Nu undrar jag om någon har något tips på vad för däck jag ska välja. Den absolut viktigaste egenskapen är komfort, med det menar jag både att de rullar tyst och mjukt och att de inte spårar. Näst viktigaste egenskapen är att de rullar lätt. Om någon har bra erfarenheter av något däck och vill dela med sig av det är jag tacksam. /Maxax | |
| Vad är det för dimension? | |
|
Liten sensation i seeaste auto, motor und sport. Före Conti Sport 3, Pirelli och Goodyear kom... Hankook Ventus S1 evo! (225/45x17") ---- BMW CS #6212 |
|
| Det som sitter på nu är 245x45x17. | |
|
Ingen sensation Narvselius, Hankook vann faktiskt även senast de var med i ams sommardäck test (2008). Bara att inse att koreanernas tekniker är oerhört kunniga och har på kort tid gått från att ligga i botten i däcktesterna till att vinna dem. Bra komfort betyg har de fått också vilket maxax efterlyste så det är väl bara att handla - bra priser för övrigt. Köpte själv två nya Hankook ventus som ska på Z3:an till våren! Ett annat bra koreanskt däck som är prisvärt är kumho ecsta - rekommenderas i vi bilägares senaste sommardäcktest och har legat bra till även i ams tester. Har själv haft detta däck tidigare och jag kan bekräfta tidningarnas beröm bl.a. i form av bra rullkomfort och låg ljudnivå. |
|
|
Maxax: Själv har jag just beställt ContiSportContact 3 (med nya fälgar och i storlek 245/40-18 dock), men syftet med dem är inte främst komfort, utan stabila sportiga egenskaper. Jag gick på ams:s tester. ContiSuperContact 2 finns nog inte i din dimension, annars kan de rekommenderas ur komfortsynvinkel. Tror jag hade satsat på Michelin Primacy HP med tanke på syftet; jag har dock inte själv haft dem i den bredden utan endast som 225:or. Så länge man håller sig till de s.k. premiummärkena blir man vanligen inte besviken. Själv är jag tveksam till Kumho, men jag har en god vän som är jättenöjd med dem, så... |
|
|
Etoda, i ams sommardäcktest 2008 så hamnar faktiskt M primacy hp bakom Kumho Ecsta så divisen att "premium märken inte gör en besviken" ska kanske inte tas som en självklarhet längre. Dessutom var M primacy hp det dyraste däcket i testet och då skulle man kunna förvänta sig en bättre placering än näst sist - som jämförelse kostade Kumho och Hankook 700 kr mindre/däck. Dock rullar de lätt. Maxax, köp de senaste utgåvorna av ams och vibilägare så har du massa däcktest läsning och sen köp utifrån de krav som du eftersträvar mest. Lycka till! |
|
|
Ska inhandla Auto Motor und Sprutt idag. /Maxax |
|
| Michellilarna rullar långt så det är inte säkert att de är "dyrast" Hade föregångaren Pilot HP (225:or) och de gick i 7000 mil. Har aldrig varit med om något liknande i livslängd. | |
|
Har funderat på Michelin, har hört att de brukar hålla hög kvalitet vad gäller rundhet vilket borde vara en självklarhet på ett nytt däck. Jag har köpt några uppsättningar sommardäck till E39:an och det verkar vara svårt att hitta just helt runda däck. Den är ju också extra länslig för både obalans och orundhet. Det är ju så otroligt skönt när man har perfekt balanserade och runda däck, det blir ju en ren njutning att åka långt. /Maxax |
|
|
Acer84: Jag försökte svara utifrån frågan. Ur nämnda ams-test: "komfortvinnaren" och "bra väguppträdande" och rullmotstånd 10 av 10. Det låter som precis det Maxax frågade efter. Jag har desutom kört med de däcken själv och vet att de är bra (och de kommer på till sommaren igen på min MB). Sedan kanske de inte är "bäst", men vad är det som efterfrågas? Det betyder naturligtvis inte att inte andra däck kan vara bättre på det ena eller andra, oavsett "premium" eller ej, men jag har aldrig fått ett dåligt premiumdäck. (Undantaget några Bridgestone för drygt 10 år sedan, men det var nog inte premium då och får dessutom vara glömt och förlåtet nu.) Precis som jag skrev har jag en god vän som är jättenöjd med Kumho på sin E39:a (17 tum) så visst går det, allt handlar om vad man söker och väntar sig. Det är nog så att vilket däck du än väljer, Maxax, så kommer du tycka det är bättre än "run-flat", då dessa rimligen måste vara stenhårda. I vart fall så länge du håller dig ifrån det värsta "Kina-träsket".... |
|
|
Här Länk en summering från ett test där bl.a tyska ADAC varit inblandade. Som vanligt skiljer det en hel del från ett test till ett annat. mvh/ Anders |
|
|
Vill varna för Kumho Ecsta KU31 hade dessa några veckor förra sommaren innan de fick bytas ut på grund av orundhet. Det nya paret var inte heller inte bra. Dessutom tog det nästan en mil innan ståplattorna efter en natts vila var borta. Byttes till Michelin Primacy som fungerade perfekt. Allt skött perfekt av Däckonline, all heder till dom! Helt suveränt kundbemötande! Hoppas de håller servicenivån även framöver. |
|
|
AKN, Jag vet inte om jag förstått testet rätt. Men om man går in på varje däck för sig, så ligger ju michelin PS3 i en klass för sig själv. 93% i användarbetyg, inget av de andra märkena kom ens i närheten. Eller missförstår jag siffrorna? |
|
| 96%, fel av mig.. | |
|
Etoda: jag förstår ditt resonemang, jag är själv inne på det genom rekommendationen att köpa de senaste testerna och sen ta ett beslut utifrån ens egna behov. Visst är Michelin däcket "komfortvinnaren" men med tanke på att tex. Hankook får nästan lika bra betyg i komfortronden samtidigt som Michelin underpresterar i många av de andra grenarna så ska man kanske ändå se lite till helheten när man väljer däck? Som Etoda är inne på, skippar du rft däcken så kommer du göra stora komfortvinster! |
|
| Kom att tänka på ytterliggare en faktor som kommer ge maxax huvudbry vid däckvalet. En kommentar ifrån däcktestet i senaste ams om jag inte minns fel var att tex. Nokian däck testas och utvecklas på nordiska vägar efter nordiska förhållanden och optimeras därefter. Detta gör att de inte presterar lika bra på de central europeiska vägarna med annan asfalts beläggning och diverse förhållanden. Summa summarum - Nokian däck kommer inte kunna vinna några sommardäcktester då testerna utförs i c.europa eller usa men är kanske trots det kanske ett av de bästa valen för oss i norden? Tål att tänkas på iallafall..... | |
|
Simon76, Jag avsåg testen inte användarrecensionerna. Ett nytt dyrt däck får normalt bra kundbetyg av första kundgruppen. Det handlar förmodligen om att rättfärdiga det dyra inköpet. Därmed inte sagt att att det skulle vara ett dåligt däck. mvh/ Anders |
|
|
Det lutar åt att det blir Michelin Primacy HP, har fått ett ganska bra pris på dessa. Går dessutom ner till 225x50x17 för komfortens skull, passar tydligen bra på fälgarna som är 7,5 tum. Ska bli intressant att se hur stor skillnaden är mot hårdplasten jag körde på förra sommaren. /Maxax |
|
|
Efter att har läst ett gäng användarrecensioner för olika däck så blir man inte annat än totalt förvirrad eftersom hur olika människor upplevere däck är väldigt subjektivt. Dessutom så kör dom olika bilar på olika vägar... Ska själv köpa nya däck i dim 225/40-18 till min Golf GTI -06 och då denna bil förmedlar mycket däckljud in till kupén så kommer jag att välja något av de tystaste däcken. Verkar som priserna sjunkit en del då Euron blivit billigare så det blir kanske 4 däck istället för 2... ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.