AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.278

Flytta till USA och importera

Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Kommer ev få möjligheten att åka och plugga i USA i 9 månader och funderar naturligtvis på att importera en bil då dollarn står så pass lågt och jag ändå kommer behöva någon bil där. Frågan är bara om det kan gå i lås eller om man kommer stöta på en massa problem och kostnader som man inte räknat med?

Det som jag hittills kommit på är:

-Behöver äga bilen minst 1 år i USA för att kunna ta in som flyttgods.
Svar: Är ju inga problem att åka till USA några månader tidigare över sommaren innan skolan börjar för att bo där ett år, men hur går det med visum?

-Kommer försäkringen käka upp alla ens pengar då man är 23 och inte har security number i USA? Har bott ett år tidigare i USA men ägde då ingen egen bil så har ingen koll på försäkringspremierna.

-Kollat runt lite och det verkar kosta ca 15000kr att skicka över bilen med försäkring och allt, men vad är det man måste fixa för att kunna regbes i Sverige? Några problem?

Något annat man bör tänka på?
Tacksam för svar!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag bodde i USA 2001-02 och köpte då en Ford Explorer -95. Initialt så hade varken jag eller min fru något SocialSecurity number eller Amerikanskt körkort och då var det väldigt få försäkringsbolag som ens erbjöd en försäkring. Har för mig att det i första hand handlade om att vi hade utländska körkort, att vi inte hade något SocialSecurity-nummer var ett problem i många andra fall men inte här.

Tror jag till slut fick en med en premie på $1900, kommer dock inte ihåg om det var för halv eller helår. När min fru efter ett tag tog Amerikanskt körkort så kunde vi direkt byta till en billigare försäkring på kanske $700 per år. Vi var båda 30+ när vi bodde där.

Att ta hem bil var inget jag direkt kollade upp då dollarn låg på 10,50 under större delen av vår vistelse och de flesta bilar var dyrare än hemma.

___
//Ulf
Om man skall ta med bil från Europa till USA - kolla hur just din modell klarar dom amerikanska avgasreningskraven. Dom är annorlunda (därmed inte bättre) och det kan vara oehört dyrt att modifiera en sådan importbil så att den får passerar in i landet

Vi hade en amerikansk säljare på firman som efter några år flyttade tillbaka till USA och tog med sig en ganska stor MB som flyttgods och fastnade på det här - då just den modellen inte fanns sedan tidigare så var det ny typprovning efter dom senaste reglerna (gäller även för gammal bil) och modifikationen för detta skulle bli så dyrt att det översteg bilens värde för att ens få den igenom tullen samt att det var för dyrt att skicka tillbaka den igen, så till slut skrotades den...

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

xxargs: tror du missförstått frågeställningen...det handlar om att köpa en bil i USA när man bor där och sedan ta den med sig hem.

___
//Ulf
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Jag bodde i Californien i 6 mån i 2008 och köpte mig en 328iA E36'a som jag hade och gasade runt i. Jag hade F1 visum genom min MBA skola och inget US-körkort. Jag betalade endast $600 för 6 mån halvförsäkring.
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Tack för svar! Precis som Programmer skriver så hade jag tänkt att köpa en bil i USA och sedan ta hem om denna möjlighet finns.

Sim: $600 för 6 mån halvförsäkring låter ju inte så blodigt. hur gammal var du när du var där?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.