AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.441

Chippa 325d e91 på bästa/billigaste sätt?

ha
53
hamman24
Z4 M Roadster 06
Skulle vilja optimera min 325d 2006:a för att få ut både mer hk och vrid.
Någon som kan tippsa om ett bra alternativ som samtidigt inte är för dyrt?
Är ute efter något som skulle gå loss på runt 5 tusen.
Stämmer det att man även kan sänka sin bränsleförbrukning på samma gång? =)

Plattan i mattan!
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Hej.
Nej. Du sänker inte bränsleförbrukningen vid ökning av effekten och vridet. Däremot så är det sällan den drar mer. Men det beror ju på körsättet. Många blir inspirerade och gasar gärna lite mer när deras bilar är chippade och då stiger ju bränsleförbrukningen.

Denna tråden kommer bli EXAKT som alla andra trådar som handlar om att trimma diesel...

Ett gäng kommer att förespråka V-Tech. Någon/några kommer att skriva att ESS Tuning är det bästa. Sen kommer "resten" som rekommenderar Bluefin och alla andra lite mer ovanliga firmor i Sverige.

Vad som är rätt? Ingen som kan svara på det idag är jag rädd. Det jag VET är att jag själv har kört med ESS Tuning i Norge och varit Riktigt HELNÖJD med min chippning. Kostade iofs bra mycket mer än 5000:- men det var ändå värt det. Gött med effekt som gjorde bilen KUL att köra. Riktigt kul.
Något mer som jag vet är att TROTS att jag var såpass nöjd med ESS Tuning så OM jag ska "optimera" (som det så fint kallas) min nya 325d Touring 2010 så kommer jag att testa V-Tech. Just pga att alla är så jäkla nöjda med dom och för att dom dessutom finns på svensk mark.

Sök lite i ämnet så lär du hitta många trådar om just detta ämne. Kanske inte alla handlar om specifikt 325d. Men 320d, 330d, 530d och 535d är ganska vanliga diskussionsämnen som oftast leder in i samma heta diskussioner mellan dom olika "lagen".

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
Bayer_Aleks
Håller med Nikeman, den här tråden kommer spåra ur helt och hållet om du frågar om att mappa bilen.
För 5000 kr kan du få en Bluefin om du köper den via deras hemsida i England. Hade jag gjort med tanke på att pundet har gått ner en del och svenska kronan stärkt sig. Så pengarmässigt Bluefin. Sen har Vtech ett Steg1 trim till din 325d som kostar 5900 kr. Även Promotech säljer med handenhet för runt det priset.

Så om det bara är priset som avgör ditt val så har du exempel där. Sök annars själv, de e inte svårt ;)
ha
53
hamman24
Z4 M Roadster 06
Tack för era svar! Ska kolla upp de firmor ni nämnt. Är nämligen inte så insatt i ämnet (ännu) så jag visste inte riktigt var jag skulle börja. Söker man på diesel chip så kommer det typ upp KCR-boxar och grejer. Nu vet jag inte om dessa är skit men jag väljer nog gärna något som andra BMW ägare rekomenderar.

Självklart är priset viktigt men inte HELT avgörande! Betalar gärna nån tusenlapp extra för att få just "det lilla extra" =)

Vet ni vilken av de firmor ni rekomenderat (inom sverige) som utför själva monteringen också inkluderat i priset? Eller var vänder man sig på bästa sätt?

Plattan i mattan!
Bayer_Aleks
Med egen handenhet så gör du jobbet själv. Du trimmar och återställer bilen precis när du vill. Det erbjuder dem allra flesta trimfirmor.

Undvik att köpa diesel-box då den bara manipulerar signalerna till bilen och lurar bilen att den får för lite bränsle. Så bilen trycker bara in mer diesel i systemet för att på så sätt öka effekten.
Mappar du bilen så har du programvaran som styr bilen direkt från styrboxen.

www.esstuning.com om du vill åka till Norge och få bilen mappad, där ingår ingen handenhet
www.vtech.se där kan du köpa handenhet och få en egen mapp till din bil efter dina önskemål
www.promotech.se har varit kända för sina diesel-boxar men har nu också börjat med mappning
Länk Brittisk firma som har många nöjda kunder och har bra pris + handenhet

Sen får du leta lite själv också :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.