AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.633

Eftermontera stolsvärme?

Mo
63
Mortician
320i coupe E46 -99
När jag var inne och kröp i bilen såg jag att jag har kontakter och kablar under stolen men jag har inga stolsvärmeknapapr i panelen. Kan det vara så att allt är monterat men knapparna saknas på min tyskimport?

he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
kan ju även vara framdraget för elmanövrering?
Har själv skruvat av en av stolarna nu för undersöka fel på värmeslingan. På min e36 finns två st. svarta kontakter för stolsvärmen (säte + ryggslinga) samt en vit kontakt som ej används (troligen till elmanövreringen).
Så om du har två svarta kontakter inkl. kablage från stolen (inte bara till stolen) så finns troligen värmeslingor färdigmonterat. Spontant utan att veta så är jag dock tveksam till detta.
Ovan avser e36, -91. sv-såld med sätesvärmare. Framgår inte vad du har för bil.

Mvh Henrik.
Mo
63
Mortician
320i coupe E46 -99
OK missade det en E46 ci 99 tyskimport Det är en stor fet gul kontakt.

Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
ringde till bmw och frågade dom i höstas vad dom skulle ha för att sätta in kablaget så man fick knapparna till stolsvärme vid växelspaken. har stora sportstolarna så slingorna finns redan i stolarna. dom ville ha 20000 för det här i ängelholm så frågade jag om man kunde köpa panelen löst, det kunde man kostade 1500 kr men blev aldrig av hade man ju fått försöka greja till det med kablage själv efter det

Mo
63
Mortician
320i coupe E46 -99
20000! för att sätta dit 2 knappar och koppla in ett kablage! det var det jävligaste.

Visa användare
342
AndreasN.
330DA Touring M-sport -04
320i Touring -89
20 papp!? whattá fuc!? låter inte som dom va sugen på att göra det med andra ord :D ..ungefär som när ett försäkringsbolag inte vill ha ens fordon..då fläskar dom på nå så hiskeligt!! Du....ja kan göra de för hälften åt dig om du vill ;)

Mvh
ro
133
roblon
320dT M -06
Idnis:
Vad menar du med "stora sportstolarna"? Har själv sportstolar i min e46 -04, men saknar dessvärre stolsvärme. Finns slingor fördraget i alla sportstolar? Om inte, hur kan jag avgöra om mina har det?

Mvh
Robin
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Jag var ute i samma ärende för ett tag sedan men hann sälja bilen innan jag kom mer än halvvägs. Jag fixade knapparna men aldrig kablage och element. Har också läst att vissa stolar har elementen förinstallerade.

Hur som helst, någonstans på nätet finns det en utmärkt beskrivning för hur man monterar värmesitsar på en E46, tyvärr har jag kastat länken men med lite googlande bör den intresserade få fram den. Det var inget avancerat jobb om man bara är någorlunda händig med bilel, själva elementmontaget kan dock vara lite tidsödande om de inte finns där från början.
Jag monterade såna här i mina sportstolar i höstas i min tyskimporterade E46:a -02: Länk

Inga större problem tycker jag. Eldragningen tog några timmar. Sedan tog förarstolen en helkväll och passagerarstolen max 2 timmar (då jag visste hur man gjorde).

Man lyfter ur stolen tillsammans med underredet, plockar loss "bakplattan" på ryggen och särar på rygg och sits. Sedan bänder man loss plastbiten runt sitsen och börjar ta loss klädsel bakifrån på sitsen (nerifrån på ryggdelen). All klädsel behöver inte loss. Det räcker med ca halva sitsen/ryggen så man kan komma åt med dubbelhäftande tejp och skjuta in elementet. På passagerarsidan måste man vara försiktig med airbagens sensorplatta i sitsen.

När man ska ta loss klädseln underlättar det om man har två spetsiga plattänger så man kommer åt att bända loss ringarna som håller ihop klädseln med sitsen.

Strömbrytarna borrade jag in bakom elhisskontakterna i mittkonsolen.

Det är nästan lite för bra värme i sitsarna. Själv tycker jag det blir för varmt efter en stund men frugan tycker dom är toppen :-)
ma
222
mats_hajen
320i Touring -96
320i Sedan -93 Reservdelsbil
Audi A4 Avant 2.0tdiQ -08

Kapar en gammal tråd!

Har två e36or, en importerad 320 -96, och en svensksåld 320 -99.
Tyvärr har 99ans kaross sett sina bästa dagar, så tänkte flytta över saker o ting till 96an istället..
Där ibland skinnstolar med värme!

Vilket relä och säkring är till stolsvärme?
Hur mycket måste man plocka bort?
Har dragit bort en del av kablaget från 99an redan, men har kört fast lite.
Är vit-blå och vit-gul kabel till passagerar stolen, och har följt den från stolen till pedalerna, där den försvinner..

Går den ut till säkringsboxen och vänder?

Bara jag får ur reläet, kan jag dra egna kablar, säkra av en matning, och koppla in reläet och knapparna?
Eller finns det mer som styr stolsvärmen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.