AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
14.192

Servicekostnad Bmw 325 iT -06

Hej! Funderar på att köpa en Bmw 325 iT -06.
Den har snart gått 6000 mil. Hur ser servicekostnaden ut ungefär för denna bil? Är den dyr att serva och reparera? Finns det någon speciell service på är extra dyr?
Funderar och jämnför med 320D.
Tack på förhand!
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
är väl motorolja, luftfilter och mikrofilter vid 6000 ungefär. beror väl på hur du kör :p

inte helt säkert men tror den servicen går på 2000 spänn ungefär,
cr
3.939
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Olja, oljefilter, luftfilter och kupéfilter kostar ca. 2000:- för materialtet. Drygt 3000:- inkl. själva servicen hos BMW. 320D kostar något mer pga dyrare filter.

MVH Christofer
Dyrare filter i 320d?
cr
3.939
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Chris87: Ja iaf enl. Mecas och Mekonomens priser..

Meca

325: Oljefilterinsats 130:-, luftfilter 281:-
320D: Oljefilterinsats 182:-, luftfilter 510:-

Mekonomen

325: Oljefilterinsats 131:-, luftfilter 282:-
320D: Oljefilterinsats 172:-, luftfilter 407:-

MVH Christofer
Det är ju inte så farligt, många säger att BMW har dyr service.
Är 6000-mila servicen ispektion 1 eller 2?
Gör servisen var 2000:e mil ungefär?

Men när man tittar på materialet så skiljer det bara några 100-lappar, jag vet inte om det skiljer något på arbetskostnaden.

Jag håller på och räknar lite på ägarkostnaderna med bensin vs diesel när man kör c:a 2000 mil/år varav 1000 mil i tjänsten.

Men när det gäller servicekostnaden mellan diesel och bensin är väl skillnaden marginell?
Inspection konceptet används inte till nyare bilar, utan istället talar bilen om vad som ska göras och när det ska göras.
men det är väl ungefär samma intervall?
Nej, bilens dator indikerar när något ska bytas och detta kan ske vid olika intervall beroende på normal körsträcka, bränsleförbrukning m m. Du kan tillexempel få upp i displayen att bilen ska in på en kontroll (oljebyte ingår inte, utan bilen ska bara ses över), 500 mil efteråt kan den indikera att ett oljebyte ska göras för att ytterligare 500 mil senare indikera att luftfilter eller kupéfilter ska bytas.
Så att när någon komponent ska bytas indikerar bilen detta oavsett vad statusen är på andra komponenter.

Vill man hålla koll på det själv är det bara att gå in i servicemenyn och själv läsa av hur långt det är kvar tills olika saker ska servas.
Går det att uppskatta en årlig servicekostnad?
Finns det någon "storservice" som är extra dyr?
m2
64
m268
320d E90 -06
"Dyrare filter i 320d?"

Ja, kanske det. Men en ofattbar dålig åtkomlighet borde väl också ge en viss prisskillnad vid service: Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Vissa 325 verkar ha för trånga oljekanaler?:

Länk

Mvh
Buspelle
Chris87: Jag är inte exakt insatt i hur datorn fungerar, men vi har två E9X-bilar som är 3 resp 4 år gamla och har varit innepå service några gånger, och dessa fungerar inte enligt din beskrivning, utan anger helt enkelt att service ska göras. Det hela förefaller fungera unegär som på tidigare bilar att det är en kombination av körsträcka, körsätt och förfluten tid som bestämmer när service ska ske.
Vet du vilken service menyn är i instrumenthuset? Där kan du gå in och se hur långt det är kvar tills olika saker ska bytas.
Självklart indikerar den att service ska utföras, men vad som ska ingå i service avgör bilen med de olika symbolerna. T ex. anger "Bil på lyft" kontroll och "Mikrofilter" mikrofilter byte m m.
Byter man partikelfilter på 320D någon gång?
Vid 20000mil skall partikelfiltret bytas, det säger i alla fall datorn i min bil.

När det gäller servicekostnader 325i vs 320d så har ju 325 fler tändstift och större oljevolym som borde kompensera prisskillnaden på filtersatsen.

Nu är jag lite osäker på bytesintervallen för tändstiften till 325i E9X men till E46 skulle dessa bytas vid varje inspektion (dvs var 5000/mil).
Tack.
Har nu hittat en 320d som jag funderar på att köpa, men den är inte servad sedan mars 2009, så jag räknar då med att få serva den bland det första jag gör. Den har gått nästan 10.000 mil.
Vad tror ni det kan kosta mig ungefär?
Finns det någon "storservice" vid c:a 10000 mil? Har sett många som skriver i sina annonser att "stora servicen" gjord på bilar runt 10.000 mil.
Finns det något mer tidsstyrt serviceintervall också? Typ oljebyte vad 12:e månad oavsett körstäcka?
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Servicesystemet på nyare bmw heter CBS (condition based service) och är mycket riktigt uppdelat så att de finns inga bestämda tider på service utan bilen säger till när den ska servas. Alltså finns de ingen stor service eller liten service. Men däremot kan de ju bli så att tex oljebytet sammanfaller bromsvätske eller liknande. Men om man lämnar in den för oljebyte och kuperfiltret ska bytas om 200mil så bör ju er verkstad kontakta er och föreslå ett byte för att slippa fara som en jojo till verkstaden. För att röra till de ytterligare så har bmw på senare årsmodeller slagit ihop vissa delar tex att på e90/91 så byts microfiltret uihop med motoroljan. sen så är de ju tidsintervall på de mesta att även om du bara kört 50mil på 2år så ska ändå oljan bytas pga att den ska bytas med 24mån intervall om bilen rullar väldigt lite. Sen på 3:e oljebytet så kan de vara vissa tillägg tex luftfilter.

Detta är lite rörigt att förklara men hoppas jag bringat lite klarhet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.