|
|
|
|---|---|
|
Ja, nu börjas det. V12:an vägrar att gå på den andra banken, dvs. cylinder 7-12. Den cylinder banken framför föraren, den vänstra. Startade den för ett par veckor sedan, tyckte redan då att den gick lite konstigt. Den rister lite grann och varvade inte riktigt som den skulle. Kollade lite mer idag. Vänster grenrör blir inte varmt alls. Kopplade loss några spridare på vänster banken, ingen skillnad på tomgång. Kopplade loss en spridare på höger bank och då blev det skillnad direkt. Blev lite less och orkade inte kolla mer just nu. Gör ju inte saken bättre att det är ett kallgarage och att föreningen har stängt av strömmen till extra uttagen så för tillfället finns det bara ett lysrör i taket, det är allt lyse som finns. Följande skall testas: Har jag gnista på något stifft? Får den fram soppa? Om det är ja på bägge ovanstående då blir det till att switscha styrboxarna, för dom är väl kompatibla? Lite funderingar. Den har ju stått med ganska lite soppa i tanken och det har ju varit en vargavinter även här i stockholm. Kan det ev. ha blivit en ispropp i den ena ledningen eller pumpen? Den har ju även stått hela vintern med batteriet bort kopplat pga. av tjuvström. Det kan inte göra att den går in i något slags felläge? Eml. lampan fungerar som den skall. Får också ett larm "Oel sensor stand". Finns olja i så givaren är väl inte riktigt ok. Har haft detta larm tidigare och då har den gått ok. Nu har tinat upp lite så skall gå ned och kolla lite mer och se om man blir klokare. //Mackan "fast i BMW träsket igen" | |
|
Har kollat lite nu. Har ingen gnista på cyl. 7-12. Kollade inte gnistan på alla cylindrarna men 2-3 st. hade ingen gnista. Blir till att skifta tändspolar i morgon och hoppas på det bästa. Det går väl att skifta dom lite provisoriskt till att börja med. Annars är dom väl hö. och vä. beroende. Är dom bökiga att bygga om? Finns det någon annan BMW som har likadanna tändspolar eller passar bara spolar från M70 motorn? //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Spolarna skiljer bara på fästena, så dem går att skifta provisoriskt. Spolen till 1-6 är samma spole som till äldre e31, e32, e34 och z3. Beroende på motor. Länk Mvh |
|
|
Har nu skiftat tändspolarna, ingen skillnad. Ohm mätte tändkabeln, dvs. kabeln mellan tändspole och fördelare. Fick ett mät värde på ca. 2015 ohm. Någon som vet om det är ett korrekt värde eller? Har inte mätt den andra tändkabeln än så man kan jämföra. Måste tina upp fingrarna lite grann. Vad blir nästa steg? Tänkte prova att mäta så man får fram 12V till spolen. Om det är ok så blir det till att skifta fördelarlock och rotorer. Tycker att dom ser någorlunda fräscha ut på den sidan som inte fungerar. Skifta boxarna. Är det bara att trycka fästbläcken åt sidan på styrboxarna och sedan dra dom rakt upp. Givetvis också lossa kabelanslutningen innan. Fler tips. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Det räcker att bara skifta kabelanslutningarna på boxarna. Mät upp kablarna som går till Vevaxelgivarna och kablarna som går til cyl 6 och 12, (4 kontakterna fram på motorn) har inte rätta värdena i huvudet just nu, men manualer finns på nätet, annars bara jämföra med den fungerande sidan. Att "donut" kabeln på 6 och 12 ballar ur är rätt vanligt. Skifta allt som går att skifta, Locken, t-kablar, relän, boxar. Har du soppa på båda bankerna? Rätt tryck? Mvh |
|
|
Tack för svar, Har faktiskt inte kollat soppa trycket eller om det finns soppa till bägge bankerna. Tänkte att iom. jag inte har gnista så blir till och jaga det först. Eller kan det vara så att om det inte finns soppatryck på en bank så stänger datorn av tändningen på samma bank också, låter inte helt fel. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Kollat stomp koder? Eller nån annan diagnostik? Mvh |
|
|
Satans vad skönt, nu spinner den som en V12 skall göra. Felet var att kabel anslutningen till styrbox nr. 2 inte satt på ordentligt. Jag har kollat på den flera gånger och den såg ut att sitta ordenligt nedtryckt och allt. Nu kände jag på den en gång till och den gick att vicka lite i sidled men den andra gick inte att vicka, den satt helt stumt. Snäppte loss den och spände fast den igen och nu sitter den som berget. Jag vet att jag hade loss anslutningarna tidigare i vintras när jag jagade tjuvström men hade för mig att jag hade provat motorn efter dess men tydligen inte. Så nu är det bara resten kvar, hitta strömtjuven, fixa centrallåset på förardörren och bakrute defrostern. Bakrute defrostern och tjuvströmmen kan faktiskt hänga ihop men det får väl framtiden utvisa. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
bravo, Roligt för dig, snart kommer våren då är du ute och glider, jäkla tur knutte...=( |
|
|
Theraphosa, Anar jag en viss grad av den svenska avundsjukan, Hi hi. Glömde tidage när jag skrev" bara resten kvar" att vindrutan måste bytas också. Skall försöka skära loss den gamla rutan själv och fixa en liten rostblämma. Sedan får en glasmästare limma dit den nya. Hoppas du ordning på din också. Har följt din tråd också. Jag menar, får du inte tillbaks alla dina pengar så hade jag behållt den. Du måste ju ha garanti på växellådan så den borde ju säljaren fixa. Resten var väl inte så mycket. Vevhusventilation och bromsar kostar ju inte så mycket att fixa och det kan man ju göra själv. insugspackningarna går väl också att fixa själv om man inte är lite rädd för att skruva själv. Det är också nästan en förutsättning att man kan skruva själv lite grann om man skall ha en 750, annars kan det som sagt bli riktigt dyrt. Det sista stycket skulle nog ha varit i din tråd istället för här... Lycka till i alla fall. Jag köpte mina framskivor från tyskland, 730 kr med frakt för 2 skivor, sprillans nya är inte speciellt dyrt. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.