|
|
|
|---|---|
|
Är i valet och kvalet att köpa ny bil. Tittar på nya Polon (TDI 90 DSG7 Masters, eller 105 GT TDI) mot nya Astra (1.4T eller 1.3cdi Ecotec). Har pratat med säljare och fått offerter på alla, de hamnar kring samma krona med "min" utrustning, runt 210 000kr. Det som talar för Polo: Kvalite och andrahandsvärde. Billiga mil. Minus: Tråkig och mindre jämfört med Astran Plus för Astra: Större bil för samma peng. Rolig och innovativ Minus: Andrahandsvärde, kvalite? Märkesframtid? Jag kan fanimej inte bestämma mig. Polon tilltalar förnuftet, Astran tilltalar sambon. Era åsikter tas varmt emot. | |
|
Svenska Volkswagen har beställt 250 st bra och sportigt utrustade Polo 1,2TSI DSG "Car of the year Edition" som kommer säljas för 179900:- (ordinare pris 218800:-) Har en broschyr om du vill ha. För 210´ hade jag köpt en Golf istället för en Astra. Bättre bil och billigare att äga. MVH Christofer |
|
| 1.2TSIn hade varit intressant om det inte vore för att den ska börja säljas i höst. Står för tillfället utan bil, så jag vill inte vänta längre än de 10 veckorna som redan är till buds. | |
|
Förstår ditt dilemma; Polon är riktigt stabil medan Astran är ny och (nåja) spännande. Astran sägs ju vara en comeback, men det är inte första gången vi hör det när det gäller Opel, så risken är stor att det visar sig vara falskt alarm även den här gången. Astran skulle bli mitt val endast om jag fick en extremt bra deal och exceptionellt mycket mer bil än om jag väljer Polon, vilket jag inte tror att handlarna är kapabla att fixa, så Polo (eller ännu hellre Golf) skulle bli mitt val. |
|
|
Garvis: Köp en billig bil så länge. Polo Car of the year edition tror jag skulle komma nu snart, innan ordinarie 1,2TSI kan beställas. Men, som sagt , varför inte en Golf? VW är dyra (och så även Astra) men har mycket få svagheter och bra andrahandsvärde. Jag hade nog valt en Golf 1,4TSI DSG med lite rolig utrustning. MVH Christofer |
|
|
Exempel: Golf TSI 122 DSG7 Masters Tillval 2 zons klimatanläggning Climatronic 4900 kr Förvaringspaket förvaringslådor framstolar samt bagagenät 1100 kr Radio RCD 510 2900 kr Sportstolar fram 2600 kr Dimstrålkastare med statisk kurvljusfunktion 2300 kr 4 dörrar inklusive elfönsterhissar bak 6000 kr Backkamera 1900 kr Ljus och sikt-paket 1 1700 kr Grundpris: 201 400 kr Färg & klädsel: 0 kr Tillval: 23 400 kr Totalt (inkl moms): 224 800 kr - 8% rabatt = 206 816 kr Exempel 2: Golf GT TSI 160 Tillval 2 zons klimatanläggning Climatronic 4900 kr Förvaringspaket förvaringslådor framstolar samt bagagenät 1100 kr Radio RCD 510 2900 kr Lättmetallfälgar 18 tum Vancouver 4100 kr Utan emblem för modell- och motorbeteckning på bakluckan 0 kr 4 dörrar inklusive elfönsterhissar bak 6000 kr Backkamera 1900 kr Ljus och sikt-paket 1 1700 kr Sportchassi i kombination med 18 tums fälgar 0 kr Grundpris: 215 000 kr Färg & klädsel: 0 kr Tillval: 22 600 kr Totalt (inkl moms): 237 600 kr -8% rabatt = 218 592 kr Man kan få mycket bil för dryg 200´... MVH Christofer |
|
|
Hmm... har svårt nog att välja mellan Polo och Astra. Nu blandar ni in Golfen i det hela också. Får ta och kolla igenom möjligheterna för en sådan med. Har fått 7% rabatt på Polon... kanske kan få lite mer på Golfen som är större. Prisskillnaden blir kanske då minimal. Blir ni arga om jag säger att Polon är avsevärt mycket läckrare än Golfen? |
|
|
Det är ju du som skall välja. Tycker dock jämförelsen mellan Polo och Astra haltar lite, Golfen är ju en del större och likvärdig med Astra. Tycker också Polon ser bra ut, men Golf GT är nog snäppet snyggare. Länk 7-9% rabatt brukar det gå att få som privatperson hos VW. Skicka runt offerter. MVH Christofer |
|
|
Funderar också på polon, (tack för broschyr mm. tidigare chrille). Men så kanske jag istället vill vänta in nya alfa guilettan som kommer först till sommaren. Tycker den är vansinnigt vacker, kanske något för dig med Garvis? Länk |
|
|
Visst finns det andra bilar, såsom Alfa, som ser bra ut. Men det finns det ju andra aspekter att väga in i bilägandet, t.ex. kvalitet och andrahandsvärde... =) MVH Christofer |
|
| var o kollade på nya astra och tycker att de lyckats riktigt bra med kvalitetskänslan och inrednigen.. hade personligen satsat på en sådan då ja tycker att polo är för dyr sett till storleken.. fabia är ju i stort sett samma bil men mycket billigare.. vad kostar en golf med samam motor och utrustning?? | |
|
Astran är i princip lika dyr som Golfen med likvärdig motor och utrustning. Ägandekostnaderna blir faktiskt högre för Astran eftersom den drar mer bränsle och har förmodat sämre andrahandsvärde. Astran har absolut blivit en bättre och framförallt snyggare bil, men man kan undra hur Opel har tänkt stjäla marknadsandelar från Volkswagen när Astran fortfarande har fler svagheter än Golf och dessutom blir dyrare att äga. MVH Christofer |
|
|
Det blev en Polo 105 TDI GT, leverans i början juni. Bra rabatt och service från säljaren. "Min" Astra skulle om det hade blivit affär, levererats i aug/sept. Lite väl länge att vänta på en ny. |
|
| då får man gratulera :D vad blev det för färg ?? | |
|
Grattis! ...och grattis till att inte tjejen övertalade dig till en Åpel. ;-) MVH Christofer |
|
|
Grattis! Rätt val tycker jag också. Vilken utrustning och pris? Tittar på en ny åt tanten i samma storlek, även om jag sneglar på Honda Civic också. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Det blev en Pepper Grey. Med Climatronic, farthållare, 17" Boavista, 4 dörrar, utan emblem och svart klädsel. Har även bockat för vinterdäck och motorvärmare. Landade kring 215.000:- med allt. |
|
|
Garvis: Jag antar att du valde "komfotpaket" med PDC och farthållare för 3000:- istället för farthållare för 3400:- löst. Jag hade också övervägt radio RCD 510 för 2600:- för att få cd-växlare, touchscreen, AUX-ingång och minneskortläsare. Tror även RCD 510 visar grafisk visning av PDC som i andra VW-modeller. MVH Christofer |
|
|
Nej farthållaren beställdes löst... vet att det är oekonomiskt. Men jag är enormt petig och tycker inte det är snyggt med alla dessa "backvarnarpluppar" på kofångaren. Tycker även funktionen är lite onödig på lilla Polo, dessutom en sak mindre som kan gå sönder i framtiden. RCD510 valdes helt enkelt bort för att jag inte tycker att den är snygg. Alldeles för plottrig. RCD310 är dessutom designmässigt mycket snyggare ihop med Climatronicen. RCD310 har AUX-ingång, placerad nere vid mugghållarna framför växelspaken. Så petig är jag! |
|
|
Varför isf välja till något som ev. kan "krångla" i framtiden..? Du gör ju naturligtvis som du vil... MVH Christofer |
|
|
vill... MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.