|
|
|
|---|---|
|
Har en 320i som strålgastarglaserna har en hel del småa stenskott. Strålkastarinsattsen är orginal, med automatisk vinkling vid start som jag gärna skulle vilja behålla. Frågan kommer då jag undrar om man enbart kan byta glasen till strålkastarna, och isånt fall var jag kan få tag i dessa. MVH Mikael | |
|
Det går att byta bara glasen på E46. Nya köper du som reservdel hos närmaste BMW-handlare. Bytet är ganska enkelt, det var en diskussion om detta med bildlänkar för någon/några veckor sedan - gör en sökning så hittar du den säkert. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Varför byta när man kan polera upp dom? Dom blir nära på som nya. Du behöver våtslippapper och en polermaskin. |
|
|
Det var väl inte bara det vanliga - grumlighet - som var problemet. Stenskott är väl lite annan art att polera bort. Vad jag läste någonstans är det att göra det själv. BMW verkstäder gör det visst inte längre, utan de vill byta hela insatsen. Något med att det lätt blir problem med immighet/otäthet eller hur det var. Men är man lite noggrann skall det visst gå bra. |
|
|
@Nip: Det går alldeles utmärkt att polera bort även stenskott. Det är arbetet som tar längre tid bara. Körde våtslip 600 i början och därefter 1200 våtslip. Därpå blev det Autosol pasta och slutligen Sonax Rubbing med en våt tvättsvamp och resultatet blev helt blanka plastglas !! Arbetstid ca 12 timmar för båda sidorna,så visst tar det tid men spar pengar ;) |
|
|
Ett problem med strålkastarglasen är att det gärna blir små mikrosprickor rakt framför där halvljuset lyser - inget som egentligen påverkar funktionen då sprickorna ligger så att ljuset lätt passerar dem och de orsakar inte läckage - enbart kosmetiskt. Dessa sprickor sitter djupt i glaset och går inte att polera bort! Vid polering riskerar du brytningsfel eftersom du skapar "glasögon" till bilen. ;o) Bytet av glasen är enkelt och det som en del fuskar med som orsakar läckage, är att de inte byter gummipackningarna! De är bara att dra ut (när glaset är borta och sedan ersätta med nya - tar max en minut per lykta... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag bytte ett på verkstan. Glaset kostade 895 kr, och då fick jag då inte med nån ny packningen (som jag tror jag läst att vissa fått). Verkstan stoppade tillbaks det som jag hade innan. Det såg ju fräscht och fint ut i och för sig. Bytet gick på 1075 kr i alla fall. |
|
|
Packningen ingår inte i glaset, utan är en separat reservdel. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Att man inte ens kan få med en sketen packning för nästan 900 kr är ju verkligen skit. Tack till bmw som inet ens upplyste om att man skulle byta den där packningen. Nu står man väl där snart med läckage | |
|
Får tacka för de snabba svaraen! Fundear på att försöka att slipa glasen först för att se om detta funkar, annars blir det att byta dem. Glasen är som sagt matta med lite småa stenskott (inte alls stora) så borde väl göra skillnad iaf. Har hört att det finns något som heter "Dr Headlamp". Hur funkar detta och rekomenderar ni att försöka med detta? Om så är fallet, var får man tag i detta och i vilken prisklass ligger detta på. MVH Mikael |
|
| En gammal pärla kanske behöver ett par progressiva glas ;) | |
|
Ställer frågan igen. Var kan mna få tag på "Dr Headlamp" och hur fungerar detta. Tacksam för svar! MVH Mikael |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.