|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ni som bor i stockholm, Jag ska till stockholm på måndag och tänker köra m3an, Har inga vinterdäck, Är de för halt där? Vill helst inte köra diesel volvon, | |
| Kör du dagtid och håller dig till någorlunda stora vägar så är det tort och fint. Funderar själv på att ställa på kärran för en sväng snart =) Lycka till! | |
| Jag bor i på landet ett par mil norr om Stockholm och som det ser ut nu är det tvärlungt att köra med sommardäck även i bushen. | |
|
Inne på smågatorna i stan finns det is, men kör man med förstånd där så är det nog ganska odramatiskt på övriga gator. __________ Mvh Grelle |
|
| ok då blir de m3an upp, Kommer vara i haninge trakten, | |
|
Bara ut och köra. Håll dig på stora vägar. Tog en premiärsväng igår på 20 minuter och det gick riktigt bra! |
|
|
Kristianstad-Stockholm tur och retur med en M3 med sommardäck låter rätt dumt. Har du kollat vädret för den aktuella tiden? Om polisen uppmärksammar dig blir det dyrt, för att inte tala om jobbigt att ta sig hem. Om du har en "Diesel-Volvo" med vinterdäck, varför inte vara lite förnuftig och använda den? |
|
| Lite blött här på vägarna vid Nacka, ingen is alls.. Tippar på att Haninge är likadant..Tänkte också ta en lite sväng idag men kom senare på att jag inte hade ett batteri :( | |
Buspelle |
Körde E4an Sthlm-Malmö tor förra veckan och det är rent hela vägen. Men visst måste du hålla lite koll på väglaget. Kan ju bli snorhalt på nolltid med lite snöblandat regn och några minusgrader. |
| Kör försiktigt bara så går det bra. | |
|
En följdfråga: Gäller försäkringen om man smäller med sommardäck i vinterväglag under perioden då det är lag på vinterdäck? Om inte så hade jag aldrig tagit risken. Det snöade i går i skåne, så det kan ju säkert snöa ännu mer i shltm om du har otur. Och underkylt i kombination med sommardäck.. usch.. |
|
|
Allt är farligt och dessto mer man funderar dessto farligare blir det. Om man ska göra något ska man bara gör det. Ett exempel är att åka med sommardäck i vinterväglag - En bra idé? Antagligen inte. Genomförbart? Troligen. Hej |
|
|
Frapp - Händer det något och försäkringsbolaget upptäcker att de kan komma undan ersättning så gör de garanterat det. Man riskerar naturligtvis även trubbel med lagens långa arm i en sån situation. Om gudarna vill en riktigt illa står man med ständig värk resten av livet, totalkvaddad bil som man inte får ett öre genom försäkringen på, skadestånd till t ex annan trafikant eller fastighetsägare, samt som grädde på moset åtal för trafikbrott. Men det kräver förstås en rejäl portion otur. Jag hade absolut INTE gamblat, särskilt inte om jag haft en annan bil som faktiskt har vinterdäck monterade. |
|
| Försäkringen gäller ovavsett va du har för däck bara lite högre självrisk.Så kör bara men va lätt på gasen.... | |
|
ja e lite van med sommar däck på vinter, Har kört rx7 och skyline nästan hela vinter med sommar däck, De jobbigaste är när man står stilla och ska köra, Då spinner det bara, Men m3 har anti massa , Så tror de blir den upp, Viste inte riktigt hur vägarna var där uppe, Inte många dagar kvar tills vinterdäck krav går över, |
|
| Länk | |
| Anti-massa = kommer ingenstans om man inte stänger av det.. Tacka vet jag E90/E60 mfl. som har det ultimata vinter-läget! | |
| Har tagit mig runt stan en del igår, kontentan är: hyfsat på E4, och riktigt mycket is på vägarna i villaområden runt stan. | |
|
man får ju faktiskt köra med sommardäck nu om det inte är vinterväglag! Och enligt lagen är vinterväglag Vinterväglag om det finns is, snö, snömodd eller frost på vägbanan. Så är det torrt ska väl inte polisen vara något bekymmer, men kör lugnt! |
|
|
Under dagen smälter snön som e runt motor vägen. Det mot natten fryser på då det e cirka 6 minus här i haninge. Vägarna i haninge e blandade men jag skulle nog inte chansa om jag hadde en sådan fin bil. Vad e det för roligt som händer här =) |
|
| nej inte så farligt på vägarna, Körde med en skyline med sommar däck gick hur fint som helst, Ska på möte och utbildning några dagar, | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.