|
|
|
|---|---|
|
När som helst kommer solen! :) Hade en tanke att prova 245/45 R18 istället för den normala 245/40 R18 som sitter som standard. Är jag fel på det tror ni? Denna gången blir det dock INTE RFT. Rullningsomkretsen ökar med 3,7% så det är ok ur den aspekten. Funderar över riktningsstabilitet, vindkänslighet etc som är kära ämnre för en del e60-ägare. Har aldrig upplevt detta som något problem tidigare kan dock tilläggas, även på RTF/vinter/sommar etc. Lutar åt Bridgestone Potenza RE050 eller RE050A (men nu var det i och för sig inte däck jag ville diskutera). | |
|
Varför vill du byta dimension? ---- BMW CS #6212 |
|
|
Ah, glömde det viktigaste, anledningen: Mer komfort! Avverkar trots allt de flesta milen i maklig landsvägsfart, inte sagt att jag vill ha ballongdäck för det. Därför förfrågan vad man kan förvänta sig för skillnader. Är alltså ute efter ett steg mer komfort med priset ett steg mer kräng i snabba kurvorna. |
|
| En klar komfortökning får du nog bara genom att byta bort RFT. De har ju tydligen blivit bättre på senare år, men dina kanske har ett par år på nacken. Vet inte om Michelins komfortdäck Primacy finns i de dimensionerna, men det är ett däck som brukar gå länge och tyst även när det blir lite slitet.(men nu var det ju inte däck du ville diskutera ;)) | |
|
Precis, byt RFT till "vanliga" däck och njut av en underbar komfort! Själv kör jag på 245/35/19 på sommaren och tycker inte bilen har dålig komfort. Men så är det heller inte RFT-däck... Riktningsstabilitet, vindkänslighet etc är ett bekymmer för speciellt ägare till RFT-däck, enligt min mening. Den lånebil jag hade under lång tid hade 17" RFT-däck och komforten var klart sämre jämfört med min bil med 19". ---- BMW CS #6212 |
|
| Bridgestone Potenza lyckade inte så bra i Auto motor & sport sista däcktest. Mycket förvånande kom det faktiskt sist av alla. | |
| Jag trodde 245/45-18 va standard på en E60. Ser ju bara dumt ut med mindre hjul i så pass stora hjulhus. | |
| japmax> Nej 245/40-18 är rätt som sarli skrev. Liksom tex 245/45-17 och 245/35-19. | |
| 245/45-18 är också en "godkänd" dimension på E60. Kör det på vinterhjulen, helt ok. | |
|
Ett gäng Bridgestone Potenza S001 245/45/18 sitter nu på (det blev minnsann rätt tajt med plats på framhjulen vid rattutslag). Vill bara berätta att det känns fint, ett jäkla grepp i kurvorna, acc och broms! Ökningen i profil är ungefär som förväntat, lite mer kräng i snabba rattutslag men något skönare komfort. En sak jag noterat är att när jag kör över lite grus (efter allt grusandes i vinter) så hörs det mycket i hjulhusen, känns alltså som däcken är klistriga och drar med sig allt!? Aldrig upplevt med andra däck. Hoppas dom inte är alltför mjuka och försvinner under sommaren... |
|
| En säsong varade mina S001 bakdäck. Brukar räcka 2-3 med min körstil även om jag kör ganska många mil (skånska mått mätt). Är dessa Bridgestone sulor supermjuka eller!? Någon annan som har erfarenhet av denna modell? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.