AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.126

Transmission failsafe prog

Ax
13
Axelsson88
540iA Touring -99
Som rubriken lyder.
När bilen har stått på parkeringen över natten och jag går ut på morgonen och ska starta den och köra iväg så tappar den växeln eller växeln hoppar ur ! och då kommer transmission failsafe prog meddelandet fram.
Men nu hände de idag igen fast bilen var varm, hade kört 3 mil så motorn och allt var i drifttemp, stannade den på en parkering för att släppa hunden tog kanske 30 min och skulle sen fara och då la den inte i någon växel.
Stängde av motorn och startade den igen och då gick växeln i så jag kunde köra men då varvade den onormalt mycket på 1:ans växel och betedde sig konstigt på växlarna och sen så hoppade växeln ur igen !! Vad kan felet vara ? någon som har haft samma fel någon gång ?

Bilen är en bmw 540 -99 aut

Har pratat med dom på bmw och dom tror att oljan i lådan är dålig men det kan den inte vara för förra ägaren som hade bilen hade bytt oljan i mitten av 2009.

Mvh
Martin

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Mest troligt handlar det om lite svajig spänning, kolla upp att generatorn laddar ordentligt och ladda gärna upp batteriet igen. Du har väl tagit bort säkringen till bensinvärmaren om den inte är felsökt/reparerad?:

Länk

Använde förra ägaren ny originalolja vid bytet? Byttes automatfiltret?

Mvh
Ax
13
Axelsson88
540iA Touring -99
Jo säkringen till bensinvärmaren är borta sedan länge. Ska kolla de där med generatorn så den laddar ordentligt för jag har mest troligt trasigt batteri i bilen också. Men kan de verkligen ha med generatorn att göra när växellådan lever om så där. ?

Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
tips byt batteri om du inte vill att generatorn ska brinna för dig
sen prova nolla datorn kan hjälpa men mest troligt att batteriet är dåligt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.