AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
449

Justera ventilspel själv?

Jag har tidigare hävdat att jag är långt ifrån en expert (ojojoj), snarare nybörjare (som kan byta bromsskivor, klossar, tanka, mm) inom området. Med denna information går vi vidare till min fråga.

Går det att justera ventilspelet på sedvanligt sätt på en 528i -87? Är det något man bör tänka på med dessa eller så? Då jag skall iväg med bilen till en händig morfar så tänkte jag försöka ta oss (!) tid till att gå igenom bilen lite själv, då är väl ett justerat ventilspelet något som gör att bilen inte tickar lika mycket (?).

Finns det något annat man kan göra genom att skruva, kika, medans man ändå har huven öppen?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kolla de två bultar som håller oljeröret(under ventilkåpan).
Dem har en tendens att lossna efter ett tag=inte bra.
Dra åt dem "lagom" :)

Ventilspelet är inga större problem att kolla/justera.
Kom bara ihåg att vara noggrann och justera när motorn är kall,dvs under 35grader tror jag det stod någonstans...mao låt bilen stå över natten då är du säker på att den tål att justeras till rekommendabla 0,30(både insug o avgas).Underlättar att ta ur stiften så att motorn lätt går runt..

Men är det första gången ni ska göra det så var beredd på att du ev. måste göra om det ett par ggr...Men var extremt noga vid justeringen då ska det gå bra(händiga morfar fixar nog det :)

Lite tips blev det,lycka till..

Mvh Janne.
Med internets snabbhet också! Tack! Ja är det fler som har liknande tips, så skriv gärna.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kan ju skriva lite till när jag ändå håller på :)

Verktyg du behöver är "dorn"/liten insex för att "flytta" excentern,bladmått,sen tror jag det var 10:ans blocknyckel för lossande av själva excentermuttern.
Ventilkåpspackningen kan ju vara ide att byta..kostar ca 150:-

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.