|
|
|
|---|---|
|
Som topic lyder så har jag en del missljud från min pärla. 1. Dels så är det det ganska välkända missljudet från diffen(?) som irriterar. 2. Sen är det något skrammel från motorn/avgassystemet när man accelerar? Låter som att nånting inte riktigt står rätt till om man säger så. Någon som vet någonting mer om detta? För övrigt har bilen gått 10500mil och har EJ gjorts Insp.2 på den ännu men det ska göras snarast! Kan det vara att Insp.2 inte gjorts som skapar trubbel? Mvh, Kew | |
|
Gör inspektion 2 på en bra verkstad och förklara felet! Kan vara vad som helst, från en lös skruv till en trasig låda! 1. Dels så är det det ganska välkända missljudet från diffen(?) som irriterar. Vad e det för ljud du menar där? |
|
|
Ska göras. Det som brukar kallas för "M-clunk" Länk |
|
| Det är alltså att man hör ett "klunk" ljud när man växlar/använder kopplingen | |
| Kolla skicket på bussningarna i bakvagnen, när dom är slitna så dunkar det en del | |
|
Läste faktiskt i en M3 försäljningsbroschyr från -03, längst bak i tekniklexikon om den Variabla M-diffen. Där står tydligt att pga den vridstyva drivlinan och att grejerna ska hålla så kan man få (akustisk) information om överföringen av vridmomentet-särskilt vid plötslig lastväxling..Alltså så ska diffen låta lite:-) Dock har jag märkt efter att ha kört flertalet M3 e46 att en del klonkar mer än andra av nån anledning... Mvh Peter |
|
| håller me peter :) alla m3or jag har testat klonkar, men mer på visa beroende på bilens skick. Provkörde förre året en m3 e46 02a som va import från litauen haha det lätt som hela bakaxlen skulle gå av när som.. | |
|
När jag köpte min förra m3a så hade den precis fått en ny bakaxel men den klonkande ändå lite så det skall du inte bekymra dig om. Däremot fick jag ett annat klonkande ljud (som en kula i en kakburk), efter ett tag upphörde detta ljudet och då uppkom ett turbovin från lådan vid hastigheter runt 90km/h istället. Det visade sig att det var ett litet lager i lådan som hade rullat av och smulatsönder.. Fanns ej att köpa som reservdel så en ny låda fick monteras. Sedan måste din bil varit väldigt väldigt försiktigt körd, då du inte behöver göra insp 2 förrens nu. =) |
|
|
Hade ett klonkande ljud från diffen på min bil med när man släppte upp kopplingen. Auto7h i Borås konstaterade att "medbringarna var slitna på den högra utgående axeln". Man kunde känna på drivaxeln att det var mer glapp där en på andra sidan. Vissa säger att det är glapp på alla M3 diffar men jag tog ändå och bytte ut hela paketet.. Körde den bara 10km från verkstaden till Garaget efter byte men klonket är numera historia. Mvh Reichel |
|
| Verkar som att motorn är det sista som slits på m3e46... Men att det är kört för allt som är kopplat till den! haha.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.