AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.214

hur fungerar det me coupe på vintrarna?

tänkte på det att rutan hissas ner när man öppnar dörren hur går det om rutan är igenfryst mm, har sett jävligt många som har trasiga fönsterhissar så därför jag undrar om det kan bero på de?
Gee
Coupen är ingen vinterbil direkt :P har haft en del problem i vinter med att rutan inte går ner när du öppnar dörren så den hamnar utanpå listen, det man antagligen inte bör göra då är att försöka tvinga ner den, jag slog på värmen för fullt och körde ändå efter ett litet tag kunde jag hissa ner den och sen upp som vanligt. Hände kanske en 3-5 gånger i vinter och då bor jag i Skåne. Finns ju en del sätt att förebygga detta dock som att smörja fönsterlisten med silikonstift. Det är snyggt utan ram runt hela fönstret men inte direkt smart ;)
Po
33
Pomme
320Da Touring E46 -02
esch Gee, min ruta fastnar så fort det är minus ute i stort sätt, inte bara ett problem på coupe bilarna sörru ;p

Just din fråga yeahduuuuude vet jag faktiskt inte, men det låter ju onekligen inte helt omöjlig att det skulle kunna vara så. Men har man coupevärmare på morgonen till exempel så borde det ju inte vara några problem. förutsatt att man tex ska åka till jobbet och så med den menar jag.
Pomme, problemet är värre på coupe för då skall rutan åka ner 2 cm varje gång dörren öppnas. Därför är man "beroende" av att hissen fungerar och helst inte fryser fast.

Själv har jag, då jag vetat med mig att det skall bli kallt och risk för fastfrysning föreligger, hissat ner rutan en aning så den inte behöver åka ner då dörren öppnas.

F.ö så upplever jag att det alltid är i listen i nederkant på rutan som det fryser fast, inte i överkant.
Bor man i Norrland bör man ej åka Coupé på vintern.
Har kört min 328a hela vintern och här uppe har det varit -20 och kallare många gånger och rutan har krånglat i princip hela tiden elhissarna funkar aldrig när det är typ -10 eller kallare så har fått hissa ner rutan lite grann och låtit den vara.
Nu har vi dock haft +5 och varmare hela veckan och våren är på väg då Coupen kommer till sin rätt =)

// 4 cyl är INTE en riktig BMW
Coupé är ingen vinterbil, det har man ju märkt, därför står den i garage över vintern numera...

//Jesper
tack för alla svar! då lutar det åt en 4dr för mig del!
177
Bästkusten
328iA Cab -98
Jag kör cab och jag har inte några problem.
Men jag tar en silikonspry (Biltemas) på rutans nederkant och yttre skraplist samt runt om på listerna och det har funkat bra hitentills i tre vintrar.

Vänligen-
Stefan
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Upplever inte det som ett stort problem. Detta händer endast då det bildats riktig is i nederkanten och är det så kan man lätt skrapa/knacka bort det innan man skall in i bilen. Mvh
Wa
184
Wargen
330CiA M Cabrio Imolarot II 2003
Visst har det hänt att det krånglat lite om det varit kallt och blåsigt även här i Skåne, men har klarat mig över förväntan denna vinter.
Är mycket noga med att inte spola bilen på rutorna när det finns risk för frost.
Ett garage på natten är bra att ha också (och ett på jobbet är också bra när det finns risk för fastfrysning).

Wargen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.