|
|
|
|---|---|
| Det helabörjade i januari då jag var på semester och jag bad henne att köra bilen några gånger.Hon meddelade mig att hon gjort ett försök och den gick inte hårdare än 60km/h så jag trodde att den gått inågot slags safemode så jag bad henne lämna saken i den jävla kylan.Nu när jag kom hem fann jag inga problem men eftersom jag hade besiktning körde jag till verkstaden ifall det lämnat något i minnet.Verkstadenhittade inget och besiktningen ok,men när jag körde hem märkte jag en sak,nämligen att växelspaken gick att lägga i vilket läge som helst utan att trycka in knappen på steptronicen så kanske det låg något i vinterproblemet.Vad är felet, verkar riskabelt? | |
| Vet ingen nägot om växelspaken på steptroniken?Tidigare fodrade det att hålla spaken intryckt när du valde läget,nu är det bara att sätta i spaken iönskat läge? | |
|
spärrhaken har kanske hängt sig. schnellfahrer baumvelt the force is with mee |
|
|
Det går att skifta mellan automat och steptronic bara genom flytta växelspaken i sidled. I manuellt läge växlar man uppåt genom att dra spaken bakåt... missar du att växla upp gör den INTE det åt dig. Missar du däremot att växla ner fixar den det, hamnar då vanligtvis på växel två .. Inte för att jag vet om det är svar på någon fråga, men en liten förklaring på hur den fungerar.... Janne |
|
|
Det är nog spärren man måste hålla in för att flytta spaken fram/bak som menas, inte rörelsen mellan manuell/automat. Låter som mekaniskt fel i spärren, den har också en koppling mot tändningslåset och det sitter även en solenoid som är kopplad mot bromspedalens kontakt. Flera system som skall samverka med andra ord. FP |
|
| Det är precis som folke säger,men är det svårt/dyrt att fixa?Provade även under körning att skuffa spaken till neutralt utan att trycka på knappen,den for på neutralt och varvtalet steg så jag vred den snabbt till D tillbaks.Vågar inte prova under körning men om den även går till R så vete fan vad händer vågar ej ge bilen åt andra.växellådan funkar annars helt ok. | |
|
Från D till N och tillbaka är det ingen spärr. Däremot till R, och vid lite varvtal så händer det inget drastiskt (dock rekommenderas inte att testa) men vid nära noll så går låset in och tvärnitar. Jag har inte testat att reparera spärrknappen med tillhörande system men det är nog ingen större operation. FP |
|
|
Jag har ett annat problem kopplat till systemet. Nämligen att nyckeln ibland fastnar trots att man sätter växelväljaren i P läget. Det skall j inte gå att byta mellan P och N utan att trycka in knappen. Man skall dessutom inte kunna lägga ur P utan att ha bromsen intryckt. I mitt fall så kan jag dra igenom ibland utan att trycka in knappen. sedan har jag även problemet med att nyckeln fastnar. Antagligen för att systemet tror att den inte står i P läge. Mitt problem brukar oftast ge med sig om jag kör in den i steptronic läge o ruckar lite. har läst ganska mycket om det här problemet och frågat utan att blir klok. Jag tror att felet är ett glapp i kabeln som sitter vid tändningslåset och går till en isolenid nere vid sidan av växelväljaren. Många har detturom haft problemet med att det är något i vägen för växelväljaren. Typ ett mynt eller liknande som har trillat ner. kan vara värt att titta efter om det är så enkelt har du ju tur:-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.