|
|
|
|---|---|
|
I bland dyker frågan upp i detta forum gällande Biltema och andra företag som säljer reservdelar mm. Det svar de flesta ger och även jag ibland "undvik Biltema". Jag skulle med detta inlägg vilja få mer nyans i "nej inte Biltema". Många gånger har jag full förståelse för att många, säkert många unga blivande bilägare, då de ställs inför exv. priset på en reservdel hos BMW kontra priset hos Biltema med flera. Då jag själv närmar mig "de 50" ;-) är kanske inte 2-3 tusen kronor lika mycket som för en nybliven 18 åring som nyss skaffat sig en BMW, som inte är av senaste årsmodell. Jag kan förstå att de ryggar till inför prisskillnaderna. Frågan är " är Biltemas reservdelar något att köpa eller"........... NoFear <¤¤00¤¤> | |
|
Det går utmärkt att handla på Biltema om man gör det med urskiljning! Vissa delar som de säljer tillverkas av samma tillverkare som till BMW, MEN många prylar har katastrofalt dålig kvalitet! Dessutom kan de byta leverantör, vilket gör att man kan köpa en produkt vid ett tillfälle och få en "bra" produkt, nästa gång kan "samma" vara ha sämre kvalitét. Som sagt handla med urskiljning. Det stora problemet är att veta vilka prylar som har "godkänd" kvalitet och vilka som inte har det. Säkerhetsdetaljer som bromsar etc skulle jag peronligen inte handla hos Biltema just pga att kvalitén är så ojämn. Ett exempel på produkter som är mycket prisvärda är spolarvätska och vissa andra bilkemiska produkter. Mvh |
|
|
Håller med. Jag köper t.ex utmärkt fälgrengöring, runt 29:- för 900 ml, oslagbart billigt och dessutom bra. Men som sagt, de borde ta bort "bil" i sitt firmanamn. Man kan hitta en del prylar, ibland tom märkesprylar, men man måste veta lite vad man köper och kunna bedömma kvalitén. FP |
|
|
Vist är det så man får vad man betalar för. Ett exempel: För att kunna fixa bromsrör köpte jag "Dubbelkoningsverktyg" för 298:- konstaterade att detta var totalt odugligt gick ej att göra konor på rör med. Har köpt "Dubbelkoningsverktyg profs" för 798:- Jag är bara så impad lätt att jobba med blir perfekta konor, mycket billigare att köpa rör på meter och lösa nipplar än att köpa fördiga rör. Sensmoral: man får vad man betalar för. mvh BLJ |
|
MION |
Biltemas silent block är identiska med orginal. Man kan tydligt se att BMW-loggan är bortslipad men BMW-artikelnummret är kvar. Dessa delar har dock ingen större prisskillnad mot originaldelar. |
| Johan: Har för mig att Sur-Sverker testade spolarvätska och Biltema kom sist om jag minns rätt. Jag är gillar inte alls Biltema men köpte bromsbelägg till andra bilen (Renault Megane) på Biltema och de funkar faktiskt utmärkt än så länge efter ca 500 mil. Man fick dock fila lite på dom för att de skulle gå lätt i oket ;) | |
|
Jag har handlat hos BILTEMA sedan dom hade en 10 m2 butik i källaren till ett hyreshus i Linköping och jag har alltid varit nöjd med deras kvalitet. Jag köper alla verktyg som jag behöver och som dom har av dom samt allt som passar till mina bilar (bla M5, 635 och 3.0S) och jag kan på rak arm inte påminna mig att jag blivit missnöjd en enda gång! Jo förresten för ett par år sedan gång köpte jag kompaktlysrörslampor med skruvfattning som var rena skiten. Och inte hanterade dom reklamationen på ett bra sätt heller. Jag har också köpt "dubbelkoningsverktyget" för runt 300 spänn och för mig har det fungerat det utmärkt. Jag har använt det i många år och säkert bytt bromsrör på 4-5 bilar utan något enda problem! Per L |
|
Lejba |
Jag handlar mycket grejor hos Biltema. mest slitdelar, det mesta verkar funka, förutom stötdämparna. Jag har satt dit Biltemadämpare på ett flertal bilar (fiesta, golf volvo bmw mfl) det jag märkt är att dessa är "studsiga". Man kan fråga sig varför jag fortsätter med dessa. Priset! man får mellan 5- 10 stötdämpare för samma pris som original. Hoppas jag inte studsar över broräcket på Öresundsbron i sommar legba |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det finns mycket bra TEMA grejer på biltema men bildelar är det bäst att välja med omsorg för där skiljer det som tidigare sagt på kvaliten mot andra reservdelsfirmor som säljer samma delar som orginal fast i annan kartong.ibland billigare ibland samma pris. MVH Hasso |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.