AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.033

pirelli eller continental till e90? (däck)

be
379
bengalsimon
320i E90 -05
jag tänkte beställa hem lite fälgar ganska snart. och då behöver jag däck vars dimension var lite dyra upptäckte jag. hittade ett set med pirelli för 9500 ungefär och ett set continental från 10500 hos gummihuset. anledning till att jag väljer en lite dyrare affär som gummihuset är att jag får hem däcken 2-3 dagar efter beställning. dessutom kan jag hämta ut dom själv och betala. för jag bor ju trots allt bara 5 min bilfärd från dom :)

men nu till frågan, ska man köpa pirelli eller continental?
235/35 19
265/30 19

egenskaper ja e ute efter är väl det vanliga, ska funka bra på vått, i hög hastighet och ska slitas sakta.
cr
3.939
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Väljer du "premiumdäck" med riktigt bra grepp så får du offra slitstyrkan. Continental har väl rent generellt fått snäppet bättre resultat i tester på senare år.

Det finns bra kompromisser med bra grepp, slitstyrka och pris.

MVH Christofer
Roffa1
Det finns en märkning på däcket: "tread wear" som ger en liten "fingervisning" om däckets slitstyrka. Ju högre siffra desto bättre slitagestyrka. Däck märkta under 200 slits ut mkt fort. Betänk även att högre livslängd ofta går hand i hand med stötigare komfort p.g.a av en hårdare gummiblandning.
Roffa1
Lite info om Tread Wear: Länk
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
ajdå, det visste jag inte. men just nu vill jag ha så mkt komfort och grepp som möjligt med bilen. tänkte sänka. så den lär ju bli lite "stötigare" detta jämnar väl ut det.
Roffa1
Snacka med Marcus hos Gummihuset, så hjälper han dig med rätt däckval.
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
får ta och göra det :) var bor du någonstans roffa1?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.