AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
32.834

Sport chassie eller "standard"

Sida 3 av 3
te
40
teel99
E30 -91 cab
E46 -03 Touring
Lånar tråden lite här ... ska köpa en E46.a -04 där förra ägaren säger att bilen har sport-chassi ... Ni säger här att det är skillnad att åka med det om man gämför med standard-chassi... men nu har jag ingen "standard" att testa ...min fråga: kan man på något "synligt" sett se att det är sport-chassi ... vet att bilen är lägre vid sport...men jag har ju ingen standard att kolla på ..

Några synliga tips ? ..Någon?
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Om bilen har m-sportpaket så ser man det ju men annars får du nog göra ett utdrag ur bmwdatorn och kolla specen. Om den var utrustad med sportchassie från fabrik vill säga..
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ibland läser man på forumet att folk hävdar att sportchassikomponenterna håller längre, kan ju vara en parameter vid köp av begagnad bil.

Vet inte om man skall tolka det som att stötdämparna förslappas och kan användas som "vanliga" stötdämpare innan man måste byta och det är därför de "håller längre"...
te
40
teel99
E30 -91 cab
E46 -03 Touring
Le Boeuf: Hur får jag tag på "utdrag" ur bmwdatorn
På bilnummer?..chassinummer ... hos vem beställer jag det.?

//T

teel99: Du får vända dig till närmsta BMW åf.
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Ja precis..närmaste ÅF, brukar kosta typ en hundring.
Eller så spelar du spekulant på nya dämpare och fjädrar så får du tag på de uppgifter du vill ;-)
te
40
teel99
E30 -91 cab
E46 -03 Touring
Tackar ;-) ...
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Det är bara att ringa vilken ÅF som helst..
Så mailar de utrustningslistan till dig gratis.
Skulle de mot förmodan inte vilja göra det, så bara ring till nån annan..
te
40
teel99
E30 -91 cab
E46 -03 Touring
Utrdrag från "utrustnings"-lista nedan ... inget sportchassi ...eller ?

Type code EN11

Type 320I (EUR)

Dev. series E46 (3FL)

Line 3

Body type TOUR

Steering LL

Door count 5

Engine M54

Cubical capacity 2.20

Power 125

Transmision HECK

Gearbox MECH

Colour BLACK SAPPHIRE METALLIC (475)

Upholstery STOFF/LEDER SCRITTO/SCHWARZGRAU (V8TM)

Prod. date 2003-05-08

Order options
No. Description
167 EU4 EXHAUST EMISSIONS NORM

2CD LT/ALY WHEELS STAR SPOKE 136

249 MULTI-FUNCTION FOR STEERING WHEEL

255 SPORTS LEATHER STEERING WHEEL

302 ALARM SYSTEM

386 ROOF RAIL

411 WINDOW LIFTS, ELECTRIC

441 SMOKERS PACKAGE

481 SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER

494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER

502 HEADLIGHT WASHER SYSTEM

521 RAIN SENSOR

534 AUTOMATIC AIR CONDITIONING

650 CD PLAYER

661 RADIO BMW BUSINESS

722 EDITION LIFESTYLE

785 WHITE DIRECTION INDICATOR LIGHTS

842 COLD CLIMATE VERSION

863 EUROPE/DEALER DIRECTORY

885 SWEDISH/OWNERS HANDBOOK/SERVICE BOOKLET

896 DAYTIME LIGHTS FUNCTION

925 SHIPPING PROTECTION PACKAGE

Series options
No. Description
210 DYNAMIC STABILITY CONTROL (DSC)

520 FOGLIGHTS

548 SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING

550 ON-BOARD COMPUTER

832 BATTERY IN LUGGAGE COMPARTMENT

851 LANGUAGE VERSION GERMAN
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Det verkar inte så..
På min lista står det:
226 SPORTS SUSPENSION SETTINGS
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Varför skulle ett sportchassie hålla bättre?
Tror däremot att ett sportchassie som är hårdare och stötigare belastar och sliter mer på bilen i övrigt.
Har orginalchassie på min E46:a men bilen är ändå ganska låg och går fint på kurvig väg utan att kränga särskilt mycket. Tror BMW har ganska bra standardchassie gämfört med andra bilfabrikat så jag skulle nog inte stirra mig blind på om det är sport- eller vanligt chassi. Huvudsaken är att det är bakhjulsdrift ; )
För mig är det en gåta att man medvetet vill förstöra en bil med dessa eländiga sportchassien. En modenyck som spritt sig som en löpeld på senare år. Bilarna blir obekväma, stötiga och bullrar markant mer på grov asfalt. Dessutom är dessa vulgära och breda lågprofildäck svindyra att byta samt drar mer bränsle. De bilar som beskrivs här är ju vanliga familje och standardbilar och har i original bra kör och vägegenskaper. Dessa goda egenskaper förtsörs i hög grad av alla dessa s.k. "sporttillbehör". Om man önskar en bil med denna typ av egenskaper, för t.ex bankörning, borde det väl rimligen vara bättre att köpa något annat än en standardbil som BMW eller dylikt.
Och hur gammal är du, Gourmand, för du låter som en gnällig gammal stofil. Jag behöver ingen extra utrustning i mina BMW, så länge de har sportchassi, för jag KÖR mina bilar.

RBiH for life!
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Gnälliga anlag behöver inte ha med ålder att göra. Jag är i ungefär samma ålder som Gourmand och har sportchassie på ena bilen och Dynamic Drive på den andra. Köper man BMW för körglädjen så får man ytterligare glädje med styvare chassie, Att det sedan ser trevligt ut är ju ingen nackdel heller.

Dessutom så tappar man inte alltför mycket komfort med sportchassie på en modern BMW.

**BMW-ägare i 31 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Roffa1
Jag är ännu äldre, och jag har dessutom vulgära 19" däck;-)
Hoppas du ej tar illa upp Gourmand.
ar
457
argungu
118i -20
Instämmer till 100% med Gourmand!

Kan inte förstå att det är så populärt att åka obekvämt...

/Erik (stofil, måste jag väl erkänna)
Stofil eller inte, det förändrar knappast någonting i sak. Dessa "sporttillbehör" hör inte hemma på standard/familjebilar som BMW 3-serie, då bilarnas ursprungligen fina egenskaper i hög grad förstörs. Det är min enkla poäng. Vad gäller utseendet kan det naturligtvis vara en smaksak, men jag anser att 3-seriens relativt rena linjer förfulas av dessa plastsjok och hallickfälgar. Ser mest ut som om nå´n fusktrimmande 19-åring med keps varit inne och fyndat på mellandagsrean på Biltema i Dals-Långed. Usch ! Vulgärt och smaklöst. Kör i övrigt en del bankörning själv, men då är det med en helt annan typ av bil. Nä, mitt råd till trådskaparen är att satsa pengarna på ordentliga xenonstrålkastare istället för att förstöra bilen med "sportchassi" och massa onödiga och fula platssjok.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.