AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
32.835

Sport chassie eller "standard"

Sida 2 av 3
Verdi
Paketen kostar olika beroende på motoralternativ. Billigare ju större motor...

På en 330i
Dynamic: 18 200:-
M-Paket: 37 600:-
Buspelle
Oaktat att peketpriset diffar beroende på motor så ser det ut som om det görs ett prisavdrag beroende på att M Sportchassi inte ingår på x-drive.
Je
28
Jesterton
335xi Touring -10
Lånar tråden då den handlar om de olika chassi som berör 3-serien. Skiljer sig xdrive-chassit gentemot standard-chassit? ...och skiljer sig respektive chassi mellan de olika motoralternativen?
Ja
57
James007
325i Touring -06
Vill kommentarer lite tidigare inlägg i tråden om att däckfabrikat och dimensioner påverkar mer än chassiet. Det kan kanske stämma, men jag vill ändå hävda att det är stor skillnad på upplevd stötighet och hårdhet mellan standard- och sportchassie. Jag åker på 16" vinterdäck och 19" sommardäck - bilen är riktigt hård med båda uppsättningar och jag upplever minimal skillnad. Det är enligt min egen slutsats chassiesättningen som står för den största delen av upplevelsen. Sedan skulle det faktum att 16-tummarna är RFT och 19-tummarna är icke-RFT kunna stå för en del av förklaringen - men inte så mycket.

Om du spenderar flera mil över hoppig och gropig väg varje dag kommer du känna av ditt sportchassie i mellangärdet - det kan jag lova...=)

Just my point of view.

//Jimmy
cr
3.939
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Som det ser ut i BMW:s konfigurator nu så kostar Dynamic-paketet 18200:- för 330i och 16200:- för 330i xDrive. M Sportchassi står inte listat på xDrive.

MVH Christofer
Roffa1
Då kan man genast undra över hur mkt "sportchassie" man får för ynka 2000:-
Den summan lär väl knappat räcka till 1st M-sportfjäder;-)
Roffa1, så kan man inte se på det. Det är skillnaden på paketprisen. Paketen är rabatterade, så en skillnad på 2000kr för dig kan i verkligheten vara avsevärt större. Titta bara på vad det kostar att köpa in likadana delar i efterhand så är jag tvär säker på att det blir betydligt dyrare än de 2000kr som tillägget vid nyköp är.
Roffa1
Jesterton: Om du väljer el-dragkrok vid nybilsbeställning, så får du ditmonterat extra förstärkta stötdämpare o fjädrar bak. Dessa är fullt likvärdiga M-Technic.
Vet ej om de även byter dämpare o fjädrar fram för att matcha de hårdare bakre.

Vad det sedan gäller x-Drivens originalfjädring inkl dämpare o krängningsstag, så lär det nog handla om vanliga standardprylar.
Roffa1
Chris: Du har nog helt rätt, man bör nog först räkna bort standardprylarna för att sedan plusa på med ytterliggare 2000:- Men dessa summor lär nog ej ens räcka halvvägs till ett komplett M-technic chassie med allt vad detta innebär.

Och jag tror inte att BMW erbjuder sina nybilskunder någon form av välgörenhet.
Verdi
Alltså Roffa, det är flera som säger att de VET att det är samma sportchassi som sagt det i den här tråden. Kan du inte bara acceptera det?

Vad tror du att ett M-paket är? Att de bygger om bilen till en STCC-bil?
Alltså, BMW beställer hem tusentals, om inte fler, uppsättningar av "sportchassi" delar så det pris de betalar per uppsättning är med största sannolikhet en liten bråkdel av vad vi får betala i efterhand för en uppsättning. Självklart bedriver BMW ingen välgörenhet, men att tro BMW betalar samma priser för delar, när de köper in till till sina fabriker, som en konsument får betala för en uppsättning i efterhand, då är man helt ute och cyklar.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Varför skulle BMW ha högre inköpspris bara för att fjädern är kortare?

Att man som privatperson får betala extra för sportchassie är en helt annan fråga och har absolut ingenting med inköpspris att köra. Någon som på allvar tror att Volvos 140hk motor var 12.000kr billigare att tillverka än 170hk motorn?*

*enda skillnaden var några nollor i styrboxen.

-------
//Lövet
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Är den enda skillnaden mellan en 2wd med M-sport och en xDrive med M-sport sänkningen? Sitter det samma hårda fjädrar, dämpare, bussningar osv i xDriven eller är det ett standardchassie med lite M-emblem och plastpaket?
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
xdrive har lika grova krängningshämmare som M-sportchassit (gäller åtminstone 320d), men jag antar att fjädrar/dämpare är mer åt standardhållet.

Jag passar på att ställa en fråga: Är det någon som testat H&R fjädersatser på en E91 xdrive???

Det finns ett H&R kit som sänker ca 35/20mm vilket skulle vara rätt trevligt. Men det är ju praktiskt om det inte blir stenhårt och dessutom lirar vettigt ihop med originaldämparna.
Visa användare
474
Le Boeuf
Känner att jag fortfarande saknar klarhet i denna fråga.
Är ett chassie på en Xdrive lika som ett standardchassie?
Om man har Dynamic och Xdrive, är den hårdare i fjädringen men utan sänkning?
Roffa1
Beställer man xdrive inkl dragkrok (vid bybilsbeställning) så får man på samma gång extraförstärkta fjädrar o dämpare inkl bakre balkar.
Visa användare
474
Le Boeuf
Intressant! Konfronterade min lokala BMW-handlare med just detta men det var inget dom ville kännas vid. Var kommer infon ifrån Roffa?
Ingen som kan reda ut mina chassiefunderingar? Får olika svar beroende på vilken handlare man frågar..
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
M och Dynamic-pkt består av samma sportiga chassi.
Roffa1
Le Boeuf: Min E90 X-drive levererades med el-drag från fabrik, och då fanns det ett häfte i serviceboken där det bl,a står att bilen är konstruerad med större kraftigare balkar i bakpartiet samt att den likaså har kraftigare extraförstärkta stötdämpare o fjädrar. Det framgår även att motorn har fått utökad kylning.

Kan ej tänka mig att E90 X-drive utan fabriksmonterad dragkrok har samma påkostade chassie.

Har även jämfört mitt chassie med grabbens E90 325iM och mina stötdämpare o fjädrar känns lite styvare än 325:an.
Visa användare
474
Le Boeuf
Tack för infon Roffa! Undrar hur det kan komma sig att vissa BMW-handlare inte vet om detta?
Enligt RealOEM.com så verkar 320 Xdrive och 330 Xdrive i alla fall ha likadana krängningshämmare och stötdämpare. Trots att de jag pratat med trodde att 330 givetvis skulle ha styvare grejer än 320 tack vare tyngre motor. Fjädrar verkar anpassas individuellt efter bilens spec och tyngd. 320d och 330d har andra serienummer på sina delar så det verkar inte vara likadana på Xdrive och 2wd. Sen huruvida vilken stötdämpare, krängningshämmare och fjäder som hör till vilket chassie kan jag inte få klarhet i.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.