AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
32.836

Sport chassie eller "standard"

Sida 1 av 3
ch
9
chan1
325iA -06
Är på gång att köpa en bättre beg. e90 Vad jag undrar över är om någon har erfarenhet av vilken skillnad det är på ett normal chassie och sport shassie. Vill absolut inte ha en stel och spårkänslig bil, men det kaske inte är så stor skilnad? En bil med M-sportpkt. är det samma som sport chassie?

Ja
57
James007
325i Touring -06
Sportchassiet sänker bilen 15 eller 20 mm (minns inte vilket). Det chassiet sitter på samtliga M-sport- och Dynamicutrustade bilar. Det är klar skillnad att åka med sportchassie eller med standard. Den blir klart hårdare, speciellt i kombination med RFT-däck. Spårkänsligheten löser du genom att byta ut RFT-däck till vanliga luftdäck. Dock måste du då vara lite kreativ i en punkteringssituation eftersom det inte finns något utrymme för reservdäck.
Själv åker jag på sportchassie och 19" luftdäck. Bilen är klart hård över ojämnheter men spårar inte.

//Jimmy
Roffa1
Tror ej att M-pkt i sig självt genererar spårkänslighet samt stötigare komfort. Tror snarare att detta beror på valet av däck. Ju lägre profil desto stötigare gång.

Sedan "tror" jag ej att man kan jämföra sportchassiet i M-pkt med det s.k sportchassiet i Dynamic-pkt. Tror ej att det handlar om samma avancerade komponenter så som: stötdämpare, fjädrar, krängninghämnare, osv.

Har själv Dynamic-pkt (utan sportchassie) p.g.a att det är en E90 x-Drive. Dessa AWD modeller levereras utan sportchassie även om man väljer till stora M-pkt.

När det sedan gäller RFT däcken, så har det skett en klar förbättring på senare tid. Jag åker själv på 18" RFT och har aldrig tidigare kört på behagligare däck. Däremot så var de första generationerna av RFT däck både hårda och spåriga.
Verdi
Jag misstänker att fälg/däck gör större skillnad än chassit.

Jag har haft en 320d med standardchassit och 16" och den jag har nu har sportchassi och 17".

Kör en extremt kurvig väg till vardags och med den första bilen släppte däcken i kurvorna och man fick lite däckskrik, vilket jag inte känt med den nya bilen. Som iofs har bredare och stadigare däck... Vet inte vad det beror på exakt, förmodligen en kombination, men det är ju klar skillnad mellan de två bilar jag har testat.

Men även standard gick betydligt bättre i kurvorna än min gamla A4 -04 med sportchassi. Så jag tror inte sportchassi är ett måste heller.
Verdi
Roffa,
Har de verkligen två olika sportchassin tror du? Kollar man på konfiguratorn på bmw.se så verkar det ju vara samma, benämnt "MSportchassi". Dessutom så finns det knappast utrymme i de extra 19 tusen för så väldigt avancerade delar, särskilt då du får en del övrigt på M-paket som inte ingår i dynamic. Plastgrejerna, alcantara, M-sportratt, slipade lister, alpinvit II...
Roffa1
Verdi: Jag misstänker att det handlar om två helt olika sportchassie, kan ej tänka mig att Dynamic-pkt (sportchassie) skulle innehålla samma dyra komponenter som i M-pkt. Men jag kan naturligtvis ha fel.

Verdi
Men vadå Roffa, M-paketet är ju inte så mycket dyrare. Dessutom får du en massa andra saker. Riktigt bra chassigrejer är väl svindyra, tror inte BMW subventionerar M-paketet på det sättet.
Det är samma komponenter i M-chassiet som i Dynamic-pkt.
Det är plasten man betalar för i M-pkt.
Roffa1
Man kan ej undgå att undra varför jag fick betala fullpris:14.700 för mitt Dynamic-pkt (utan sportchassie?) x-driven levereras alltid utan sportchassie p.g.a höjden.

Detta skulle kunna tyda på att det handlar om billiga komponenter som ej skiljer sig nämnvärt från standard. Annars borde väl jag fått en prisreduktion för avsaknaden av sportchassie.
ch
9
chan1
325iA -06
Tack för era snabba svar ser ut o vara en interesant fråga, men vad rekomenderar ni Pendlar varje dag 8 mil till jobbet varpå dom sista 4 milen är kurvig och inte värdens bäst underhållna väg. Förstår att en bil med sportchassie är stadig o rolig i kurvorna men hur bra tar den upp hålor o gupp i vägen?

Verdi
chan1,
Allvarligt talat tror jag inte att det gör varken från eller till... Så låt inte sportchassits vara eller icke vara bestämma vilken bil du köper.
Roffa1
Chan1: Det som talar för valet av M-sportchassie är att dessa M-Technic komponenter håller betydligt längre för hårda påfrestningar. Min förra BMW med äkta M-sportchasie innehållandes Bilstein dämpare samt tillhörande fjädrar o krängningshämnare var i nära nyskick trots 18000 mil & 21 år. (mkt hållbara delar)
Roffa1, det är samma sportchassi i Dynamic- och M-sportpaket. Koden är den samma i utrustningslistan (704).
ch
9
chan1
325iA -06
Ok Med tanke på kvaliten på grejorna så blir ju valet inte svårt. Tycker nog att jag lagt ut lite pengar på styrleder o dämpare hitils.
Men då kastar jag ut en ny fråga då 320 från 08 = 170hk eller 325 från 06 = 218hk å det jag tänkt köpa är automat.

Chan1, jag skulle säga att välja en bil med xenon är viktigare än sportchassi. Vanligtvis går dessa två tillbehör hand i hand, då båda ingår i Dynamic-paketet.
Roffa1
Chan1: Klart att 325:an är betydligt roligare att köra, men åldern tar ut sin rätt samt att dessa tidiga E9x modeller dras med div, irriterande barnsjukdomar.
Satsa gärna på en nyare 325:a. typ 08-09.
Roffa1
Chris: Kollade min spec för Dynamic-pkt, har ej med sportchassie kod nr 704.
Varför kostar då mitt Dynamic-pkt lika mkt som för andra köpare som får med sportchassiet i summan 14.700:-

Detta är vad jag fick i mitt 7RR Dynamic-pkt.

255 Sportläderratt
2S2 LM Fälg Stjärneker 287 18" (tillägg + 7.100:-)
481 Sportstolar
522 Xenonljus
563 Belysnings pkt.
-------------------------
Summa: 21.800:- (Exkl sportchassie?)

Buspelle
Sportchassi i Dynamic och M-paketet är exakt detsamma.

Skillnaden mellan ett standardchassi och ett sportchassi är ganska markant och bör upplevas. Provkörning med och utan sportchassi rekommenderas således. Personligen tycker jag att sportchassit är precis lagom "hårt", medan somliga upplever det stötigt.
Är du helt säker på att priserna för en vanlig 330i inte är högre än för din xDrive? Jag vet att BMW har erbjudande för tillfället på Dynamic- och Comfortpaketet. Kanske var det något liknande när din bil tillverkades fast andra priser?
Buspelle
Roffa1: Vid en snabb titt i konfiguratorn tycker jag det ser ut som om dynamicpaketet är 2 500 kr billigare till en bil med x-drive, där M Sportchassi saknas.
Roffa1
Buspelle: Vet ej gällande dagspris för Dynamic-pkt. Men jag fick betala 14.700 exkl sportchassie.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.