|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har gått i bil bytar tankar ett tag nu. Det jag funderar på är om jag ska byta min 528 -00 till en x5 av den tidigare modellen (-01 el. likn.) Det jag funderar mest över är om en X5 är dyrare i drift än min nuvarande 528 om man kollar på tex. Bensinförbrukning, försäkring, skatt, reservdelar, service etc. mvh Leon | |
|
Ja, vissa delar är en hel del dyrare - däck o fälg är inte billigt till X5. Räkna med 1,3-1,5 liter/mil blandad körning och att framvagn/väghållningsdetaljer och fjädrar/stötdämpare slits snabbare på en tung bil. Men känslan och framkomligheten kanske är värd det för din del? |
|
| Bensinförbrukning, skatt, försäkring är iaf dyrare. Det är tydligen många slarvgökar som har X5:or, för försäkringspremien är 50% högre än en 540iAT E39 och reservdelarna borde vara ungefär desamma, eftersom E53 mekaniskt kommer från samma "generation" som E39. | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Jag gjorde en jmf med 528an och för mig handlar det om 1000:- mer i månaden på skatt, försäkring, bensin. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Hej Jag har ägt en X5:a -01 och den kostar en hel del att äga. Det är inte bara bensin,försäkring och skatt utan reservdelarna är överlag mycket dyrare. Gör du jobben själv kommer du undan billigare men näst kommande ägare kanske inte uppskattar att du gjort jobben själv utan han vill se en stämpel i boken. På det kan du förlora en del när du sen ska sälja bilen. Jag förde bok över hur mycket den drog bara för att hålla koll. Är inte speciellt gasglad utan har kört normalt och 50-50 stads och landsvägskörning. Som lägst har bilen dragit 1.23l/mil, som högst 1.86l/mil och det var när det var som kallast här i Falun. Snitt förbrukningen för hela tiden jag ägde den har den dragit 1.48l/milen. Försäkringen hade jag på Dalarnas och den låg på 9120:- helår, skatten var ca 3350:- Nu hann det inte bli så många reservdelar jag bytte med en bromsskiva fram á 1200:-, bromsbelägg fram 900:-, ett nytt batteri på 100Ah för 1800:- Så räknar man ihop allt blir det ganska så mycket i månaden i kostnader att äga den. Så jag anser att om man ens funderar om man har råd att äga den så har man inte. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Nu kan jag addera en lagning av stenskott framruta a 200 kr och en punktering a 250 kr (hade en 70 mm trallskruv i däcket :;)) Oljeservice med filter + kupe - 1200:- Så det tickar min lilla sparbössa :) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.