AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.839

Lurigt silentblock och bilprovining?

Po
33
Pomme
320Da Touring E46 -02
Hallå Autopower, nu är det såhär att jag har bytt lite bussningar i bakvagnen inför besiktningen som kommer här om nån månad.

Och här om veckan så böt jag silentblocken, jag började med det högra och det var minst sagt förj*vla jobbigt! men det gick efter mycket om och men och jag lyckades även få dit på vänster sida några dagar senare, men då när jag hissade upp den så såg jag att silentblocket på höger sida har "smygit" ut lite, och själva bakvagnsbalken har lagt sig emot stopp brickan, hur är detta möjligt!? Nån som har vart med om något liknande?

Såhär ser det ut (ursäkta den brutalt dåliga kvalitén)
Länk

Sen har jag även en till fråga, när jag hissade upp den och skulle titta hur stödlagret såg ut på den så upptäckte jag att det inte fanns någon värmesköld mellan katalysatorn och karossen, tror ni besiktningen säger något om det?

Roffa1
Jag skulle nog vilja rekommendera dig att ej köra med bilen i dess nuvarande skick.
Gummibussningen är ju på väg ut. Detta lär knappast SPB godkänna. Använde du kanske olja som glidmedel vid monteringen? Olja torkar aldrig, använd istället grönsåpa vid montering av gummibussningar.

Sedan är väl värmeskölden ett nödvändigt brandskydd, då hettan från katten bl,a kan få bilens underredsmassa att fatta eld. Tror ej att bilens brandförsäkring täcker för skada om detta värmeskydd saknas.
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Att bussningen kryper ut råkade jag ut för på min gamla 528a. Bilprovningen
skiter i det för den kan inte krypa ut, körde in tre år i rad och den gick i
genom alla tre gångerna. För den kan ju inte gå genom golvet.

mvh stefan
Roffa1
Hissar man upp bilen på den bakre klumpen så kan bussningen släppa. Dessutom så sitter den ej optimalt monterad, jag vill nog påstå att bilen i sitt nuvarande skick är rent av livsfarlig att köra med.
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Bussningen sitter fast med bulten och brickan, det är balken som är på
väg upp mot golvet. bussningen kommer ingenstans, den sitter där den
sitter. Det är helt omöjligt att den kan gå av.

mvh stefan
Po
33
Pomme
320Da Touring E46 -02
okej okej, vissa säger att jag inte bör köra med bilen, andra säger inte det:D Jag tror jag kör med bilen! Går det sönder så går det väl sönder.. Och det Roffa1 sa sa så har vi nog boven i dramat, jag hissar nämligen alltid upp den i klumpen bak.. som gammal volvo åkare så sitter det som en vana ;D Och vadå inte optimalt monterad? sitter väl som det ska göra. livsfarligt är det alltid att åka bil ;)

då får jag försöka få tag i en värmesköld och smaska dit han, vill ju inte gärna att bilen brinner upp!
Po
33
Pomme
320Da Touring E46 -02
Och just det, jag anväde diskmedel när jag monterade!
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
De som säger att det är livsfarligt att köra bilen får mig att undra om dom egentligen känner till hur konstruktionen ser ut? Varken bussningen eller bakaxelbryggan kan ju komma någon stan, precis som krika säger.

Hade jag varit du så hade jag dock kört så lite som möjligt med bilen tills det är fixat. Jag tror inte att du kommer få anmärkning på dessa detaljer på bilprovningen. Men det är bara vad jag TROR. Men om körförbud är på väg att inträda så är det väl bara att köra och besiktiga..?

Men du bör ju definitivt åtgärda båda saker snarast. Du får kanske helt enkelt limma fast bussningen?
Roffa1
hehe...limma fast bussningen, den var bra...med Karlssons Klister då.
Du har bytt många bakaxelbussningar hör jag;-)
Po
33
Pomme
320Da Touring E46 -02
jag får dra ett spännband runt bakaxelbalken och något fast på marken och spänna ner den emot backen och hoppas att den åker ner över bussnigen igen, bussningen kan ju inte komma nånstans eftersom den sitter med den där tjocka bulten.

Jag har beställt ett nytt stödlager så jag får försöka hitta en värmesköld och sätta dit den i samma veva som jag byter stödlagret..
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Roffa1: Ibland undrar jag om du ser som din främsta uppgift att vara dryg i forumet. Jag tycker personligen sällan att du tillför något, men jag kanske är ensam om det. Varför skulle det vara livsfarligt att köra med bilen? Vad skulle kunna hända? Som jag ser det så blir det knappast livsfarligt förrän antingen:

1) Bakaxeln arbetar sig igenom golvet på bilen.
2) Den nedre bulten + brickan trillar av.

Ingendera verkar sannolikt i det här fallet.

När det gäller limma bussningar så finns det produkter för att limma både packboxar och bussningar (marknadsförs bland annat av Loctite). Om det är rätt eller fel i just det här fallet låter jag vara osagt.
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Roffa1: Hur föreslår du att man ska få ett silentblock att sitta fast i sin ram om det glider ur då? Svetsa fast det? Och nej. Karlsson klister är nog inte ändamålsriktigt..

Po
33
Pomme
320Da Touring E46 -02
PL600 fixar biffen;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.