|
|
|
|---|---|
|
Hej. När jag lämnade in min 540 för några år sedan på en rekond firma så fick jag med en flytande vätska som jag kunde putsa all plast under huven med. Det vart som nytt! Jättefint! Har för mig att dom sa det var flytande silicon, typ sån man har till listerna. Kan man köpa den någonstans på flaska? Någon som vet? Beemoholist javisst! | |
|
Om du menar siliconspray, finns det hos de flesta välsorterade biltillbehörsaffärer och andra firmor som säljer kemikalier, t ex Jula: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det kanske fungerar bra, men jag tänkte mer på så att säga flytande silikon på flaska som man kan hälla på en svamp. Fast iofs fungerar silikon på spray bra också, ska prova. TACK =D Beemoholist javisst! |
|
|
Alltid lite rädd för siliconprodukter. Med spray kan man ju få det lite överallt. Skulle för länge sedan demonstrera för morsan hur bra det var på strykjärnet med silikonspray och satte sedan en rova på tvättstugegolvet så jag trodde jag skulle bryta nacken! :) En snickerifirma som tillverkar svängda trappor i trä här i krokarna fick en gång besök av en nasare som sålde silikonbaserad "glidspray" att använda på bordhyvlar m.m. De behandlade maskineran och efter ett tag fick de in reklamation på en trappa där lacken hade rest sig. De åkte på plats och slipade ner hela trappan och lackade om den, varvid lacken reste sig igen. Väldigt bökigt med silikon om man skall lacka om något. Man slipar in det i lacken istället för bort. Jag skulle föredra svampen. Kanske det bästa att spraya svampen på behörigt avstånd och sedan smeta kanske. |
|
|
På plastdetaljerna under motorhuven, fungerar det bra med samma medel som är avsett för instrumentbrädor etc. Typ Armour all på pumpflaska. Dock använder jag aldrig sådana medel på instrumenpaneler inne i bilen, då jag tycker det blir för blankt. Bästa sättet att rengöra instrumentpanel etc. tycker jag är en "supertrasa" (mikrofibertrasa avsedd för städning mm) och hyffsat varmt vatten. Är det riktigt skitigt kan man ta några få droppar (typ två-tre) i vattnet till ca en halv plasthink, och doppa supertrasan i innan man torkar panelerna. Då behåller man den behagliga matta ytan! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
AeroX |
Åk förbi din lokala rekondfirma och fråga efter att få nåt medel till lister/motorrum,så kan dom garanterat hjälpa dig. jag använder mig aldrig av en produkt som innehåller slikon. och det blir snyggt och blankt iaf...:):) Kan rekomendera Concept Vista alt koncept Outline,2st mkt bra produkter. Invändigt tex så används vatten/renörningsmedel,trasa och tryckluft... vill ha orginalblankhet på dom panelerna,inte nåt vinyltjaffs... dessutom kan det bli reflektioner mot vindrutan,vilket är mindre kul...tänk på det. |
|
Prova 303 Aerospace Protectant, ganska dyrt (tror jag betalade drygt 200 kr) men sjukt bra. Finns att köpa hos Östersjökompaniet på St Göransgatan 80 i Stockholm. Går att använda på både plastpaneler invändigt och utvändigt samt i motorrum. Det lämnar ingen glans á la biltorg vilket jag tycker är ypperligt. /Masten |
|
| Håller inte helt med Masten, då jag faktiskt inte blev särskilt imponerad. 303 Aerosol Protectant är helt klart bra, men i min värld inte fantastiskt på något sätt. Det finns i mitt tycke andra medel som ger samma eller bättre resultat för samma eller mindre pengar. Visst, de medlen skyddar säkert inte lika bra mot solen, men å andra sidan har vi inte riktigt så aggressivt klimat här uppe (än) att det behövs. | |
|
Tack för tipsen. Jag "klantade" mig, använde vinylputs lappar som jag fick på okq8. Instrumentpanelen glänser så det är störande. Måste försöka få bort det, vill inte heller ha "bilförsäljarglans" på instrumentpanelen som är skinn. funderar på att köpa bmws läderrengöringsset föratt hålla skinnet fint. Under huven tänkte jag att det gärna får blänka, plasten blir ju sliten så då brukar det bli fint med t.e.x. siliconbaserat... (tycker jag iaf ;) Beemoholist javisst! |
|
AeroX |
Vill du ha glans i tex motorrum,däck,insteg osv så rekomenderar jag Concept Outline. DEen är silikon fri och ger en matt glans...dvs inget biltorgsglans. Instrumentpaneler osv kan man köra en vanlig intriörtvätt alt tex brisk low foam från autosmart. billigt,bra och blir rent utan att bli blankt. |
|
Ett tips invändigt om du inte vill ha den feta blanka ytan är vått servetter för barn. Ja , de du torkar de små liven i röven med. 25:- på mataffären |
|
|
Hehe, många bra tips. Beemoholist javisst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.