|
|
|
|---|---|
|
Hallå, Har märkt på senare tid att att bilen(320 touring -03 aut) vibrerar vid tomgångskörning,Har blivit värre och värre. Som om bilen vill fortsätta driva när man står still på D Öppnade huven och såg att fyra blad på kylfläkten gått av!?!?!?!?!?! Beror vibrationerna på detta och hur har det kunna hända??? Vad behöver jag göra? förutom att byta kylfläkt och ev slirkoppling.... Nån som vet? | |
|
hade och har lite samma med vibrationer som du upplever. min fläkt behövde en rengöring sen vibrerade de inte lika mycket. BMW ownz |
|
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag har själv råkat ut för detta (på min E34 535i). Där hade två blad gått av ungefär mitt emot varandra. Trots att bladen gått sönder ungefär mitt emot varandra (och därav minimerar man obalansen) så uppstod ganska hemska vibrationer. Vid vissa varvtal var det inte alls trevligt (gissar att man råkade träffa någon egenfrekvens). Så ja, vibrationerna du känner beror av detta. De är, precis som du beskriver, såpass illa att man känner att man inte vill köra speciellt mycket med bilen. Du bör köra så lite som möjligt och byta fläkten snarast. På min sitter fläkten direkt fastskruvad på vattenpumpen och dessa vibrationer är inte helt nyttiga för vattenpumpens axel. Gissar på att det är samma konstruktion på din motor. |
|
Ta tag i fläkten och ruckla. Troligen är lagringen slut i viskokopplingen och då tar fläktvingen i någon utstickande detalj på bröstkåpan. Har varit med om det själv. Köpte en komplett koppling med fläktvinge på skroten och bytte. (pos.2):Länk 32mm muttern är vänstergängad på vattenpumpsaxeln och brukar släppa med ett klubbslag på en fast u-nyckel. Jag gjorde ett mothållsverktyg av ett plattjärn med två hål som man trär över remskivans bultskallar. Sedan tar man bort plast-expandernitarna till kåpan runt fläkten och lyfter upp alltihop. Byt så snart som möjligt. Skär lagret så slirar inte kopplingen. När fläkten följer motorns varvtal exploderar fläktvingen vid höga varvtal och då får man fula bulor ihuven ;) |
|
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Är det inte risk att lagringen i vattenpumpen kan ta skada (har tagit skada) också? Bäst att känna på vattenpumpens utgående axel också så det inte glappar något (det är där du skruvar fast viskokopplingen). Jag gjorde också som Anders-72, köpte vinge+fläktkoppling på ReturBilen till min 535i E34. |
|
Ok, Kollade lite närmre på det idag i dags ljus.... Det var tom 5 fläktblad som gått av bredvid varandra, så det borde ju förklara vibrationerna. Ska ringa och beställa ny fläkt med koppling imorn, låter jobbigt med bulor i huven ;-) Får kolla på det där med vattenpumpen också. Är det något man byter själv isf? Tack alla för snabb hjälp på mitt problem. |
|
|
Som slangen säger kan det vara bra att känna på pumpen när du fått bort fläktkopplingen. Hasso har gjort ett fint mektips om pumpbyte: Länk Kan se lite annorlunda ut på E46 men du kan säkert ha nytta av det. Här hittar du nya kopplingar till hyfsat pris: Länk När fläktvingen är trasig så kan du gott leta på en komplett koppling/fläkt på skroten från en bil med lågt miltal. Dessa modeller har lika koppling som din bil om du letar begagnat: Länk |
|
|
Nu sitter nya fläkten på och vibrationerna är som bort blåsta :-) Det var lite pilligt men det gick, Kände även på vattenpumpen men den verkar ha klarat sig, Tack för alla bra tips..... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.